SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Fratria ze wzrostem wpływów i zysku. W górę przychody z reklam, w dół ze sprzedaży „Sieci”

W ub.r. Fratria, właściciel m.in. „Sieci”, wPolityce.pl i Telewizji wPolsce.pl, osiągnęła wzrost przychodów o 9,2 proc. do 36,68 mln zł oraz zysku netto z 2,81 do 3,18 mln zł. Wpływy z reklam wyniosły 28,14 mln zł, a ze sprzedaży prasy - 7,8 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Według sprawozdania złożonego właśnie w KRS przychody Fratrii ze sprzedaży prasy zmalały o 12,9 proc. - z 8,95 mln zł w 2018 roku do 7,8 mln zł. Przy czym wpływy ze sprzedaży wersji drukowanych zmalały z 8,82 do 7,76 mln zł, a z wydań cyfrowych wzrosły ze 122,1 do 128 tys. zł.

Firma wydaje tygodni opinii „Sieci” oraz miesięczniki „Sieci Historii” i „Gazeta Bankowa”. Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Sieci” wynosiła 38 993 egz., o 11,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast sprzedaż „Sieci Historii” i „Gazety Bankowej” nie jest audytowana przez ZKDP.

Na przełomie 2018 i 2019 roku niektórzy wydawcy prasowi dokonali sporych odpisów z powodów niespłaconych należności wobec nich przez Ruch, który na mocy układu zatwierdzonego jesienią ub.r. większym wierzycielom (z minimum 1 mln zł należności do sierpnia 2018 roku) nie spłaci 80 proc., a mniejszym (od 200 tys. zł do 1 mln zł) - 50 proc. Ruch ma zostać przejęty przez Orlen, który skierował już do UOKiK zgodę na tę transakcję, a w kwietniu potwierdził, że zamierza ją przeprowadzić.

- Ruch S.A. regulował swoje należności wobec Spółki (czyli Fratrii - przyp.) zgodnie z umówionymi terminami, z wyjątkiem należności wynikających z układu częściowego Ruch S.A. nie posiadała na koniec roku 2019 wymagalnych zaległości wobec Fratrii - stwierdzono w sprawozdaniu wydawcy „Sieci”.

17 proc. więcej z reklam, stanowiły już 77 proc. wpływów

Z kolei wpływy reklamowe Fratrii wyniosły w ub.r. 18,14 mln zł, co wobec 24,1 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 16,8 proc. W sprawozdaniu niw wyszczególniono, ile przychodów zapewniły spółce reklamy prasowe, ile internetowe, ile spoty w Telewizji wPolsce.pl, a ile inne projekty marketingowe (np. eventy).

W 2018 roku przychody reklamowe stanowiły 71,7 proc. łącznych wpływów Fratrii, a w ub.r. już 76,7 proc. W sprawozdaniu firma opisała, że „organizowała akcje marketingowe, w tym w postaci dodatków do tytułów prasowych oraz konkursów, jak również debaty i cykle tematyczne, mające na celu zainteresowanie czytelników i wzrost sprzedaży egzemplarzowej”.

- W ramach działań eventowych Fratria sp. z o.o. zorganizowała w roku 2019 wydarzenia specjalne, w tym: „Człowiek Wolności Tygodnika „Sieci””, „Galę Techno Biznes”, „Galę Najlepszy Bank oraz Bankowy Menedżer Roku „Gazety Bankowej””, „Biało-Czerwone Róże portalu wPolityce.pl”, „Złote Kamery Telewizji wPolsce.pl”, „Polski Kompas”, „Przyjazna Firma Ubezpieczeniowa i Ubezpieczeniowy Menedżer Roku „Gazety Bankowej”” - wyliczono.

Przychody z usług określonych jako pozostałe zmalały rok do roku z 492,3 do 472,2 tys. zł. Zdecydowaną większość wszystkich kategorii przychodów Fratria osiąga ze sprzedaży krajowej.

Fratria wydaje kilka serwisów internetowych, na czele z wPolityce.pl i wGospodarce.pl. Według badania Gemius/PBI w grudniu ub.r. wPolityce.pl zanotowało 1,22 mln użytkowników, 26,6 mln odsłon oraz 28 minut i 24 sekundy średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.

W połowie 2017 roku firma zaczęła nadawać kanał publicystyczny Telewizja wPolsce.pl - początkowo dostępny tylko w internecie, a potem u kolejnych operatorów satelitarnych i kablowych, m.in. UPC Polska i Cyfrowym Polsacie. Według danych Nielsen Audience Measurement w marcu br. stacja miała 0,006 proc. udziału w rynku oglądalności, dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Firma w sprawozdaniu podkreśla, że na koniec ub.r. Telewizja wPolsce.pl docierała do ok. 7 mln gospodarstw domowych. W maju ub.r. w stacji pojawił się cykl „Studio Polaków” dofinansowany w ramach funduszu Digital News Initiative oferowanego przez Google.

Koszty 6 proc w górę

Wydatki operacyjne Fratrii w ub.r. wyniosły 31,27 mln zł, po wzroście o 6,1 proc. w porównaniu do 29,47 mln zł w 2018 roku. Prawie połowę stanowiły koszty usług obcych, które wzrosły z 12,93 do 14,42 mln zł

Natomiast wydatki na wynagrodzenia zmalały z 10,36 do 10,19 mln, przy czym koszty ubezpieczeń i innych świadczeń pracowniczych poszły w górę z 1,03 do 1,22 mln zł. W ub.r. przeciętne zatrudnienie w firmie wynosiło 23,8 etatów. Trzyosobowy zarząd spółki zarobił w ub.r. 881,7 tys. zł brutto, a również trzyosobowa rada nadzorcza - 169,3 tys. zł.

Nakłady na amortyzację zmalały z 373,2 do 351,3 tys. zł, na zużycie materiałów i energii - zwiększyły się z 368,8 do 433,1 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe poszły w górę z 2,79 do 3,02 mln zł.

Lepsza rentowność, 3,17 mln zł zysku na dywidendę

Poprawiły się wszystkie wskaźniki rentowności Fratrii. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 4,11 do 5,41 mln zł, zysk operacyjny - z 3,5 do 5,45 mln zł, a zysk netto - z 2,81 do 3,18 mln zł. Ten ostatni wynik znacząco obciążyły koszty finansowe, które podskoczyły z 205,1 do 1,43 mln zł.

Większościowym udziałowcem Fratrii jest Spółdzielczy Instytut Naukowy G.Bierecki, ma 50,26 proc. jej kapitału. 28,01 proc. udziałów należy do agencji reklamowej Apella, 16,25 proc. do redaktora naczelnego „Sieci” Jacka Karnowskiego, 4,94 proc. do członka zarządu spółki Michała Karnowskiego, a 0,54 proc. do jej prezesa Romualda Orła.

Pod koniec kwietnia udziałowcy jednogłośnie zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku netto 4,2 tys. zł zostanie przeznaczone na kapitał zapasowy, a 3,175 mln zł na dywidendę, którą wypłacono im do 5 maja.

Fratria prognozuje stabilną przyszłość

W sprawozdaniu zarządu Fratrii, datowanym na 13 maja, nie odniesiono się do konsekwencji epidemii koronawirusa. Zaznaczono, że firma „w kolejnych latach przewiduje utrzymanie stabilnej sytuacji finansowej”.

- Spółka zamierza kontynuować wydawanie tytułów prasowych oraz portali internetowych, starając się utrzymać wysoką jakość redagowanych materiałów prasowych jak również dotychczasowy poziom sprzedaż egzemplarzowej. Fratria sp. z o.o. będzie podejmowała działania mające na celu poszerzenie zasięgu programu telewizyjnego Telewizja wPolsce.pl poprzez dotarcie do coraz większej liczby abonentów i uatrakcyjnienie nadawanych audycji - zapowiedziano.

Dodano, że Fratria „będzie wzbogacała swoją ofertę o nowe projekty mediowe oraz inicjatywy związane z rozwojem nowych technologii. jak również będzie podejmowała starania o pozyskanie nowych reklamodawców zainteresowanych zakupem powierzchni reklamowej w wydawnictwach oraz angażowaniem się w akcje specjalne organizowane przez Spółkę”.

Dołącz do dyskusji: Fratria ze wzrostem wpływów i zysku. W górę przychody z reklam, w dół ze sprzedaży „Sieci”

35 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
YKK
Tłuste misie będą bronić partii do ostatniej złotówki. Przecież bez partii czeka ich bieda w stylu TV Republika.
odpowiedź
User
walter
i to jest biznes, jeszcze 3 lata rządów PiS i bracia Karnowscy i ich rodziną będą ustawieni do końca życia.
odpowiedź
User
Romuś
Nachapać się z publicznych pieniędzy póki nasi rządzą.
A potem: święte prawo własności jest święte, dlatego nic nie odbierzemy.
To dotyczy nie tylko Karnowskich, ale także innych "gwiazd".
odpowiedź