Wyzwania 2021 roku zdaniem Barbary Pijanowskiej-Kuras z Credit-Agricole
O wyzwaniach, jakie stoją przed branżą w 2021 roku oraz o tym, co było istotne i trudne w 2020 roku opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Barbara Pijanowska-Kuras, dyrektorka zarządzająca zintegrowaną komunikacją marketingową i korporacyjną w banku Credit-Agricole.
Wydarzenie roku
Jedna, wielka, dynamiczna zmiana… stylu życia, nawyków, sposobu pracy, edukacji, prowadzenia biznesów, a co za tym idzie elastyczność. Wiele firm nie podejrzewało się nawet o zdolność tak szybkiego reagowania i dostosowywania się do błyskawicznie zmieniających się realiów.
Poza tym wydarzeniem roku na świecie – z pewnością był wynik wyborów prezydenckich w USA, a w Polsce – siła kobiet i społeczne zaangażowanie młodego pokolenia, co pokazuje, że w naszym społeczeństwie jest energia i poczucie sprawczości. Otwiera to przed nami bardzo ciekawy rozdział, gdzie przedefiniowuje się znaczenie m.in. celebrytów, a wartości zaczynają grać coraz większą rolę. Wracając do aspektów biznesowych i marketingowych klienci będą coraz bardziej zdecydowanie oczekiwali od firm opowiedzenia się po stronie konkretnych wartości, a to z pewnością będzie wpływać na strategie budowania marek.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Trudno być oryginalnym – właściwie to nie kryzys roku, a rok kryzysu. 2020 zapisze się w historii dwiema zgłoskami C i P - od Covid i Panemia. Trudno dodać coś więcej.
Trend roku / Człowiek roku
Przyspieszona digitalizacja w wielu wymiarach. Masowe przenoszenie się biznesów do online’u, błyskawiczne tworzenie produktów i procesów w pełni cyfrowych. W związku z tym potrzeba coraz lepszego UX’u oraz rozwój digital marketingu. Choć to jednocześnie staje się też wyzwaniem - by być skutecznym trzeba być coraz lepszym i bardziej zawansowanym. Stąd automatyzacja, machine learning i dobre strategie data driven jeszcze bardziej zyskują na znaczeniu. Do tego umiejętność tworzenia adekwatnego przekazu, praca na insightach konsumenckich i szybkie reagowanie na trendy. I tu pojawia się modne słowo – Agile, niezwykle istotny trend w transformacji obszarów marketingowych, który naturalnie przyspieszył w tak zmiennej rzeczywistości.
Trudno nie wspomnieć o przeniesieniu eventów do świata online i przedefiniowaniu ich roli i znaczenia. Nowa rzeczywistość spowodowała, że na wartości zyskały wszelkie wydarzenia o charakterze informacyjnym, z obszaru dzielenia się wiedzą i ekspertyzą. Stąd eksplozja różnego rodzaju webinarów. A stąd jest już blisko do content marketingu, o rozwoju którego mówi się od lat, choć teraz wkraczamy w jego nowy rozdział, gdzie pierwsze skrzypce będą grać krótkie formy video.
No i oczywiście zmiana stylu pracy w bardzo wielu sektorach – wszechobecny home office z wszystkimi jego blaskami i cieniami. I o ile po pierwszej fali pandemii można było jeszcze myśleć o powrocie do poprzedniej rzeczywistości, teraz chyba już nikt nie ma wątpliwości, że powrotu do poprzedniego, w pełni biurowego, modelu pracy już nigdy nie będzie.
Ale, żeby w trendach z digitalizacją nie przesadzić, to dla równowagi empatia i człowiek zyskują na znaczeniu - właśnie dlatego, że coraz bardziej otaczamy się nieco bezduszną technologią. Uważność na innych, niesienie pomocy – tu społecznie zdaliśmy egzamin – od szycia maseczek, przez posiłki dla medyków, po wsparcie dla szpitali czy lokalnych przedsiębiorców. Miejmy nadzieję, że te dobre emocje zostaną z nami na dłużej.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
I znów wszystko kręci się wokół przyspieszenia digitalizacji i tak bardzo już cyfrowego sektora, jakim jest bankowość. Klienci, którzy wcześniej nie należeli do zbyt częstych użytkowników kanałów zdalnych, w czasie pandemii wykonywali wiele operacji bez wychodzenia z domu, częściej korzystali z płatności bezgotówkowych. Banki wprowadziły wiele nowych rozwiązań w pełni digital, eksplozja nastąpiła zwłaszcza w obszarze rozwoju aplikacji i procesów zdalnych do otwierania kont osobistych.
Pandemia mocno wpłynęła też na nastroje i decyzje finansowe Polaków. Wielu musiało wstrzymać się z większymi wydatkami, a nawet sięgnąć po zgromadzone oszczędności. Znaczna część społeczeństwa ma obawy związane z przyszłością zawodową, a co za tym idzie – finansową. Wszystko to ma wpływ na branżę, w tym chociażby na apetyt na kredyty.
Nie można nie wspomnieć, że Rada Polityki Pieniężnej trzykrotnie obniżyła stopy procentowe, co wpłynęło na rentowność banków. Decyzja ta będzie miała swoje konsekwencje także w kolejnych latach i w wielu przypadkach może przełożyć się na zmianę opłat za niektóre usługi bankowe.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Dobrze zaprojektowane, prawdziwie omnikanałowe doświadczenie klienta, zwłaszcza w biznesach działających offline i online - w przeciwieństwie do nawet najsprawniej funkcjonującego modelu wielokanałowego.
Rozwój digital marketingu, o czym wspomniałam już przy okazji trendu roku; rozwój analityki internetowej oraz przystosowanie się do nadchodzącej ery post cookie.
Przygotowanie się na ekonomiczne skutki pandemii, które z pewnością będą odczuwalne najmocniej w 2021, ale też umiejętność szybkiego reagowania na zmienne zachowania klientów.
Cykl: Podsumowania 2020 roku i prognozy na 2021
Dołącz do dyskusji: Wyzwania 2021 roku zdaniem Barbary Pijanowskiej-Kuras z Credit-Agricole