SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KLM o rynku podróży: wyszukiwarki głosowe, ekologia, analiza twarzy

Wraz z rozwojem technologii, nowych mediów i  trendów, rynek podróży podlega ciągłym zmianom. Sposób, w jaki klienci szukają informacji, planują i odbywają podróż nie jest taki sam jak rok, czy kilka lat temu. Jak technologia i pasażerowie wraz ze swoimi zmieniającymi się potrzebami, wpłyną na podróże w 2020 roku? Czy wybór kierunku może być uzależniony od mediów społecznościowych? Jak będą się zmieniać lotniska? Holenderskie linie lotnicze KLM, analizując zachowania i preferencje konsumentów oraz nowe możliwości technologiczne, prognozuje kierunki rozwoju rynku podróży.

Z przeprowadzonego przez KLM i holenderską firmę Factsnapp badania wynika, że w 2020 roku wzrośnie wykorzystanie wyszukiwarek sterowanych głosem, rola ekologii w decyzjach o podróżach, a także znaczenie usprawnień technologicznych na coraz bardziej zatłoczonych lotniskach, takich jak np. kontrola bezpieczeństwa poprzez analizę twarzy. Ankietowani nie chcą telefonów na wakacjach, jednak zdają sobie sprawę, że odbywanie współczesnych podróży jest bez nich prawie niemożliwe.

Czy media społecznościowe mogą mieć znaczenie przy wyborze kierunku podróży? Okazuje się, że tak. Połowa „Generacji Z” i pokolenia „Millenialsów” rozważa jak bardzo atrakcyjny na Instagramie będzie wybrany przez nich kierunek podróży i ile polubień wygenerują ich zdjęcia. Gwarancja zrobienia atrakcyjnych wakacyjnych zdjęć jest wstępnym warunkiem przy wyborze destynacji dla 25,8% ankietowanych. Ale nowe pokolenia podróżników stawiają na szczerość i wiarygodność - zdjęcia muszą być autentyczne, więc wykonane własnoręcznie.

Podróżni spędzają wiele godzin w sieci na przeglądaniu stron i wyszukiwaniu np. lotów, aby znaleźć idealny kierunek, najlepsze połączenie i najtańszy bilet. Przy rosnącej liczbie wyszukiwań, z pomocą przychodzi technologia sterowania głosem i tzw. „inteligentne głośniki”. Użytkownicy nadal czerpią wiedzę z internetu – o miejscach docelowych, przelotach itp. - ale coraz częściej wyszukują wydając komendy głosowe. Internetowe narzędzie do rezerwacji biletów KLM, które jest zintegrowane z Google Assistant, jest coraz częściej wykorzystywane przy użyciu głosu. Przewoźnik podaje, że liczba użytkowników preferujących ten sposób rezerwacji biletu rośnie o 10% z miesiąca na miesiąc.

Skąd współczesne pokolenie podróżników czerpie rekomendacje i inspiracje do wojaży? Z ostatniego badania KLM wynika, że medium, które rośnie w siłę jest Instagram, przy czym znaczna większość ankietowanych deklaruje, że najbardziej ciekawią ich treści zamieszczane przez rodzinę i znajomych. Dla 65,3% respondentów posty tej grupy stanowią główną inspirację do odwiedzenia różnych miejsc. Poszukiwanie pomysłów u obcych ludzi, poprzez hashtagi, to metoda, którą wybiera 45,9% osób. Natomiast spada rola influencerów i celebrytów jako źródła wakacyjnych inspiracji. Obecnie tylko 14,5% ankietowych zadeklarowało, że bierze ich pod uwagę, a ponad połowa uczestników badania uznała ich treści i zdjęcia z wakacji za niegodne zaufania.

Analiza rynku wykazuje, że w najbliższych latach klienci będą częściej łączyć kilka środków transportu – np. przelot i przejazd koleją – przy jednej podróży. Dlatego już teraz, wielu przewoźników łączy siły i tam, gdzie to możliwe, stwarza klientom możliwość wyboru kolei, jako alternatywy dla przelotów, zwłaszcza na krótkich dystansach. Linie KLM planują stopniowo oferować na swojej stronie internetowej więcej opcji wyboru połączenia kolejowego. Przy popularyzacji łączonego transportu istotne są szczególnie następujące kwestie – łatwość rezerwacji całej podróży w jednym miejscu, koordynacja infrastruktury i usług (np. podczas przesiadki) oraz rozsądny czas trwania podróży.

Coraz więcej pasażerów przy zakupie przelotu kompensuje swój ślad węglowy. Wiele linii lotniczych, w tym KLM umożliwia pasażerom taką opcję na swoich stronach internetowych (COZERO). Zgromadzone darowizny przewoźnik wykorzystuje na zalesianie. Od 2017 roku posadzono ponad 500 hektarów lasów tropikalnych, m.in. w Panamie, które pozytywnie wpływają na bilans CO2 w atmosferze. Badanie przeprowadzone na zlecenie KLM wykazało, że 38,8% podróżnych planuje zrekompensować emisję CO2 ze swoich przyszłorocznych podróży.

Dzięki cyfrowej technologii rozpoznawania twarzy, kolejki na lotniskach mają szanse stać się krótsze. Na początku tego roku KLM przeprowadził testy, podczas których pasażerowie przechodzili przez lotniskowe punkty kontrolne za okazaniem swojego zdjęcia w aplikacji mobilnej KLM na własnym smartfonie. Prezentacja paszportu nie była konieczna. KLM przewiduje, że usługa będzie się popularyzować. Korzystanie z tej cyfrowej innowacji jest dobrowolne, a podróżni sami decydują, czy chcą ją wypróbować, czy pozostać przy tradycyjnej metodzie identyfikacji.

Nieprzewidziane okoliczności, takie jak np. złe warunki pogodowe, mogą doprowadzić do zakłóceń w podróży i opóźnienia lotów. Tu z pomocą często przychodzi sztuczna inteligencja. Szybko uczące się boty bazujące na sztucznej inteligencji nie tylko usprawniają obsługę pasażerów przy użyciu mediów społecznościowych i komunikatorów. Sztuczna inteligencja pomaga też szybko obliczyć optymalne wykorzystanie załóg i samolotów tak, aby minimalizować opóźnienie we wszelkich zakłóceniach w ruchu lotniczym ze względu na pogodę. Linie KLM planują nadal rozwijać swoje inteligentne systemy, aby poprawiać punktualność lotów w 2020 roku.

Podróże lotnicze to także lotniska, które są często postrzegane jedynie jako uciążliwy element związany z wyjazdem. Zastosowanie różnego rodzaju innowacji może znacznie poprawić komfort przesiadki i oczekiwanie na lotnisku, a tym samym sprawić, że podróżni wybiorą właśnie te porty jako przystanek na swojej drodze. W najnowszym salonie „KLM non-Schengen Lounge” na amsterdamskim lotnisku Schiphol klienci mogą zjeść w restauracji, skorzystać z natrysków, a także kabin sypialnych. Do dyspozycji gości są również dwie kabiny oferujące rzeczywistość sensoryczną. To technologia od firmy Sensiks, która nie tylko „przenosi” użytkownika w rzeczywistość wirtualną widzianą dzięki okularom VR, ale angażuje wszystkie zmysły. Dzięki temu goście kabin mogą wirtualnie „uciec” do innej rzeczywistości, odprężyć się i zrelaksować zmysły – słysząc np. szum wiatru, czując jego zapach i podmuch na twarzy. Do dyspozycji użytkowników są różne programy relaksacyjne w wersji bezpłatnej i za opłatą.

Jak jeszcze będą zmieniać się podróże? Podróżujący coraz częściej woleliby nie korzystać z telefonu komórkowego podczas wakacji lub przynajmniej ograniczyć korzystanie z niego do minimum. Z drugiej strony, mnogość pomocnych aplikacji, jak mapy, nawigacje, aparat fotograficzny, translatory językowe, czy chociażby bilety, rezerwacje, mobilne płatności i wiele innych, nie pozwalają zrezygnować z telefonu w podróży. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie KLM ok. 50% respondentów deklaruje, że wolałoby jak najmniej korzystać z telefonu podczas wakacji, a prawie 1/3 uczestników ankiety chciałaby podróżować zupełnie bez telefonu, ale jednocześnie obawia się, że są na niego skazani.

Sondaż został przeprowadzony przez firmę badawczą Factsnapp na zlecenie KLM na reprezentatywnej grupie 400 konsumentów.

Dołącz do dyskusji: KLM o rynku podróży: wyszukiwarki głosowe, ekologia, analiza twarzy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl