Gdzie w Polsce liderem są "Wiadomości", a gdzie "Fakty"? Oto dane dla każdego województwa
„Fakty" TVN zyskały widzów w trzech województwach, „Wydarzenia” Polsatu - w sześciu, a „Wiadomości" TVP1 tylko w jednym - wynika z analizy Wavemaker obejmującej widzów powyżej 18 roku życia. „Fakty" najwięcej straciły w kujawsko-pomorskim, „Wydarzenia” w podkarpackim, a „Wiadomości" TVP1 w małopolskim.
Średni udział w rynku telewizyjnym „Faktów” TVN w okresie od 1 stycznia do 26 czerwca 2018 roku wśród widzów w grupie wiekowej 18+ wyniósł 21,66 proc. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej zmniejszył się on o 7,44 proc. - wynika z analizy agencji Wavemaker na podstawie danych Nielsen Audience Measurement.
Z trzeciej na drugą lokatę awansowały konkurencyjne „Wydarzenia” Polsatu, których wynik w analizowanym okresie wyniósł 16,18 proc. Dziennik ten zanotował jednak stratę wynoszącą 2,12 proc.
Na trzecią lokatę spadły z kolei „Wiadomości” TVP1. Średni SHR% tego serwisu w grupie 18+ wyniósł 15,99 proc., po spadku o 19,77 proc.
„Fakty" TVN zyskały widzów w trzech województwach, „Wydarzenia” Polsatu - w sześciu
Agencja Wavemaker przeanalizowała dane oglądalności obu serwisów w rozbiciu na województwa. Wynika z nich, że wszystkie trzy dzienniki w zależności od regionu cechują się dużymi dysproporcjami udziałów w rynku telewizyjnym.
„Fakty” TVN najwyższe udziały notują w województwie małopolskim (SHR% w grupie 18+ - 26 proc.) i świętokrzyskim (również 26 proc.). Dziennik TVN najsłabiej wypada w woj. lubuskim (16 proc.) i lubelskim (17 proc.).
„Wydarzenia” Polsatu najwyższy udział miały w województwie łódzkim (23 proc.) i podlaskim (21 proc.). Serwis Telewizji Polsat najgorsze wyniki zanotował w województwie zachodniopomorskim (11 proc.) oraz ex aequo pomorskim i małopolskim (po 12 proc.).
Z kolei „Wiadomości” TVP1 najlepiej sobie radzą w trzech województwach: lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim, w których mają po 24 proc. udziału. Najgorszy wynik serwis telewizyjnej Jedynki zanotował w województwie wielkopolskim (11 proc.) oraz śląskim (12 proc.).
„Wiadomości" TVP1 straciły widzów w 15 województwach, „Fakty" w 12
Dziennik TVN w badanym okresie względem analogicznego okresu rok wcześniej zanotował spadki udziałów w 12 województwach, wzrosty - w 3 regionach, a w jednym województwie jego udział się nie zmienił.
Serwis Polsatu stracił w 10 województwach, a w 6 regionach nastąpił wzrost. Z kolei czołowy dziennik Telewizji Polskiej aż w 15 województwach stracił, a zyskał - tylko w 1.
Z analizy Wavemaker wynika, ze dane te mogą, ale nie muszą być związane z preferencjami politycznymi widzów z poszczególnych województw. Agencja jednak przypomina, że Nielsen, podobnie zresztą jak i inne firmy dostarczające pomiar telemetryczny na różnych rynkach, nie uwzględnia takiej zmiennej jak poglądy polityczne.
Liderem "Fakty" TVN
Liderem oglądalności wśród programów informacyjnych w maju br. były „Fakty”. Wszystkie dzienniki na głównych antenach zanotowały spadki oglądalności, a najwięcej stracił „Teleexpress” (674 tys. widzów). Wliczając widownię z newsowych stacji jedyny wzrost zanotowała „Panorama” - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
Komentarz TVP do materiałów wysłanych przez agencję Wavemaker.
Przygotowujący dane pominęli fakt, że od 24.08.2017r. „Wiadomości” nadawane są równocześnie na dwóch antenach: TVP1 oraz TVP Info. Oznacza to, że porównywanie danych z pierwszej połowy 2017 roku z danymi o widowni z analogicznego okresu roku 2018 tylko dla anteny TVP1, jest nadużyciem.
W województwie podlaskim aż 28% widzów oglądających „Wiadomości” w 2018 roku to widzowie TVP Info. Widzowie Ci w 2017 roku oglądali „Wiadomości” wyłącznie na jednej antenie - TVP1. W zaprezentowanych wynikach zostali oni całkowicie pominięci. Podobnie sytuacja wygląda także w innych województwach, a w skali całego kraju udział oglądalności „Wiadomości” na antenie TVP Info wynosi średnio 20% całkowitej widowni.
Odpowiedź agencji Wavemaker.
Jest to kolejna edycja naszego zestawienia, w ub.r. publikowaliśmy analogiczny materiał i opieraliśmy się dokładnie na takiej samej metodologii. W naszej analizie zestawiliśmy udziały programów informacyjnych na głównych antenach czołowych nadawców. W przypadku żadnego z nadawców nie sumowaliśmy udziałów emisji na dodatkowych antenach tematycznych, jak np. TVN24 BiS, Polsat News czy właśnie TVP Info, które „Wiadomości” emituje dopiero od sierpnia ub.r.
Proszę pamiętać, że jesteśmy agencją mediową, której nadrzędnym interesem są interesy i zainteresowania jej klientów. Z tego wynika nasza szczególna uwaga dotycząca największych anten – tych, które odgrywają kluczową rolę w budowaniu zasięgu kampanii reklamowych.
Jednocześnie agencja zaprezentowała dodatkowe dane pokazujące sumę udziałów programów informacyjnych emitowanych na wszystkich antenach - TVP1 i TVP Info, Polsat, Polsat News i Polsat News 2 oraz TVN i TVN24 BiS.
Dołącz do dyskusji: Gdzie w Polsce liderem są "Wiadomości", a gdzie "Fakty"? Oto dane dla każdego województwa