Wyhamowały wzrosty portali w mobile’u. Wirtualna Polska coraz bliżej Allegro-GG, Pudelek.pl i o2.pl przed Gazetą.pl (TOP20)
Polskie serwisy nie zyskują już skokowo z miesiąca na miesiąc ruchu w internecie mobilnym. Po przejęciu NextWeb Media i Open.fm Grupa Wirtualna Polska zmniejszyła dystans do liderującej Grupy Allegro-GG, wśród poszczególnych stron Pudelek.pl i o2.pl wyprzedzają Gazetę.pl.
W czerwcu br. strony i aplikacje Grupy Allegro-GG zanotowały 816 mln krajowych odsłon mobilnych, stanowiących 20,5 proc. ich wszystkich odsłon - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. W skali roku prawie pięciokrotny wzrost ruchu mobilnego, wynikający głównie z tego, że jesienią ub.r. pomiarem odsłon zostały w Megapanelu objęte aplikacje mobilne, m.in. komunikator GG, który notuje miesięcznie ok. 700-800 mln krajowych odsłon mobilnych.
Rekordowy jak dotąd dla niej wynik 765,8 mln krajowych odsłon mobilnych osiągnęła Grupa Wirtualna Polska, która półtora miesiąca temu przejęła od Grupy Allegro serwis radiowy Open.fm oraz kupiła Grupę NextWeb Media. W ciągu roku (pod koniec ub.r. firma przejęła też Grupę Money.pl) zyskała 307,5 mln odsłon mobilnych, co oznacza wzrost o 167,1 proc.
Kolejni czterej wydawcy w zestawieniu zanotowali podobne wzrosty procentowe ruchu mobilnego, wynoszące od 75 do 120 proc. Na Ulub.pl krajowe odsłony mobilne stanowiły już 59,8 proc. wszystkich odsłon (rok wcześniej było to 39,4 proc.), na stronach Grupy Gazeta.pl i Besty.pl - po 33 proc. (wobec 16,4 proc. i 17 proc. rok wcześniej).
Spadek w skali roku zanotowała tylko Grupa Fotka.pl (o 1,08 mln krajowych odsłon mobilnych, czyli 1,9 proc.), a niewielki wzrost - Grupa Demotywatory.pl (o 831,6 tys. odsłon, czyli 3,2 proc.).
Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych objętych audytem site-centric według miesięcznej liczby krajowych odsłon mobilnych | |||||
lp. | węzeł | czerwiec 2015 | czerwiec2014 | ||
odsłony | (%) | odsłony | (%) | ||
1 | Grupa Allegro - GG | 816 015 835 | 20,51% | 170 461 371 | 4,88% |
2 | Grupa Wirtualna Polska | 765 814 573 | 20,86% | 458 315 826 | 11,54% |
3 | Grupa Onet - RASP | 616 294 944 | 18,81% | 345 208 831 | 13,66% |
4 | Grupa Interia.pl | 244 195 150 | 22,13% | 123 429 139 | 12,89% |
5 | Grupa Gazeta.pl | 227 688 503 | 33,40% | 127 936 411 | 16,42% |
6 | Grupa Polska Press | 72 299 930 | 22,36% | 32 601 575 | 13,36% |
7 | ulub.pl | 66 872 258 | 59,78% | 41 204 739 | 39,37% |
8 | Grupa Fotka.pl | 56 293 409 | 19,99% | 57 369 769 | 19,03% |
9 | bezuzyteczna.pl | 40 784 900 | 32,21% | - | - |
10 | Grupa TVN | 39 996 085 | 25,23% | 22 575 987 | 16,50% |
11 | Grupa ZPR Media | 29 757 726 | 30,22% | 14 142 210 | 16,37% |
12 | Grupa Demotywatory.pl | 26 872 213 | 9,51% | 26 040 599 | 7,66% |
13 | cda.pl | 24 390 642 | 18,11% | 6 911 686 | 8,31% |
14 | filmweb.pl | 24 247 727 | 13,58% | 15 464 531 | 8,18% |
15 | Grupa Edipresse.pl | 17 340 161 | 29,56% | 11 843 400 | 18,04% |
16 | trojmiasto.pl | 16 181 150 | 32,12% | 9 950 283 | 20,65% |
17 | wiocha.pl | 15 519 430 | 22,88% | - | - |
18 | Grupa Cyfrowy Polsat | 14 426 740 | 17,38% | 6 216 858 | 7,59% |
19 | besty.pl | 14 161 549 | 33,60% | 8 623 077 | 17,01% |
20 | Grupa Ceneo.pl | 13 347 016 | 20,16% | 6 656 874 | 11,63% |
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy największe grupy serwisów nie osiągnęły już dużych wzrostów ruchu mobilnego, a niektórym przydarzyły się spadki.
Grupa Allegro-GG po rekordowym miliardzie krajowych odsłon mobilnych w styczniu br. notowała ich po ok. 900 mln w kolejnych miesiącach Głównie wskutek sprzedaży Open.fm z maja na czerwiec straciła 116,2 mln odsłon, natomiast Grupa Wirtualna Polska zyskała ich 71,2 mln. W konsekwencji różnica między tymi wydawcami zmalała z 237,6 mln odsłon w maju do 50,2 mln w czerwcu.
Większość grup witryn w minionym półroczu zanotowała natomiast wzrosty udziału krajowych odsłon mobilnych we wszystkich odsłonach. Porównując czerwiec do stycznia, ten wskaźnik zmalał tylko w przypadku Ulub.pl, Grupy Fotka.pl, Grupy Demotywatory.pl i Cda.pl.
Onet.pl zyskał w skali roku 192,6 mln krajowych odsłon mobilnych (64,8 proc. w górę), WP.pl - 96 mln (35,2 proc. w górę), a Interia.pl - 54,5 mln (61,8 proc. w górę).
Na Pudelek.pl krajowe odsłony mobilne w czerwcu br. stanowiły już 41,9 proc. wszystkich odsłon (po wzroście w ciągu roku o 14,7 pkt proc.), na Ulub.pl - aż 59,8 proc. (20,4 pkt proc. w górę), na Sport.pl - 37,1 proc. (wzrost o 10,3 pkt proc.), a na SportoweFakty.pl - 34,4 proc. (9,6 pkt proc. w górę).
Liczba krajowych odsłon mobilnych serwisu Naszemiasto.pl zwiększyła się w ciągu roku ponad czterokrotnie, w przypadku Cda.pl - prawie czterokrotnie, a na Fakt.pl - prawie trzykrotnie.
Za to bardzo duży spadek zanotowało Allegro.pl (o 44,5 mln krajowych odsłon mobilnych, czyli 45,1 proc.), które jesienią ub.r. zamknęło swoją stronę mobilną i skupiło się na rozwoju aplikacji mobilnych i podstawowego serwisu w technologii RWD. Fotka.pl straciła w skali roku 2 mln takich odsłon (to 3,5 proc. w dół).
Ranking domen objętych audytem site-centric według miesięcznej liczby krajowych odsłon mobilnych | |||||
lp. | domena | czerwiec 2015 | czerwiec2014 | ||
odsłony | (%) | odsłony | (%) | ||
1 | onet.pl | 489 696 659 | 19,20% | 297 136 380 | 13,42% |
2 | wp.pl | 368 817 744 | 17,15% | 272 833 349 | 10,84% |
3 | interia.pl | 142 541 035 | 18,57% | 88 068 730 | 13,98% |
4 | pudelek.pl | 72 003 342 | 41,87% | 62 916 370 | 27,21% |
5 | o2.pl | 71 217 893 | 12,03% | 55 874 185 | 9,89% |
6 | gazeta.pl | 69 983 344 | 24,27% | 61 811 778 | 14,83% |
7 | ulub.pl | 66 872 258 | 59,78% | 41 204 739 | 39,37% |
8 | allegro.pl | 54 154 971 | 3,08% | 98 645 156 | 4,50% |
9 | fotka.pl | 53 751 826 | 20,40% | 55 719 631 | 19,78% |
10 | kwejk.pl | 44 015 145 | 18,05% | - | - |
11 | bezuzyteczna.pl | 40 784 900 | 32,21% | - | - |
12 | fakt.pl | 38 973 158 | 26,90% | 13 065 295 | 13,83% |
13 | otomoto.pl | 38 661 476 | 15,39% | 21 046 809 | 9,57% |
14 | tvn24.pl | 32 809 945 | 29,64% | 19 462 657 | 20,42% |
15 | sport.pl | 28 414 677 | 37,08% | 23 934 938 | 26,78% |
16 | nk.pl | 28 252 210 | 8,89% | - | - |
17 | sportowefakty.pl | 26 354 689 | 34,42% | 13 358 633 | 24,83% |
18 | cda.pl | 24 390 642 | 18,11% | 6 911 686 | 8,31% |
19 | filmweb.pl | 24 247 727 | 13,58% | 15 464 531 | 8,18% |
20 | naszemiasto.pl | 16 516 543 | 22,37% | 4 077 089 | 10,34% |
Wśród dziesięciu czołowych serwisów więcej krajowych odsłon mobilnych w czerwcu niż w styczniu br. miały tylko Interia.pl, o2.pl i Ulub.pl W przypadku tego pierwszego wzrost wynika m.in. z wchłonięcia przez niego witryny Tipy.pl, co zaowocowało ogólnym wzrostem statystyk portalu (analizowaliśmy to przed miesiącem).
Dołącz do dyskusji: Wyhamowały wzrosty portali w mobile’u. Wirtualna Polska coraz bliżej Allegro-GG, Pudelek.pl i o2.pl przed Gazetą.pl (TOP20)