Cannes Lions 2016: dwa Grand Prix za „McWhoppera”, triumf Ogilvy & Mather, WPP i Droga5
W zakończonym w sobotę festiwalu Cannes Lions po dwie nagrody Grand Prix zdobyła agencja Y&R New Zeland za akcję „McWhopper”, a także JWT, Venables Bell & Partners, Adam & EveDDB i Google. Siecią reklamową roku została Ogilvy & Mather, holdingiem roku - WPP, agencją roku AlmapBBDO a agencją niezależną - Droga5.
Agencja Y&R New Zeland za akcję „McWhopper” dla Burger King otrzymała Grand Prix w kategoriach Print & Publishing oraz Media. W ramach akcji Burger King w sierpniu ub.r. w reklamach w „New York Timesie” i „Chicago Tribune” zaprosił McDonald’s, żeby z okazji przypadającego 21 września Światowego Dnia Pokoju firmy stworzyły wspólny produkt McWhopper sprzedawany tylko tego dnia. Szef McDonalda odrzucił tę propozycję, sugerując, żeby firmy razem zrealizowały znaczący projekt społeczny.
- To przypadek wielkiej marki wyzywającej jeszcze większego konkurenta, działającej szybko i śmiało, trochę złośliwie, zgodnie ze swoim charakterem, reagującej na wydarzenia i angażującej konsumentów - uzasadnił Nick Waters, CEO Dentsu Aegis Network w regionie Azji i Pacyfiku, szef jury w kategorii Media.
Akcję „McWhopper” jako faworyta do głównych nagród w tegorocznym Cannes Lions wskazała większość z pytanych przez Wirtualnemedia.pl dyrektorów kreatywnych z polskiej branży reklamowej.
Z kolei Agencja Venables Bell & Partners z San Francisco zdobyła Grand Prix w kategoriach Titanium Promo & Activation za akcję „#OptOutside” zrealizowaną dla sieci sklepów odzieżowych REI. W ramach kampanii w tzw. Czarny Piątek, dzień pod koniec listopada inaugurujący sezon zakupów przedświątecznych (mnóstwo sklepów na tę okazję przygotowuje specjalne promocje), zamknięto wszystkie sklepy REI, a 12 tys. pracowników dano wolne, żeby odpoczywali według własnego uznania, w większości poza domem. Zachęcano też do tego klientów.
Akcja zaczęło się w październiku od spotów wyjaśniających jej koncepcję (w jednym z nich pojawił się szef REI). Potem wiele osób w social media zamieszczało z tagiem #OptOutside swoje pomysły i relacje ze spędzania wolnego czasu poza domem. O kampanii poinformowało wiele tradycyjnych mediów.
Za kampanię przystano na festiwalu jeszcze kilka innych nagród, m.in. złoto w kategorii Integrated.
Adam & EveDDB otrzymała Grand Prix w kategorii Film za spot „Złodzieje sklepowi” dla sieci sklepów z towarami luksusowymi Harvey Nichols. W reklamie do autentycznych nagrań z kamer monitoringu pokazujących kradzieże różnych rzeczy dodano twarze bohaterów kreskówek zasłaniające twarze kradnących osób. Klip miał przestrzegać innych klientów przed kradzieżami.
Drugie Grand Prix agencja Adam & EveDDB zdobyła w kategorii Creative Effectiveness za kampanię „Monty’s Christmas” dla sieci sklepów John Lewis. Akcja pokazywała więź kilkuletniego chłopca z maskotką pingwina.
Tę reklamę nagrodzono już w zeszłorocznej edycji Cannes Lions, m.in. Grand Prix w kategorii Film Craft. Jurorzy uzasadnili jednak, że efekty biznesowe kampanii były widoczne także w całym ub.r.: wzrost wpływów John Lewis o 132 mln funtów i zysku o 33 mln funtów, a także mnóstwo wzmianek w social media.
Grand Prix w kategoriach Cyber i Creative Data przyznano agencji J. Walter Thompson z Amsterdamu za projekt „Następny Rembrandt” zrealizowany dla banku ING. W ramach akcji dzięki narzędziom komputerowym i technologicznym (m.in. drukowi 3D) przygotowano nowy obraz portretowy w stylu malarstwa Rembrandta.
Dwa Grand Prix otrzymały firmy należące do Google. W kategorii Innovation wyróżniono Google DeepMind za „AlphaGo”, mając grać w grę planszową Go w sposób bardziej ludzki, uwzględniający intuicję.
Natomiast w kategorii Product Design nagrodę Grand Prix przyznano Google Creative Labs London za przygotowaną wspólnie z firmą odzieżową Levi’s kurtkę typu wearable, współpracującą z systemem mobilnym Android.
1 2
Dołącz do dyskusji: Cannes Lions 2016: dwa Grand Prix za „McWhoppera”, triumf Ogilvy & Mather, WPP i Droga5