Strony www, e-mail i social media - najpopularniejsze aktywności Polaków w internecie
Polscy internauci w sieci najchętniej przeglądają strony, piszą maile i korzystają z portali społecznościowych. 82% osób korzysta z internetu w domu, najczęściej za pomocą komputera. Chociaż większość osób kontaktuje się online z przyjaciółmi, krewnymi lub kolegami, co siódmy Polak przyznaje, że rozmawia też z nieznajomymi – wynika z badania Lexis Research.
Podczas korzystania z internetu Europejczycy najczęściej przeglądają strony internetowe (84%), wysyłają maile (83%) i korzystają z portali społecznościowych (69%).
Użytkownicy social media aktywnie nawiązują kontakt z innymi osobami, wysyłając wiadomości i wystawiając komentarze (59%). Zamieszczanie postów znalazło się na drugim miejscu w zestawieniu (48%), a na trzeciej pozycji jest szukanie przyjaciół i znajomych (42%). Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do krajów śródziemnomorskich (Włochy, Francja, Hiszpania) w krajach północnych bardzo popularne (druga najpopularniejsza odpowiedź) jest czytanie jedynie treści, które pojawiają się na portalach społecznościowych (Polska – 44%, Belgia – 45%, Niemcy – 48%). Zamieszczanie swoich zdjęć lub swojej rodziny zadeklarowało 35% internautów.
Popularnych komunikatorów używa 56% internautów – przy czym we Włoszech (83%) i Hiszpanii (91%) odsetek ten jest znacznie wyższy w porównaniu z Francją (28%) i Polską (32%). Użytkownicy czatów i komunikatorów w większości kontaktują się z przyjaciółmi i krewnymi lub kolegami (98%). Tylko 14% osób przyznaje, że rozmawia z nieznajomymi w celu nawiązania nowych relacji – najwięcej we Włoszech (17%).
Europejczycy nieco rzadziej używają internetu do bankowości elektronicznej (24%). Polacy (26%) są na drugim miejscu, zaraz po Hiszpanach (32%), jeżeli chodzi o korzystanie z bankowości elektronicznej. Do czego zatem internauci wykorzystują bankowość internetową? Okazuje się, że we wszystkich badanych krajach najpopularniejsze jest robienie przelewów krajowych (82%) i sprawdzanie stanu konta (82%). We Włoszech (44%) i Polsce (35%) popularne jest również doładowywanie komórki, a międzynarodowy przelew bankowy najczęściej realizują Belgowie (35%) i Niemcy (26%).
Na ostatniej pozycji aktywności internetowych znalazły się zakupy online – 11% internautów przyznaje, że kupuje w internecie, najwięcej we Włoszech (16%) i Niemczech (13%), a najmniej w Polsce (9%) i Belgii (7%). Europejczycy w internecie najczęściej kupują odzież, obuwie i akcesoria (72%), urządzenia technologiczne (57%), wakacje i bilety lotnicze (51%) i bilety na koncerty lub przedstawienia (45%). Najrzadziej w wirtualnym koszyku znajdują się produkty spożywcze (24%) i produkty finansowe/ubezpieczeniowe (16%).
Jeżeli chodzi o formę płatności za zakupy online, to w Europie najpopularniejszy jest system PayPal (62%) i karta kredytowa (49%). Przelew bankowy najpopularniejszy jest w Polsce, gdzie znalazł się na pierwszym miejscu (74%), a następnie w Niemczech (64%) i Belgii (46%). W Hiszpanii popularna jest również karta debetowa (46%), a we Włoszech karta przedpłacona (45%).
Ponad 3/4 Europejczyków łączy się z internetem w zaciszu własnego domu (78%). Niezależnie od miejsca z sieci korzysta 17% osób, a w pracy online jest 14% internautów. Najmniej osób korzysta z internetu w miejscach publicznych, tj. restauracje, kawiarnie (6%), lub będąc na dworze, czy korzystając z komunikacji miejskiej (5%). Nieliczni korzystają z sieci w szkole lub na uczelni (2%).
W Polsce z siecią w domu łączy się 82% osób – to więcej niż średnia europejska. Pomimo iż z roku na rok rośnie popularność urządzeń mobilnych, polscy internauci najczęściej korzystają z komputera (84%; średnia w Europie to 79%). Za jego pomocą najchętniej kupują online, korzystają z bankowości elektronicznej i surfują po internecie.
Przez smartfona z siecią łączy się 36% Polaków (średnia w Europie to 41%) i najczęściej używają go do korzystania z social media, surfowania po internecie i komunikatorów. Z tabletów Polacy korzystają najmniej - tylko 13% przyznaje, że surfuje po internecie za pomocą tego urządzenia (średnia w Europie to 20%). Jeżeli już to robią, to chcą skorzystać z portali społecznościowych i przeglądać strony internetowe.
Badanie "Internauci w cyberprzestrzeni" zostało zrealizowane przez firmę badawczą Lexis Research na zlecenie grupy Europ Assistance w marcu 2017 r. W badaniu udział wzięli internauci z sześciu europejskich krajów: Francji, Hiszpanii, Włoch, Belgii, Niemiec i Polski. Reprezentatywna próba badawcza wyniosła 4822 osób (800 ankiet w każdym kraju), które udzieliły swoich odpowiedzi w ramach ankiety internetowej.
Dołącz do dyskusji: Strony www, e-mail i social media - najpopularniejsze aktywności Polaków w internecie