Więcej Polaków z kartą płatniczą niż internetowym kontem. Z Blika korzysta co czwarty użytkownik
Karta płatnicza i konto bankowe obsługiwane przez internet to wśród Polaków najbardziej popularne produkty finansowe - wynika z tegorocznego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej. Na trzecim miejscu znalazła się mobilna aplikacja Blik, użytkownicy w Polsce chętnie dokonują zakupów online z użyciem komputerów, a najczęściej stosowanym przez nich sposobem zapłaty w sieci jest szybki przelew internetowy.
Dwa najpopularniejsze produkty finansowe wykorzystywane przez Polaków to karta płatnicza (40 proc. wskazań) oraz konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet (34 proc.). W porównaniu do zeszłorocznego badania produkty te zamieniły się jedynie miejscami.
Według autorów raportu największym wygranym ostatniego roku jest mobilna aplikacja Blik. Z wynikiem 25 proc. jest to trzeci najpopularniejszy produkt finansowy jaki posiadają Polacy.
Popularne są konta płatnicze w takich serwisach jak PayPal (13 proc.) oraz Visa Checkout (8 proc.). Raport podkreśla, że największe zmiany i rozszerzenie produktów finansowych w tegorocznej ankiecie widać na przykładzie mobilnych produktów finansowych, takich jak płatność Apple Pay, Google Pay czy zegarkiem Garmin Pay i Fitbit Pay.
Zmiany te związane są z najnowszym trendem, jakim są płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables, czyli urządzeń ubieralnych. Na polskim rynku są to dzisiaj smartwatch’e z Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay, zaś w roku 2018 nastąpił prawdziwy boom na tego typu urządzenia. Jednak to wcale nie koniec, bo niebawem na rynku pojawią się wyposażone w technologię zbliżeniową płacące urządzenia ubieralne, jak pierścienie, opaski fitness, bransoletki, rękawiczki, a nawet biżuterią.
Przelew i karta popularne online
41 proc. osób deklaruje kupowanie w internecie z wykorzystaniem komputera lub laptopa. To dokładnie taka sama wartość, jak w zeszłym roku. Aktywność użytkowników na urządzeniach desktopowych ustabilizowała się, a ciężar przenosi się dzisiaj na inne urządzenia elektroniczne.
Wśród metod dokonywania płatności online najpopularniejszy pozostaje szybki przelew przez internet, tak zwany Pay-By-Link, który podobnie jak w ub.r. jest na pierwszym miejscu z wynikiem około 50 proc.
Płacąc w internecie z wykorzystaniem urządzeń desktopowych internauci posługują się równie chętnie kartą - zarówno tą kredytową, jak i zwykłą płatniczą. Na trzecim miejscu wśród produktów finansowych z wynikiem 18 proc. jest płatność przy odbiorze zakupów, czyli tak zwana wysyłka za pobraniem. Na czwartym miejscu jest przelew tradycyjny z wpisaniem numeru rachunku.
Według autorów opracowania na szczególną uwagę zasługuje płatność z odroczonym terminem, która jest jednym z rynkowych trendów i nowości. Obecnie posiada je PayU, Przelewy24 oraz ING Bank Śląski. 14 proc. osób deklaruje kupowanie w internecie za pomocą tego produktu. Płatność z odroczonym terminem przez rok stała się bardziej popularna niż płatności ratalne (6 proc.), które są dostępne od dłuższego czasu.
Internauci kupują także w sklepach poza Polską. W jaki sposób użytkownicy płacą za takie zakupy? Kartą płatniczą (12 proc.), przelewem bankowym (8 proc.), przez serwis PayPal (14 proc.), gotówką przy odbiorze (11 proc.). 37 proc. z nich płaciło w ciągu ostatniego roku za towary za granicą raz, 13 proc. płaciło 2-5 razy, 10 proc. więcej niż 5 razy, a 2 proc. więcej niż 10 razy
22 proc. respondentów badania przyznało że dokonuje zakupów z wykorzystaniem smartfona. Z kolei 13 proc. badanych kupuje produkty online posługując się tabletem.
Podczas dokonywania zakupów mobilnych większość (35 proc.) stosuje metody płatności pozwalające na dokonanie tego jednym kliknięciem, a 15 proc. stosuje płatności zbliżeniowe smartfonem.
Gotówka wciąż popularna
Pomimo deklaracji związanych z korzystaniem z nowych metod realizacji płatności badani wciąż wykazują przywiązanie do gotówki. Ponad połowa respondentów badania przyznaje się do robienia zakupów w sklepach stacjonarnych, a 70 proc. w ciągu ostatniego półrocza zapłaciło za towary w tych sklepach w tradycyjny sposób. 47 proc. skorzystało z płatności kartą zbliżeniową, a na 3. miejscu znalazło się płacenie za zakupy z wykorzystaniem karty wsuwanej do terminala.
Raport „Płatności cyfrowe 2018” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przy pomocy elektronicznych ankiet responsywnych emitowanych na stronach WWW oraz w wysyłce mailowej. Zebrano opinie 1863 internautów.
Dołącz do dyskusji: Więcej Polaków z kartą płatniczą niż internetowym kontem. Z Blika korzysta co czwarty użytkownik