Model propagandy teoria autorstwa Edwarda Hermana i Noama Chomskiego. Model ten próbuje wyjaśnić nieobiektywność niepaństwowych mass mediów wynikającą ze strukturalnych przyczyn ekonomicznych.
Model ten został zaprezentowany w książce Produkowanie zgody: Polityczna ekonomia mass mediów (ang. Manufacturing Consent: the Political Economy of the Mass Media). Teoria Hermana i Chomskiego zakłada istnienie pięciu "filtrów, które stanowią o selekcji typów wiadomości i dopuszczaniu ich do publikacji, a także zakłada podział ról, które mają być pełnione lub wykonywane (np. kto ma mieć pracę, a kto nie)". Do pięciu filtrów zaliczono:
-własność
-źródło finansowania
-źródło informacji
-ogień przeciwlotniczy (ang. flak)
-antykomunistyczna ideologia.
Według założeń powyższego modelu trzy pierwsze filtry wywierają największy wpływ.
Media państwowe również podlegają filtrom. Model zakładający przychylność mediów państwowych wobec struktur rządowych (np. TVP, BBC) w tym artykule nie jest uwzględniany, jednakże bezsprzecznie funkcjonuje.
Wikipedia
DODAJ OGŁOSZENIE Ogłoszenie już od 200zł!
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl