SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Widownia Kino Polska w ciągu 10 lat wzrosła sześciokrotnie (raport)

20 grudnia 2003 roku rozpoczął nadawanie kanał Kino Polska - pierwsza telewizja pokazująca tylko polskie filmy i seriale. Widownia stacji przez 10 lat jej istnienia wzrosła sześciokrotnie, a wokół niej powstała grupa kapitałowa z kilkunastoma innymi kanałami.

Piotr Reisch, prezes spółki Kino Polska TV, podkreśla, że Kino Polska było pierwszym kanałem telewizyjnym poświęconym polskiemu filmowi. Poza filmami fabularnymi rodzimej produkcji stacja od 10 lat emituje też polskie seriale, dokumenty, kroniki, filmy animowane i programy poświęcone filmowi. Kino Polska współpracuje z producentami takimi jak Studio Filmowe Kadr czy TVP, którzy udostępniają jej swoje produkcje w formie odpłatnych licencji.

Stacja dostępna jest w sieciach kablowych i na platformach cyfrowych. Z danych Nielsen Audience Meeasurement dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w drugim roku działalności, czyli w 2005 roku, kanał Kino Polska TV miał w każdej minucie średnio 7,3 tys. widzów i 0,12 proc. udziału. Natomiast już w 2007 roku widownia kanału i jego udział podwoiły się. To właśnie wtedy zanotował on rekord oglądalności niepobity do dziś - odcinek kultowych „Czterech pancernych i psa” nadany dnia 25 lutego 2007 roku obejrzało 590 tys. widzów, co dało stacji 3,91 proc. udziału rynku.

Widownia Kino Polska rok po roku

 

Wszyscy 4+

16-49

Rok

AMR

SHR%

AMR

SHR%

2005

7 287

0,122

3 906

0,141

2006

8 462

0,141

3 966

0,147

2007

14 376

0,238

7 921

0,301

2008

12 702

0,22

5 817

0,237

2009

23 154

0,386

11 489

0,445

2010

34 316

0,561

17 942

0,69

2011

20 972

0,349

9 176

0,367

2012

40 415

0,67

19 549

0,776

2013

43 866

0,719

18 536

0,752


- Zainteresowanie widzów stacją Kino Polska w kraju okazało się ogromne - podkreśla Piotr Reisch - Szybko rozpoczęliśmy również działalność międzynarodową. W 2005 r. zaczęliśmy nadawanie w USA, które, z przerwą między listopadem 2009 a lipcem 2012 r., trwa do dziś. Już pod koniec 2005 r. dostaliśmy telewizyjnego Oscara, czyli Hot Bird Awards dla najlepszej stacji filmowej w Europie, co świadczyło o dużym potencjale projektu - opowiada.

Nowy kanał budził też zainteresowanie na rynku, co zaowocowało nawiązaniem w 2007 roku ścisłej współpracy ze SPI International, jednym z wiodących dystrybutorów kinowych i telewizyjnych na rynku międzynarodowym. Przed Kino Polska otworzył się wówczas kolejny etap rozwoju, którego efektem było przekształcenie się w spółkę akcyjną i wejście na warszawską giełdę 12 kwietnia 2011 roku.

Tymczasem widownia stacji będącej filarem spółki cały czas rośnie. Oglądalność Kino Polska w tym roku jest rekordowa - w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia br. telewizja gromadziła średnio 43,9 tys. widzów, a jej udział w rynku wynosił 0,72 proc. (a 0,75 proc. w grupie komercyjnej). Oznacza to, że miała ona ponad sześć razy więcej widzów niż w 2005 roku. W tym roku kanał nadał drugą najpopularniejszą pozycję w swojej 10-letniej historii. Był to pokazany 1 stycznia br. film „Znachor”, który obejrzało 530 tys. widzów.

Topowe programy z 10 lat Kino Polska

 

Wszyscy 4+

Program

Data

Start

 AMR

SHR %

CZTEREJ PANCERNI I PIES /SER.WOJ.POL./

25-02-2007

18:12

587 246

3,91

ZNACHOR /FILM/

01-01-2013

17:51

527 604

3,251

DALEKO OD SZOSY/SERIAL/

17-01-2010

17:14

457 950

3,078

07 ZGLOS SIE /SER.KRYM.POL./

07-02-2010

18:25

367 024

2,283

VABANK II CZYLI RIPOSTA /KOM.POL./

06-05-2013

20:15

343 456

2,231

OGNIEM I MIECZEM /SER. POL./

26-12-2012

14:05

337 844

2,752

MOJE CUDOWNE LATA /CYKL DOK.POL./

13-01-2013

14:14

333 315

2,65

WYJSCIE AWARYJNE /KOM.POL./

20-12-2009

11:45

333 049

3,659

DOM /SER.POL./

11-04-2010

21:18

326 883

2,418

STAWKA WIEKSZA NIZ ZYCIE /SER.POL./

06-05-2012

09:50

326 200

4,132

 

Jak wylicza Bogusław Kisielewski, wiceprezes Kino Polska TV, obecnie w zakresie działalności spółki znajduje się produkcja i dystrybucja kilkunastu kanałów marki Filmbox oraz dwóch stacji z rodziny Kino Polska, wraz z ich międzynarodowymi edycjami. - Kanały filmowe marki Filmbox trafiają nie tylko do widzów z Polski, ale także odbiorców z Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Turcji i Bułgarii. W grudniu 2013 r. przejęliśmy 100 proc. udziałów w spółce Filmbox International Ltd. Dzięki temu mamy kontrolę nad tymi kanałami filmowymi. Wcześniej byliśmy podwykonawcą przy ich przygotowaniu oraz odpowiadaliśmy za ich dystrybucję na terytorium Polski - mówi Kisielewski.

W przyszłym roku Grupa Kino Polska TV uruchomi kolejny kanał filmowy - będzie to tworzona we współpracy z Agorą bezpłatna telewizja Stopklatka TV. Stacja pojawi się na pierwszym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej dzięki zwycięstwu w konkursie organizowanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Nadawanie u operatorów płatnej telewizji ma rozpocząć już w lutym 2014 roku (więcej na ten temat).

- Dzięki naszemu know-how stajemy się jednym z najsilniejszych ośrodków telewizyjnej rozrywki filmowej w Polsce, który już w przyszłym roku będzie obecny zarówno na rynku płatnej, jak i bezpłatnej telewizji - podsumowuje Piotr Reisch.

 

Dołącz do dyskusji: Widownia Kino Polska w ciągu 10 lat wzrosła sześciokrotnie (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
R18
Powtórki, powtórki, powtórki i jeszcze raz powtórki
Poza tym to telewizja PRL-owskiej żydokomuny...
odpowiedź