Publicis Groupe ogłosiła strategię do 2020 roku. Planuje 4 proc. wzrostu, oszczędności i akwizycje
Koncern marketingowy Publicis Groupe ogłosił trzyletnią strategię pod hasłem „Sprint to the future”. Grupa dąży do osiągnięcia wzrostu organicznego 4 proc. do 2020 roku, poprawy marży operacyjnej o 30 do 50 punktów bazowych rocznie przez trzy najbliższe lata.
Jak podał koncern, wprowadzony w ostatnich latach model jego działalności zaczął przynosić dobre wyniki, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach finansowych za 2017 rok - osiągnięto poprawę wzrostu organicznego w kwartale oraz wzrost marży przy stałych opłatach restrukturyzacyjnych. Ogłoszona właśnie strategia „Sprint to the future” obejmuje działalność Publicis Groupe w trzech kolejnych latach.
Punktem wyjścia do transformacji były dla Publicis Groupe wyzwania klientów. Jak podaje spółka w komunikacie, klienci ewoluują w środowisku o niskim wzroście, stoją w obliczu ogromnych presji na koszty i borykają się z brakiem zaufania do marki. „Nowe zachowania i media sprawiają, że markom coraz trudniej jest współpracować z konsumentami. Duża aktywność e-commerce stała się koniecznością dla dużych firm, oferując im możliwość gromadzenia danych z pierwszej ręki. Jednocześnie, odnoszące sukcesy wschodzące marki od samego początku przyjmują strategię bezpośredniego dotarcia do konsumenta, zdobywając serca i umysły konsumentów, a tym samym rzucając wyzwanie tradycyjnym przywódcom” - napisano w komunikacie.
W tej sytuacji każdy z klientów będzie coraz bardziej potrzebował budować indywidualne zaangażowanie na dużą skalę. Jak twierdzi spółka, Publicis Groupe jest w stanie to zapewnić, ponieważ marketing i cyfrowa transformacja biznesu zbiegają się w celu połączenia danych, treści i technologii w świecie wielokanałowym. Zapewnienie klientom zaangażowania na dużą skalę wymaga zmiany organizacyjnej - z holdingu w platformę. Dlatego też Publicis Groupe chce przyspieszyć transformację.
Strategia „Sprint to the future” wskazuje 6 kluczowych działań, które firma chce zrealizować do 2020 roku.
1. Publicis Groupe wyznaczyła już 35 globalnych liderów klientów, aby kierować relacjami z najważniejszymi reklamodawcami. Obecnie stanowi to 1/3 przychodów grupy. Ten model będzie dalej rozwijany poprzez ustanowienie 100 liderów klientów, reprezentujących ponad 50 proc. przychodów Grupy do 2020 roku.
2. Tzw. model kraju – wg Publicis Groupe najlepiej służy klientom, łamiąc silosy, koncentrując się na dostarczaniu i efektywnie zarządzając zasobami. Pierwsze wyniki tego modelu, który dziś stanowi 36 proc. przychodów Grupy, są bardzo obiecujące. W ciągu najbliższych trzech lat model ten zostanie rozszerzony na wszystkie obszary geograficzne, w których działa Publicis Groupe.
3. Publicis Groupe dysponuje aktywami zapewniającymi transformację marketingową i cyfrową transformację biznesową na dużą skalę. Te aktywa zostaną udoskonalone i będą dalej wdrażane za pośrednictwem 3 inicjatyw: przeniesienia wszystkich funkcji danych Grupy na tę samą platformę, tworzenia sześciu centrów doskonałości w kreatywności oraz tworzenia branżowych praktyk związanych z cyfrową transformacją biznesu.
Obecnie dane, dynamiczna kreatywność i cyfrowa transformacja biznesu stanowią 16 proc. przychodów pochodzących od 100 największych klientów Publicis Groupe. W 2020 roku powinny one stanowić 30 proc. z 70 proc. udziałem w całkowitym wzroście firmy.
4. Publicis Groupe wdrożyła model dostaw, gromadząc możliwości realizacji i produkcji w Indiach, Kolumbii, na Kostaryce i na Mauritiusie. Ta organizacja będzie dalej rozwijana, zwiększając zatrudnienie w tych centrach dostaw z 8700 do 13 000 do roku 2020.
5. Publicis Groupe ogłosiła już utworzenie Marcela, platformy, która łączy pracę 80 000 pracowników firmy. Jest to nowy sposób pracy, udostępniania, uczenia się i tworzenia. Do 2020 roku platformą zostanie połączonych 90 proc. pracowników firmy.
6. Publicis Groupe będzie inwestować w strategiczną wiedzę. Priorytetem ma być zatrudnianie utalentowanych ludzi, szkolenie, rozwój – na ten cel firma chce przeznaczyć 300 milionów euro w okresie 2018-2020. Dedykowane nakłady inwestycyjne dla Marcela, Publicis People Cloud i automatyzacji wyniosą 100 mln euro w ciągu najbliższych 3 lat, a przyspieszone przejęcia w dziedzinie danych, dynamicznej kreatywności i transformacji cyfrowej biznesu powinny osiągnąć od 300 do 500 mln euro rocznie od 2018 do 2020 roku.
Celem wprowadzanych zmian jest przyśpieszenie tempa wzrostu organicznego w latach 2018-2020, aby osiągnąć poziom 4 proc. w 2020 roku. Stanowi to wzrost o 900 mln euro w ciągu najbliższych trzech lat.
Publicis Groupe zamierza również zwiększać marżę operacyjną o 30 do 50 punktów bazowych rocznie do roku 2020. Obejmuje to plan oszczędnościowy w wysokości 450 mln euro.
W kontekście transformacji grupy, Publicis Groupe musi poszerzyć swoje możliwości w zakresie danych, dynamicznej kreatywności i cyfrowej transformacji biznesowej. Grupa planuje kilka przejęć, aby uzupełnić swój zasięg geograficzny. Przewidziany na akwizycje budżet może wynieść od 300 do 500 mln euro rocznie w okresie 2018-2020.
- Zbliżamy się do pierwszego dnia inwestorskiego dla Publicis Groupe od 2013 roku. Dla nas to niepowtarzalna okazja, aby pokazać naszą rzeczywistość i pokazać naszą wiarę w przyszłość. Dzięki wizji Maurice'a Levy nie czekaliśmy na zmianę. Dziś mamy atuty, ogromną przewagę konkurencyjną w zakresie technologii, wizji, organizacji dzięki Power of One i przyszłościowym zespołem zarządzającym, który zapewnia większą wartość dla akcjonariuszy dzięki przyspieszonemu wzrostowi organicznemu i poprawie marży operacyjnej. Możemy teraz zaoferować naszym klientom to, co sprawi, że wygrają w przyszłości: indywidualne zaangażowanie klientów na dużą skalę dzięki trzem połączonym strategicznym zmieniaczom gier w zakresie danych, treści i technologii oraz doradztwa - komentuje Arthur Sadoun, dyrektor generalny i prezes Publicis Groupe.
- Będziemy przekształcać Publicis Groupe z holdingu w platformę poprzez konkretne działania, aby zaoferować naszą ofertę na dużą skalę i zwiększyć zyski. Spodziewamy się wybojów na drodze, ale jesteśmy zobowiązani postępować zgodnie z naszym planem, „Sprint To The Future”. Będziemy monitorować nasze postępy poprzez specjalne wskaźniki i dzielić się nimi z naszymi talentami, naszymi klientami i naszymi akcjonariuszami w każdym semestrze. Bez wątpienia teraźniejszość jest złożona. Ale przyszłość będzie jasna dla tych, którzy mogą pomóc swoim klientom przyspieszyć sprzedaż, obniżyć koszty i wygrać bitwę z nową konkurencją. Jedynym sposobem na to jest dostarczenie transformacji marketingowej i biznesowej połączonej danymi - dodaje Sadoun.
Dołącz do dyskusji: Publicis Groupe ogłosiła strategię do 2020 roku. Planuje 4 proc. wzrostu, oszczędności i akwizycje