SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Multimedia i Vectra nadal rozmawiają o fuzji. "Bez względu na to, czy do transakcji dojdzie, czy nie"

Sieć Multimedia Polska - mimo wcześniejszych oficjalnych informacji - nadal ma prowadzić rozmowy w sprawie przejęcia przez Vectrę. - Zdecydowaliśmy się procedować dalej wniosek złożony w UOKiK bez względu na to, czy do transakcji dojdzie, czy też nie - przekazał Wirtualnemedia.pl Tomasz Żurański, prezes Vectry.

Tomasz Żurański, prezes VectryTomasz Żurański, prezes Vectry

Na początku listopada br. pisaliśmy o tym, że Multimedia Polska oraz Vectra nie ustaliły kluczowych warunków transakcji, a akcjonariusze większościowi i zarząd Multimediów zdecydowali się odstąpić od fuzji, która była planowana od kilkunastu miesięcy.

O tym, że Vectra negocjuje z większościowymi akcjonariuszami Multimedia Polska kupno 100 proc. udziałów tej spółki, poinformowano oficjalnie pod koniec sierpnia br. Nie podano, ile wyniesie cena przejmowanej firmy. Jednocześnie Vectra złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zgodę na tę transakcję.

Pod koniec września UOKiK skierował tę sprawę do drugiego etapu obejmującego analizę rynkową. Regulator zwrócił uwagę, że Vectra i Multimedia świadczą identyczne usługi w tych samych miastach, więc ich fuzja niesie ze sobą ryzyko ograniczenia konkurencji.

Na początku listopada br. Multimedia Polska podała jednak w oficjalnym komunikacie, że odstąpiono od tej transakcji. Firma zwróciła uwagę, że w terminie wyznaczonym na negocjacje na wyłączność nie udało się ustalić z Vectrą kluczowych warunków planowanej sprzedaży ani podpisać przedwstępnej umowy.

- Po przeanalizowaniu ryzyk rynkowych i transakcyjnych związanych z planowanym zbyciem 100 proc. akcji Multimedia Polska na rzecz spółki Vectra - akcjonariusze większościowi oraz Zarząd spółki zdecydowali w dniu dzisiejszym o nieprzedłużaniu okresu wyłączności oraz odstąpieniu od planowanej transakcji - stwierdzono w komunikacie Multimedia Polska.

UOKiK: postępowanie nadal się toczy

W poniedziałek dziennik „Rzeczpospolita” podał, że mimo komunikatu o końcu negocjacji w sprawie sprzedaży Multimediów Vectrze, spółki nadal szykują transakcję. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że postępowanie w tej sprawie nie zostało przerwane i będzie się nadal toczyć, ponieważ operatorzy powrócili do rozmów.

- Potwierdzamy, że postępowanie trwa. Dostaliśmy informację od przejmującej spółki, że Vectra i Multimedia Polska porozumiały się co do kontynuowania procesu związanego z zamiarem koncentracji i wniosek nie będzie wycofany. W związku z tym postępowanie nadal jest w toku. Trudno w tej chwili spekulować co do terminu jego zakończenia - stwierdził w odpowiedzi na pytanie Wirtualnemedia.pl Maciej Chmielowski z UOKiK.

Krystyna Kanownik, rzecznik prasowa Multimedia Polska powiedziała nam jedynie, że spółka nie komentuje sprawy. Z kolei Tomasz Żurański, prezes Vectry przekazał Wirtualnemedia.pl, że firma zdecydowała się procedować dalej wniosek złożony w UOKiK bez względu na to, czy do transakcji dojdzie, czy też nie.

- Branża operatorów kablowych jest w przełomowym momencie - zarówno ze względu na regulacje, dokonywane przez UKE, jak też z uwagi na szeroko rozumiane zmiany, dynamicznie zachodzące w całym sektorze TMT (Technologia, Media, Telekomunikacja - przyp.red.). W tym kontekście chcielibyśmy poznać decyzje naszego regulatora oraz sposób jego myślenia o powyższych tematach - ocenił szef Vectry.

Prezes T-Mobile: konsolidacja rynku jest niezbędna

Według Andreasa Maierhofera, prezesa T-Mobile Polska konsolidacja rynku jest nieunikniona. Podczas konferencji wynikowej spółki za III kwartał br. szef T-Mobile potwierdził, że firma podobnie jak cały rynek mobilny przygotowuje się do wprowadzenia technologii 5G, choć na razie trudno w tym zakresie mówić o jakichkolwiek, nawet przybliżonych terminach. Zaznaczył przy tym, że oprócz kwestii czysto technicznych muszą wejść w życie odpowiednie regulacje, które pozwolą na stosowanie w Polsce nowego standardu łączności mobilnej.

Odniósł się także do wydarzeń związanych ze wspomnianą próbą przejęcia Multimedia Polska przez Vectrę. Zdaniem Maierhofera to zły znak, bowiem w Polsce rynek usług kablowych jest mocno rozproszony, a obecność na nim wielu drobnych graczy utrudnia inwestowanie w nowatorskie rozwiązania i technologie. Konsolidacja w segmencie kablowym jest w tej sytuacji niezbędna, a polskie instytucje regulacyjne powinny zastanowić się nad podjęciem działań, by ją ułatwić.

UOKiK: transakcja może ograniczyć konkurencję

Pod koniec września Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że skierował postępowanie w sprawie fuzji obu podmiotów do drugiego etapu. Regulator zwrócił uwagę, że Vectra i Multimedia Polska na tych samych obszarach świadczą identyczne usługi: działalność firm pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach w zakresie szerokopasmowego internetu stacjonarnego.

- Z informacji przedstawionych przez przedsiębiorców wynika, że transakcja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji w kilkunastu miastach. Dlatego konieczna jest druga faza postępowania, w której UOKiK musi zweryfikować te dane - wyjaśnił regulator.

Zaznaczył przy tym, że rozpoczęcie drugiego etapu postępowania nie przesądza o tym, jaka decyzja zostanie wydana. Wariantów jest kilka: prezes UOKiK-u może wyrazić bezwarunkową lub warunkową zgodę na fuzję albo zakazać jej przeprowadzenia.

Z kupna Multimedia Polska wycofał się UPC Polska

Przypomnijmy, że w październiku ub.r. przejęcie Multimedia Polska ogłosił UPC Polska. Miał zapłacić za firmę 760 mln zł. Jednak pod koniec marca UPC wycofał się z transakcji, a badający ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - po przeprowadzeniu drugiego etapu postępowania w tej sprawie - ocenił, że fuzja firm spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach.

W ub.r. Grupa Multimedia Polska zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 3 proc. do 678,4 mln zł oraz 1,8 mln zł straty netto (wobec 9,4 mln zł zysku rok wcześniej). Na koniec ub.r. miała ponad 750 tys. klientów i 1,75 mln sprzedanych usług jednostkowych (RGU). W kwietniu br. firma wzięła 1,515 mld zł kredytu na całkowitą spłatę ówczesnego zadłużenia oraz 30 mln zł kredytu na finansowanie bieżących potrzeb. Kredyty ma spłacić za 6 lat.

Natomiast Vectra na koniec ub.r. miała ponad 900 tys. klientów. W ub.r. firma zanotowała 715,7 mln zł przychodów sprzedażowych (wobec 698,9 mln zł rok wcześniej), 698 mln zł kosztów operacyjnych (668,5 mln zł w 2016 roku) oraz 18,8 mln zł zysk operacyjnego (wobec 26,9 mln zł w 2016 roku). Zysk netto Vectry w ub.r. wyniósł aż 858,8 mln zł, co wynika głównie z 900,2 mln zł dywidend od podmiotów powiązanych (rok wcześniej w ogóle nie zanotowała takich wpływów) i 36,6 mln zł z odsetek, głównie od jednostek powiązanych (wobec 5,1 mln zł w 2016 roku).

Dołącz do dyskusji: Multimedia i Vectra nadal rozmawiają o fuzji. "Bez względu na to, czy do transakcji dojdzie, czy nie"

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xxx
ciekawe czy dojdą do porozumienia .multimedia polska i vectra tv informować tylko kiedy ?
odpowiedź
User
Jerzy
Napewno teraz dojdzie do fuzji pytane czy UOKing to zatwierdzi bo ostatnio kręcili nosem że ograniczą konkurencje :) na miejscu UOKingu bym ię nie zwłocznie zgodził na tranzakcje ale zobaczymy mają czas.....
odpowiedź
User
Janusz
Szkoda tych światłowodów multimediów jakby nie kupili .... Oni kupią chodźby za złotówkę. Nie martwcie się A kwoty nie podali celowo żeby ludzie nie pouciekali do UPC np
odpowiedź