YouTube z 15 mld dol. przychodów reklamowych w 2019 roku
Holding Alphabet, do którego należy Google, w swoim najnowszym raporcie finansowym po raz pierwszy ujawnił jakie wpływy z reklam generuje serwis YouTube.
W całym ubiegłym roku przychód z reklam wygenerowany przez YouTube sięgnął 15,15 miliarda dolarów. To wynik o 36 proc. lepszy niż w roku 2018 (11,16 mld USD) oraz o 86 proc. lepszy niż w roku 2017 (8,15 mld USD).
Tylko w ostatnich trzech miesiącach zeszłego roku przychód YouTube z reklam wyniósł 4,72 miliarda dolarów, wobec 3,61 miliarda dolarów w IV kwartale roku 2018.
Dla porównania: w 2006 r. Google zapłacił za YouTube'a 1,65 mld dol.
>>> Google: przychód i zysk w górę. Ile z reklam na YouTube i chmury?
Z ujawnionych przez Alphabet statystyk wynika także, że płatna, pozbawiona reklam usługa streamingowa YouTube Premium ma obecnie 20 milionów subskrybentów. Kolejne ponad 2 miliony użytkowników płaci za dostęp do YouTube TV.
Dlaczego Alphabet zdecydował się podać szczegółowe dane dotyczące przychodów YouTube'a? Ruth Porat, dyrektorka firmy ds. finansowych, powiedziała, że firma chce "dostarczać więcej informacji na temat biznesu i możliwości rozwoju".
Przychód i zysk w górę
Zysk netto koncernu Alphabet wyniósł w IV kwartale 2019 roku 10,67 miliarda dolarów, w porównaniu do 8,95 miliarda dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2018.
W tym samym czasie o 17 proc. zwiększył się przychód Alphabet - z 39,28 miliarda dolarów do 46,08 miliarda dolarów.
Samo Google zanotowało przychód w wysokości 45,81 miliarda dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 39 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,58 miliarda dolarów do 11,46 miliarda dolarów.
2,6 mld dol. z Google Cloud
Przychód Google z reklam wzrósł z 32,52 miliarda dolarów do 37,93 miliarda dolarów. W przypadku serwisu YouTube wpływy reklamowe zwiększyły się z 3,61 miliarda dolarów do 4,72 miliarda dolarów. Z kolei biznes chmurowy Google Cloud wygenerował przychód w wysokości 2,61 miliarda dolarów, wobec 1,71 miliarda dolarów rok wcześniej.
Koszt pozyskania ruchu, czyli opłaty uiszczane innym podmiotom za utrzymywanie Google jako domyślnej wyszukiwarki, wzrosły do 8,5 miliarda dolarów (7,44 mld USD rok wcześniej).
Tymczasem pozostałe marki wchodzące w skład Alphabet wygenerowały w IV kwartale 2019 roku 172 miliony dolarów przychodu. To więcej niż rok wcześniej (154 mln USD), ale zaksięgowana na nich operacyjna strata sięgnęła 2,03 miliarda dolarów (wobec 1,33 mld USD straty w IV kw. 2018 r.).
W całym 2019 roku przychód Alphabet sięgnął 161,86 miliarda dolarów, w porównaniu do 136,82 miliarda dolarów w roku 2018 (wzrost o 18 proc.), a zysk netto zwiększył się z 30,74 miliarda dolarów do 34,34 miliarda dolarów.
Przychód samego Google wzrósł ze 136,36 miliarda dolarów do 160,74 miliarda dolarów, przychód Google z reklam - ze 116,46 miliarda dolarów do 134,81 miliarda dolarów, przychód YouTube z reklam - z 11,16 miliarda dolarów do 15,15 miliarda dolarów, a przychód Google z usług chmurowych - z 5,84 miliarda dolarów do 8,92 miliarda dolarów.
Wpływy niższe od prognoz, kurs Alphabet w dół
Przychody z najważniejszych platform koncernu Alphabet w ub.r. okazały się znacznie niższe od prognoz analityków. Spodziewano się, że wpływy z YouTube’a wyniosą nawet 25 mld dolarów.
Z kolei przychody z chmury obliczeniowej Google Cloud zwiększyły się o 53 proc., mniej niż rok wcześniej. Ich dynamika była też niższa niż w przypadku Azure należącego do Microsoftu, którego wpływy poszły w górę o 62 proc.
W konsekwencji kurs akcji Alphabet na amerykańskiej giełdzie Nasdaq w poniedziałek po zamknięciu sesji zmalał o 4,09 proc., podczas gdy jeszcze przed publikacją wyników finansowych za ub.r. wzrósł o 3,48 proc.
Dołącz do dyskusji: YouTube z 15 mld dol. przychodów reklamowych w 2019 roku