W 2022 roku rekordowa produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Produkcja sprzedana pojazdów samochodowych, przyczep i naczep w 2022 r. raz pierwszy przekroczyła w Polsce poziom 200 mld zł, rekordowy był także eksport – wynika z raportu "Przemysł motoryzacyjny z Polski". Jak dodano, bieżący rok najprawdopodobniej przyniesie nowe rekordy.
W raporcie "Przemysł motoryzacyjny z Polski" AutomotiveSuppliers.pl zaznaczono, że rok 2022 był "kolejnym burzliwym rokiem z rzędu dla przemysłu motoryzacyjnego". Zauważono, że inwazja Rosji na Ukrainę uderzyła w łańcuchy logistyczne, co spowodowało liczne przestoje w fabrykach samochodowych w okresie marzec-maj.
Jak jednak wskazano, w 2022 roku produkcja sprzedana w grupie produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (PKD 29) po raz pierwszy przekroczyła poziom 200 mld złotych i wyniosła 203,3 mld złotych, co oznacza wzrost o 14,9 proc. rdr.
Nowe rekordy
"Bieżący rok najprawdopodobniej przyniesie nowe rekordy. Na wyższe wyniki branży wpłyną nowe uruchomienia w fabrykach aut (zakład Stellantis w Tychach) i samochodów użytkowych (Stellantis Gliwice), zwiększenie potencjału w segmencie pojazdów ciężarowych (MAN Trucks w Niepołomicach) ale także nadal otrzymująca się wysoka inflacja, generująca wyższe koszty funkcjonowania zakładów motoryzacyjnych" – oceniono w raporcie.
Jak przekazano, w grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w ub.r. wyniosła 195,7 mld zł, tj. o 14,7 proc. więcej rdr. Większość przychodów wygenerowali producenci części i akcesoriów (PKD 29.3) – tego typu firmy osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 112,4 mld zł, o 12,3 proc. więcej rocznie.
"Jeszcze wyższy wzrost zanotowali producenci pojazdów i silników (PKD 29.1) - 20,8 proc. dzięki czemu wartość produkcji sprzedanej osiągnęła poziom niespełna 75,4 mld złotych (nowy rekord)" – stwierdzono. Dodano, że niewielki spadek o 0,4 proc. odnotowali producenci przyczep i naczep (PKD 29.2).
Na koniec 2022 r. przeciętne zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym w zakładach PKD 29 zatrudniających więcej niż 9 osób wyniosło 196,6 tys. osób. Jak ocenił cytowany w raporcie partner AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski, w stosunku do końca 2021 r. nastąpił spadek o 1,7 proc.
"Warto jednak zauważyć, że został zatrzymany trend spadkowy, ponieważ przeciętne zatrudnienie było na tym samym poziomie co na koniec III kwartału" – stwierdził Orłowski.
Wartość eksportu wyniosła ponad 39,7 mld euro
Przekazano, iż wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego w 2022 r. wyniosła ponad 39,7 mld euro, co oznacza wzrost o 21,56 proc. w stosunku do roku poprzedniego i jest wynikiem rekordowym. Jak zauważył Orłowski, w pierwszych miesiącach ub.r., szczególnie w marcu i kwietniu, wyniki eksportu były gorsze niż w analogicznym okresie 2021 r.
"Jednak od maja do końca zeszłego roku trwał nieprzetrwany trend wzrostowy, przy czym najwyższy wzrost rok do roku miał miejsce w sierpniu (+59 proc.), październiku (+56,9 proc.) i wrześniu (+52,2 proc.)" – wynika z raportu. Dodano, że "po raz pierwszy w historii przekroczono, i to dwukrotnie, barierę 4 mld euro eksportu miesięcznie - w październiku (4,01 mld euro) i w listopadzie (4,4 mld euro)".
Stwierdzono, że najważniejszym partnerem motoryzacyjnym pozostają Niemcy (35,5 proc.), do których eksport w ub.r. wzrósł o 24,4 proc. względem 2021 r. Wśród pozostałych partnerów wymieniono: Francję (7,9 proc. całości, +29,0 proc.), Czechy (6,6 proc., +35,1 proc.) oraz Włochy (6,0 proc., +13,2 proc.). Zwrócono uwagę, iż w pierwszej "dziesiątce" rynków zbytu odnotowano spadek tylko w jednym przypadku (7. lokata, Belgia -5,0 proc.).
Zgodnie z raportem w ub.r. nadal najważniejszą grupą eksportową były części i akcesoria – na rynki zagraniczne trafiły komponenty, których wartość przekroczyła 14,29 mld euro (wzrost o 18,7 proc. względem 2021 r.). Wzrósł także eksport akumulatorów litowo-jonowych o 25,5 proc. (z 6,56 mld euro do 8,48 mld euro) oraz samochodów osobowych i towarowo-osobowych o 12,4 proc. (do 5,46 mld euro).
"W 2022 roku przemysł motoryzacyjny, zgodnie z naszymi wcześniejszymi prognozami osiągnął nowe rekordy, zarówno w produkcji sprzedanej jak i wartości eksportu. Jednak nowe rekordy nie są zasługą wyłącznie ożywienia w branży, gdyż po raz pierwszy od lat pojawił się czynnik inflacyjny, związany z wyższymi cenami surowców, mediów, kosztami działalności. Bezpośrednio lub pośrednio wpłynęły one na wzrost cen głównie komponentów. Niestety nie jest możliwe precyzyjne oszacowanie skali wpływu tego czynnika na osiągnięte wyniki" – podsumował Orłowski.
Dołącz do dyskusji: W 2022 roku rekordowa produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego w Polsce