KLM: więcej lotów na biopaliwie, recykling naczyń
Holenderskie linie lotnicze podejmują dwie nowe proekologiczne inicjatywy, realizowane w ramach ogłoszonego wcześniej w tym roku programu "Fly Responsibly". Przewoźnik zapowiedział większą liczbę lotów na biopaliwie, tym razem na trasach z Amsterdamu. Trwają też testy recyklingu w systemie okrężnym, który ma pozwolić linii zmniejszyć ilość odpadów o połowę.
Linie KLM ogłosiły w tym miesiącu, że podjęły decyzję o regularnym zakupie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) do swoich lotów z lotniska Schiphol w Amsterdamie, co ma pozwolić na zmniejszenie emisji CO2 nawet o 80%. Dostawcą będzie koncern Neste, który wytwarza nieszkodliwe dla środowiska, alternatywne paliwo ze zużytego oleju kuchennego.
Paliwo od Neste jest kompatybilne z obecnie używanymi na rynku silnikami odrzutowymi. Mieszanka, która będzie stosowana do wszystkich lotów KLM startujących z portu bazowego Schiphol, ma składać się z paliwa zrównoważonego (SAF) i tradycyjnej nafty lotniczej. Zostanie certyfikowana zgodnie z konwencjonalną specyfikacją dla paliw lotniczych (ASTM), spełniając te same wymagania dotyczące jakości i bezpieczeństwa.
Neste będzie realizować dostawy dla KLM z wykorzystaniem istniejącej na lotnisku Schiphol standardowej instalacji do tankowania, dystrybucji i magazynowania. Przedsięwzięcie jest zatwierdzone przez międzynarodowe organizacje ds. zrównoważonego rozwoju i opatrzone odpowiednimi certyfikatami International Sustainability and Carbon Certification Plus (ISCC+) oraz Roundtable on Sustainable Biomaterials (RSB).
Jak przypomina przewoźnik, od 2011 r. realizuje on loty na biopaliwach na wybranych trasach do Amsterdamu, przy czym tankowanie odbywa się na innych lotniskach, m.in. w Los Angeles.
Zakontraktowane paliwo od Neste do lotów z Amsterdamu, wraz z tym aktualnie dostarczanym KLM w USA, na którym przewoźnik odbywa loty powrotne z Los Angeles, ma spełniać zapotrzebowanie linii zanim zyska ona własnego dostawcę na dużą skalę. Od 2022 r. ma ruszyć produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego w nowym zakładzie produkcyjnym w Delfzijl w Holandii. Fabryka, która powstaje przy wsparciu KLM, będzie dostarczać linii 75 tys. ton ekologicznego paliwa lotniczego rocznie.
Obecnie Neste jest w stanie wyprodukować 100 tys. ton odnawialnego paliwa do silników odrzutowych rocznie, które koncern dostarcza na rynek europejski i do USA. Do 2022 r. firma planuje zwiększyć produkcję do ponad 1 mln ton.
Poza tym, Neste dołączył do korporacyjnego programu biopaliw (Corporate Biofuel Programme) stworzonego przez KLM. Program gwarantuje uczestniczącym w nim firmom, że wszystkie lub część ich służbowych podróży lotniczych odbywają się na biopaliwie. Firmy członkowskie dobrowolnie pokrywają różnicę w cenie między paliwem odnawialnym a tradycyjną naftą lotniczą. W programie biorą udział takie firmy jak ABN Amro, Accenture, czy Microsoft.
Kolejna proekologiczna inicjatywa KLM dotyczy recyklingu. Linia przeprowadza testy tzw. recyklingu w systemie okrężnym, któremu poddawane są naczynia cateringowe. W ostatnich dniach podczas rejsowego lotu KLM z Amsterdamu do Vancouver załoga serwowała posiłki w naczyniach, które w większości pochodziły właśnie z recyklingu w systemie okrężnym. Oznacza to, że pojemniki, pokrywki, szklanki itp. zostały gromadzone z czterech wcześniejszych lotów KLM z Vancouver do Amsterdamu, które odbyły się w tym miesiącu. Po umyciu i przetworzeniu, naczynia zostały ponownie użyte na tej samej trasie.
W ramach swojego testu, KLM przetwarza naczynia, aby używać je ponownie. Sztućce mogą być użyte ponownie po dokładnym umyciu i sprawdzeniu. Ponadto, naczynia poddawane testowi zostały specjalnie dostosowane. Wykonano je z lżejszych tworzyw, których produkcja jest mniej szkodliwa dla środowiska. Co więcej, lżejsze wyposażenie cateringowe oznacza zmniejszenie całkowitej masy samolotu, a tym samym niższe spalanie paliwa i niższą emisję CO2. Podejmując inicjatywy takie jak ta, holenderskie linie dążą do 15-proc. redukcji emisji CO2 do 2030 r. (w porównaniu z 2005 r.).
Przeprowadzony test ma pomóc w sprawdzeniu na jaką skalę będzie można stosować to rozwiązanie w przyszłości, a także jakie korzyści odniesie środowisko. Nowy pomysł ma jednocześnie przyczynić się do kolejnego celu, który KLM wyznaczył sobie do osiągnięcia do 2030 r., polegającego na zmniejszeniu w porównaniu z 2011 r. ilości odpadów o połowę.
Przedsięwzięcie jest organizowane we współpracy z dostawcami naczyń do cateringu (firma De Ster) i posiłków (firmy: Marfo, Izico, Ipack i AA Bakeries).
"Fly Responsibly" ("Lataj odpowiedzialnie") to długoterminowa inicjatywa na rzecz ochrony środowiska naturalnego, którą linie KLM ogłosiły w czerwcu br. Przewoźnik wyznaczył swoją misję jako lidera zmian w kierunku zrównoważonego lotnictwa przyszłości, zapraszając inne linie, klientów, akcjonariuszy i całą branżę do współpracy.
Program obejmuje wszelkie dotychczasowe i planowane działania KLM na rzecz minimalizacji wpływu lotnictwa na środowisko naturalne, w tym prace nad zmniejszeniem emisji CO2 i redukcji odpadów, inwestycje w zrównoważone paliwa, możliwość kompensacji CO2 przez klientów indywidualnych oraz program biopaliw dla korporacji (KLM Corporate BioFuel Programme). Inicjatywa "Fly Responsibly" zakłada wymianę know-how i szeroko zakrojoną współpracę branży transportowej. Więcej informacji o programie można znaleźć na tej stronie http://flyresponsibly.klm.com/.
Dołącz do dyskusji: