wPolsce24 apeluje do widzów o wpłaty. Michał Adamczyk: pomóżcie nam
Telewizja wPolsce24 (Fratria) kontynuuje akcję zachęcającą widzów do wsparcia finansowego. W nowym spocie apeluje o to Michał Adamczyk, czołowy dziennikarz i dyrektor programowy stacji.
Tydzień temu na antenie telewizji wPolsce24 pojawił się kod QR z hasłem „Wesprzyj wPolsce24”. Jest wyświetlany w dolnym rogu, nad paskiem i belką informacyjną, w dolnym rogu ekranu, podczas różnych programów informacyjnych i publicystycznych.
Jak już informowaliśmy, kod odsyła do zbiórki prowadzonej na portalu wPolityce.pl. - Od lat wspólnie walczymy w obronie łączących nas polskich wartości, rozwoju Polski, dobrego imienia naszej Ojczyzny. Mimo bardzo skromnego budżetu, rozważnie gospodarując pozyskanymi środkami, zbudowaliśmy redakcję, która skutecznie stawia opór potężnym koncernom medialnym - czytamy w jej opisie.
Michał Adamczyk apeluje do widzów telewizji wPolsce24
Akcja ma jeszcze jedną odsłonę: spot, w którym do widzów zwraca się Michał Adamczyk, jeden z czołowych dziennikarzy i dyrektor programowy telewizji wPolsce24. Podkreśla, że obecny obóz rządzący przejął kontrolę na wieloma instytucjami, m.in. Telewizją Polską. Pokazywane są przy tym ujęcia z filmu dokumentalnego Marcina Tulickigo, którego obszerne fragmenty wPolsce24 pokazała 15 października, w rocznicę wyborów parlamentarnych z jesieni ub.r.
- Ale nie poddaliśmy się. Wróciliśmy i znów pracujemy dla państwa - stwierdza Adamczyk. Zwraca uwagę, że na antenie telewizji wPolsce24 pojawiły się programy pokazywane w ostatnich latach w TVP: od jej startu stacja o godz. 19.30 emituje „Wiadomości”, zaś od drugiej połowy października w niedziele wieczorem można oglądać „Strefę starcia” z Michałem Adamczykiem jako gospodarzem.
- Na naszą antenę wracają programy, które państwo lubili, i będą wracać kolejne - zapowiada Adamczyk w spocie. - Teraz prosimy: pomóżcie nam. To dla nas bardzo ważne. Wspólnie budujemy prawdziwą polską telewizję - dodaje.
Widzom pokazywany jest zarówno kod QR, jak też numer rachunku bankowego do przekazywanie darowizn.
Telewizja wPolsce24 zaczęła emisję na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej 2 września, na podstawie koncesji przyznanej w połowie czerwca przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Jak już podawaliśmy, nowy kanał jest dostępny także w wybranych sieciach kablowych i na platformie Polsat Box. Zastąpił tam Telewizję wPolsce.pl, uruchomioną przez Fratrię w połowie 2017 roku. - 2 września stacja wPolsce.pl zmieni się na wPolsce24. Nadal będą mogli nas Państwo oglądać na tym samym paśmie - zapowiedziano na profilach społecznościowych stacji. W konkursie roztrzygniętym w połowie czerwca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji koncesję przyznała też kanałowi Republika (nadawanemu przez TV Republika), zaś przepadły wnioski PTV (TV2 Media) i Polska24 (Grupa MWE Networks). Republika zaczęła emisję już 12 lipca.
Według danych Nielsen Audience Measurement we wrześniu 2024 roku średnia widownia minutowa telewizji wPolsce24 wynosiła 41 127 widzów, a udział w rynku oglądalności - 0,8 proc. (wobec 0,04 proc. zanotowanego rok wcześniej przez telewizję wPolsce.pl).
Karnowscy założyli fundację
W styczniu 2024 roku Michał i Jacek Karnowscy oraz dwóch innych menedżerów Fratrii uruchomili Fundację Media w Polsce, która ma m.in. wspierać niezależność i pluralizm mediów. W „Sieciach” i na wPolityce pojawiły się zachęty, żeby przelewać fundacji pieniądze.
W ostatnich latach bracia Karnowscy regularnie prosili o wsparcie ich mediów, przede wszystkim poprzez kupowanie numerów drukowanych i prenumeraty cyfrowej „Sieci”. - W tym krytycznym roku Polska szczególnie potrzebuje silnych propolskich mediów - podkreślał Michał Karnowski wiosną ub.r.
Wielu publicystów wytykało im, że za rządów Zjednoczonej Prawicy do ich tytułów trafiało dużo budżetów reklamowych spółek i instytucji państwowych, a ich czołowi dziennikarze, na czele z braćmi Karnowskimi, prowadzili własne programy i regularnie gościli w mediach publicznych.
Według analizy prof. Tadeusza Kowalskiego, opartej na cennikowych danych z Kantar Media, w 2021 roku niemal 40 proc. wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło ze spółek Skarbu Państwa. Najmocniej promowały się w tygodniku PKN Orlen (za 7,4 mln zł), Lotos (3,9 mln) i Totalizator Sportowy (3,6 mln).
20 mln zł dywidend przez pięć lat
W 2022 roku przychody Fratrii, wydającej m.in. „Sieci”, „Gazety Bankowej” i wPolityce.pl, zwiększyły się o 9,3 proc. do 37,6 mln zł, głównie dzięki wzrostowi wpływów reklamowych. Zysk netto spółki zmalał z 4,59 do 4,01 mln zł, prawie w całości został wypłacony jako dywidenda.
Rok wcześniej spółka zarobiła na czysto 4,59 mln zł, czego 4,57 mln zł poszło na dywidendę. Zysk netto w 2020 roku sięgnął 7,14 mln zł i prawie w całości wypłacono go udziałowcom, w 2019 roku - 3,18 mln zł (3,17 mln zł przeznaczono na dywidendę), a rok wcześniej - 2,18 mln zł (1,5 mln zł na dywidendę).
Mniejszościowymi udziałowcami Fratrii są członkowie jej zarządu: Jacek Karnowski ma 16,25 proc. walorów, Michał Karnowski - 4,94 proc., a Romuald Orzeł - 0,54 proc. Natomiast do Spółdzielczego Instytutu Naukowego G. Bierecki (Grzegorz Bierecki to senator klubu PiS i twórca SKOK-ów) należy 50,26 proc. udziałów, a do Apelli - ). 28,01 proc.
Dołącz do dyskusji: wPolsce24 apeluje do widzów o wpłaty. Michał Adamczyk: pomóżcie nam
Pytanie czy te zbiórki (w obu przypadkach) nie są jakąś metodą na pranie pieniędzy i wpompowywanie z powrotem pieniędzy, które przez 8 lat wyprowadził z kasy państwowej PiS do różnych podejrzanych fundacyjek.