Zmalała liczba abonentów nc+. „Koncentracja na wartości jednego klienta”
Platforma nc+ na koniec 2014 roku miała 2,15 mln abonentów, o 2,3 proc. mniej niż rok temu. Operator w ub.r. zanotował niższe łączne przychody, ale wzrósł przychód z jednego klienta.
Na dzień 31 grudnia ub.r. platforma nc+ obsługiwała 2,15 mln klientów post-paid, co oznacza, że w ciągu roku straciła ich 50 tys. Natomiast od startu nc+ (ruszyła wiosną 2013 roku w wyniku fuzji Cyfry+ i n) platformie ubyło już 350 tys. klientów. Wśród nich było też około 100 tys. abonentów, które miało dekodery obu platform cyfrowych.
- Platforma nc+ działa na nasyconym rynku. Jest jasne, że wzrosty, jakie widzieliśmy w ostatnich latach, nie są już osiągalne - mówił na konferencji prasowej Markus Tellenbach, prezes Grupy TVN, pytany o to dlaczego liczba klientów nc+ spada, a nie rośnie. - Koncentracja przesuwa się z bazy abonentów na wartość jednego abonenta, możliwość dostarczenia mu satysfakcjonującego produktu i otrzymania szybkiej zapłaty - stwierdził Tellenbach.
Średni miesięczny przychód nc+ z jednego klienta, czyli tzw. ARPU, na koniec 2014 roku wyniosło 68,3 zł. To o 4 proc. więcej niż rok wcześniej i 0,4 proc. więcej niż na koniec września ub.r.
- Wierzę, że firma z takim ARPU pokazała, że odpowiada na oczekiwania klientów. To daje przekonanie, że jej baza abonentów jest stabilna i pozwoli na generowanie dalszych zysków - stwierdził prezes Grupy TVN.
Łączne przychody platformy nc+ w ub.r. uplasowały się na poziomie 2,15 mld zł (spadek o 5 proc.), zaś EBITDA wyniosła ok. 295 mln zł. W 2013 roku EBITDA po wyłączeniu wysokich kosztów jednorazowych związanych z restrukturyzacją wyniosła 223 mln zł. Udział TVN w zysku nc+ w 2014 roku osiągnął 17,5 mln zł względem 54,5 mln zł straty w 2013 roku.
W 2012 roku TVN zapowiadał, że połączenie Cyfry+ i n „umożliwi mu osiągnięcie istotnych synergii, poprzez wzrost przychodów i optymalizację kosztów”, a EBITDA nc+ powinna przekroczyć ostrożnie szacowany poziom 550 mln zł w 2015 roku (więcej na ten temat).
- Pełne korzyści z fuzji opóźnią się o około 18 miesięcy - poinformował w piątek Markus Tellenbach.
TVN ma 32 proc. akcji platformy nc+. Większościowym udziałowcem operatora jest Grupa Canal+, który posiada 51 proc. akcji operatora. Reszta należy do Liberty Global, właściciela sieci kablowej UPC Polska.
Dołącz do dyskusji: Zmalała liczba abonentów nc+. „Koncentracja na wartości jednego klienta”