SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UOKiK wszczął postępowanie ws. problemów z transmisjami na Viaplay

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające dotyczące problemów technicznych z transmisjami sportowymi na platformie streamingowej Viaplay. Ponadto zażądał wyjaśnień ws. podobnych usterek na platformach Cyfrowego Polsatu i Canal+.

Plansza na Viaplay informująca o usterce technicznej, fot. twitter.com/kamilek71 Plansza na Viaplay informująca o usterce technicznej, fot. twitter.com/kamilek71

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podano, że do regulatora skierowano ponad 40 skarg na problemy techniczne przy transmisjach sportowych na Viaplay. Zwrócono uwagę, że Viaplay na swojej stronie internetowej podkreśla, że aby zapewnić najlepsze wrażenia z oglądania, wszystkie rozgrywki sportowe transmituje w „bardzo wysokiej jakości streamingu”.

UOKiK zapowiada, że w ramach postępowania sprawdzone zostanie czy obietnice spółki mają pokrycie w rzeczywistości. Zaznacza, że jego wątpliwości wzbudza także sposób rozpatrywania reklamacji konsumentów, dlatego w toku postępowania sprawdzi, czy proponowane konsumentom rekompensaty są adekwatne do sygnalizowanych problemów.

Ze skarg, które wpłynęły do Urzędu wynika, że reklamacje mogły być odrzucane przez Viaplay, a ciężar odpowiedzialności za problemy ze streamingiem mógł być przerzucany na konsumenta poprzez sugerowanie słabego łącza internetowego, nieodpowiedniej przeglądarki czy niespełniającego wymagań urządzenia. Jeżeli spółka przyjęła skargę, to miała oferować jedynie rabat w wysokości 25 proc. opłaty za subskrypcję na kolejny miesiąc korzystania z platformy.

- Transmisje wydarzeń sportowych cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów. Spółka, która w swoich przekazach twierdzi, że posiada „wysoką jakość streamingu” i „zapewnia najlepsze wrażenia” musi dysponować infrastrukturą, która sprosta popularności oferowanych treści. W razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi - podkreśla w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Postępowanie wyjaśniające w sprawie Viaplay może skutkować postawieniem zarzutów i nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów.

- Powtarzające się problemy z transmisjami mogą zniechęcać konsumentów do dalszego korzystania z serwisu streamingowego, proponowanie im więc, w ramach rekompensaty, zniżki na dalszy abonament, może być nieadekwatne do sytuacji. Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę - dodaje Tomasz Chróstny.

Seria usterek Viaplay, skargi do UOKiK

Od początku bieżącego sezonu ligi angielskiej Viaplay miała szereg problemów technicznych. Subskrybenci narzekali już na to w czasie pierwszej kolejki rozegranej na początku sierpnia. Viaplay radziła im, jakie ustawienia powinni wybrać w swoich urządzeniach. Użytkownicy zwracali też uwagę, że takich usterek nie było w stacjach Canal+, które w ramach umowy sublicencyjnej pokazują po dwa najciekawsze mecze z każdej kolejki ligi angielskiej.

Duże problemy techniczne powtórzyły się w pierwszy weekend września. Viaplay zaproponowała subskrybentom, którzy zgłosili takie usterki, 25 proc. zniżki na kolejną płatność.

Od startu Viaplay w Polsce na początku sierpnia ub.r. wielu użytkowników narzekało, że transmisje są dostępne tylko w jakości obrazu 720p. Platformie przydarzyło się też kilka poważnych błędów technicznych.

W grudniu ub.r. subskrybenci przez pół godziny nie mogli oglądać hitowego meczu ligi niemieckiej Borussia Dortmund - Bayern Monachium, nie zobaczyli m.in. jednego z goli Roberta Lewandowskiego. Problemy techniczne pojawiły się też podczas pierwszej gali KSW pokazywanej przez platformę.

Usterki powtórzyły się miesiąc później w czasie kolejnej gali KSW, w konsekwencji wielu użytkowników nie mogło obejrzeć ostatniej rundy walki wieczoru. - Ostatniej nocy doświadczyliśmy problemów technicznych podczas gali KSW, dotknęły one finałowej walki wieczoru. Bardzo przepraszamy naszych klientów za niedogodności - poinformował Viaplay w mediach społecznościowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W sierpniu poinformowała, że z początkiem marca 2023 roku miesięczna opłata wzrośnie 34 do 55 zł. Jednocześnie wprowadziła roczny pakiet kosztujący 399 zł, czyli 32,25 zł miesięcznie. Nowy pakiet można wykupić do końca grudnia. - Nieustannie inwestujemy w rozwój serwisu streamingowego Viaplay by spełniać wysokie oczekiwania naszych klientów, dlatego też nasza oferta jest odpowiednio dostosowywana - tłumaczyło portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Viaplay.

Na koniec czerwca br. z Viaplay korzystało o 5,549 mln płacących użytkowników, co wobec 3,287 mln rok wcześniej oznacza wzrost o 69 proc. Tylko w minionym kwartale platforma pozyskała 766 tys. subskrybentów, z czego 459 tys. w krajach skandynawskich, a 307 tys. na pozostałych rynkach: w Polsce, Holandii i krajach bałtyckich.

Natomiast w trzecim kwartale br. liczba subskrybentów Viaplay wzrosła o 879 tys. do 6,428 mln, z 685 tys. pozyskano poza Skandynawią. W Polsce, tak samo jak w Holandii, liczba klientów przkroczyła milion.

UOKiK chce wyjaśnień od Cyfrowego Polsatu i Canal+

Ponadto UOKiK zażądał wyjaśnień od Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska w sprawie problemów technicznych przy transmisji meczu piłkarskiej Ligi Mistrzów Bayern - FC Barcelona w połowie września (prawa do transmisji ma Cyfrowy Polsat) oraz transmisji niektórych ligi angielskiej, hiszpańskiej i Ligii Mistrzów na platformie Canal+ online.

W sprawie transmisji meczu Bayern - Barcelona w ciagu kilku dni skierowano do Urzędu ok. 40 skarg.

Dołącz do dyskusji: UOKiK wszczął postępowanie ws. problemów z transmisjami na Viaplay

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jakub
W końcu.
Powinni dowalić z kilkadziesiąt milionów kary.
Czekam jeszcze na nowelizację ustawy o najważniejszych wydarzeniach sportowych KRRiT.
0 0
odpowiedź
User
Janusz
Proponowanie 25% zniżki na następny miesiąc to tak jakbyście dostali obrzydliwego odgrzewanego w mikrofali burgera w najdroższej burgerowni w mieście a kelner powiedziałby:

"Bardzo przepraszamy, oczywiście za burgera musi Pan zapłacić pełną cenę ale za to możemy panu odgrzać następnego o połowę taniej XD"

Żenada, jakoś pieniądze mają żeby płacić wszystkim tym "ekspertom" którzy co chwile do nich przechodzą a na warstwę techniczną już nie. Dowalić kary bo to recydywa już. Inaczej się nie nauczą
0 0
odpowiedź
User
Proste i logiczne
Wystarczy nie wykupywać abonamentu i sami zwiną manaty
0 0
odpowiedź