Ekstraklasa SA z rekordowymi wpływami i zyskiem. 68 proc. z praw mediowych, 8,5 proc. od sponsorów
W minionym sezonie grupa kapitałowa Ekstraklasa zanotowała wzrost przychodów o 10,5 proc. do 229,9 mln oraz 7,12 mln zł zysku netto (wobec 4,17 mln zł rok wcześniej). 68,4 proc. wpływów dała jej sprzedaż praw mediowych (głównie nadawcom telewizyjnym), 15,1 proc. - produkcja transmisji przez spółkę zależną Ekstraklasa Live, a 8,5 proc. pochodziło od sponsorów. W najbliższych latach Ekstraklasa będzie zarabiać jeszcze więcej dzięki nowemu kontraktowi telewizyjnemu z Canal+ i Telewizją Polską.
Przychody grupy kapitałowej Ekstraklasa w roku finansowym od lipca ub.r. do czerwca br., pokrywającym się z sezonem 2018/19, wyniosły 229,88 mln zł, co wobec 207,98 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 10,5 proc.
W sprawozdaniu zamieszczonym niedawno w KRS firma wyszczególniła, że 68,4 proc. jej zeszłorocznych wpływów zapewniła sprzedaż praw mediowych. 15,06 proc. pochodziło z produkcji transmisji telewizyjnych z meczów (zajmuje się tym kontrolowana w pełni przez Ekstraklasę spółka Ekstraklasa Live), 8,51 proc. - ze sprzedaży praw marketingowych, 6,4 proc. - z licencji (sprzedawanych głównie firmom bukmacherskim i produkującej grę wideo „FIFA” firmie EA Sports, a 1,63 proc. - z pozostałych źródeł.
Ekstraklasa z nowym sponsorem tytularnym i kontraktem telewizyjnym
W minionym sezonie sponsorem tytularnym Ekstraklasy była marka Lotto należąca do Totalizatora Sportowego, a partnerem głównym - PKO Bank Polski. Z początkiem lipca to bank został sponsorem tytularnym rozgrywek, a Lotto stało się partnerem głównym.
Status oficjalnych sponsorów Ekstraklasy w minionym sezonie miały natomiast Oshee, Aztorin i Henryk Kania. Ta ostatnia firma nie przedłużyła umowy, bo wskutek ogromnych problemów znalazła się na krawędzi upadłości.
Natomiast w lipcu br. partnerem oficjalnym rozgrywek został Stihl, a w październiku - Orlen.
Rok temu podpisano nową umowę na transmisje telewizyjne, która obowiązuje w bieżącym i przyszłym sezonie. W ramach kontraktu wszystkie mecze są pokazywane w stacjach Canal+ (w tym celu uruchomiono dwa nowe kanały), a po jednym spotkaniu z każdej kolejki i skróty wszystkich w Telewizji Polskiej.
Nadawcy płacą za to 250 mln zł (według nieoficjalnych doniesień na TVP przypada ok. 40 mln zł) rocznie, z czego 25 mln zł to koszty produkcji transmisji. To duży skok w górę w porównaniu z poprzednim kontraktem z Canal+ i Eurosportem (ten drugi nadawca pokazywał po dwa najmniej atrakcyjne mecze z każdej kolejki).
160 mln zł wypłacone klubom, teraz będzie ponad 225 mln zł
Koszty operacyjne grupy Ekstraklasa w minionym sezonie wyniosły 222,03 mln zł, wobec 203,45 mln zł rok wcześniej. Kwota przekazana przez spółkę 16 klubom uczestniczącym w rozgrywkach wzrosła z roku na rok ze 150,5 do 160 mln zł.
Z końcem minionego sezonu Ekstraklasa wypłaciła klubom ponad 155 mln zł (plus 4,3 mln zł w barterze), z czego najwięcej, po ponad 15 mln zł, otrzymały nowy mistrz Polski Piast Gliwice i wicemistrz Legia Warszawa.
Pod koniec czerwca spółka przelała dodatkowe 5 mln zł. To efekt dodatkowych projektów sponsorskich z Lotto i PKO BP, w ramach których marki te były promowane w naszej oficjalnej aplikacji mobilnej. Przychody te pochodzą także z współpracy nawiązanej z KFC i Media Expert w zakresie rozgrywek e-sportowych Ekstraklasa Games. Na tę sumę złożyły się też oszczędności w kosztach operacyjnych i ogólnego zarządu oraz środki uwolnione dzięki skutecznemu i korzystnemu rozwiązaniu umowy z MP & Silva - wyliczył Marcin Animucki, prezes Ekstraklasy.
W związku z nowym kontraktem telewizyjnym firma zapowiedziała, że przez najbliższe dwa lata będzie przekazywała klubom minimum 225 mln zł rocznie.
Pozostałe koszty operacyjne grupy Ekstraklasa wzrosły rok do roku z 842 tys. zł do 2,47 mln zł, koszty finansowe - z 1,07 do 1,42 mln zł, a kwota zapłaconego podatku dochodowego - z 1,37 do 1,96 mln zł.
Zysk netto firmy poszedł natomiast w górę z 4,17 do 7,12 mln zł. Udziałowcami spółki jest 16 klubów grających akurat w tych rozgrywkach (mają po 5,8 proc. akcji) oraz Polski Związek Piłki Nożnej (7,2 proc.).
Prezesem Ekstraklasy od marca 2012 roku jest Marcin Animucki, a na początku br. wiceprezesem odpowiadającym za wizerunek i sponsorów został Marcin Mastalerek, w przeszłości polityk PiS.
W ujęciu jednostkowym, czyli bez uwzględnienia wyników spółki Ekstraklasa Live Park, Ekstraklasa osiągnęła w minionym sezonie 197,28 mln zł przychodów (wobec 181,38 mln zł rok wcześniej), a jej zysk netto wzrósł z 3,31 do 5,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Ekstraklasa SA z rekordowymi wpływami i zyskiem. 68 proc. z praw mediowych, 8,5 proc. od sponsorów