SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

UPC Polska po decyzji UOKiK-u zwróci klientom koszty podwyżek za szybszy internet

UPC Polska zrekompensuje byłym i obecnym klientom koszty dwóch podwyżek usługi internetowej, którą uzasadnił zwiększeniem prędkości łączy. To efekt decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Decyzja UOKiK-u dotyczy podwyżek wprowadzonych przez UPC Polska w latach 2015-2016. Z początkiem marca 2015 roku operator podwyższyły cenę usługi internetowej o 7 zł, uzasadniając do podniesieniem prędkości internetu. Rok później wprowadzono kolejną podwyżkę wynoszącą, w zależności od posiadanego pakietu, od 3 do 8 zł.

UPC poinformował o tym klientów listownie, zaznaczając, że wprowadza do umów postanowienie, które umożliwia zmianę wysokości abonamentu.

UOKiK: podwyżki wbrew zapisom w umowach

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajął się tą sprawą po skargach, które przesłali mu klienci UPC Polska i konkurencyjny operator telekomunikacyjny.

Po przeprowadzonym postępowaniu prezes UOKiK-u stwierdził, że zarówno podwyższenie abonamentu, jak i zmiana postanowienia, nie powinny zostać wprowadzone, ponieważ zawarte umowy nie przewidywały takiej możliwości. W umowach nie ma bowiem tzw. klauzuli modyfikacyjnych, które precyzyjnie określają co i w jakich warunkach może ulec zmianie w trakcie trwania umowy.

- Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony - zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną - tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u

UPC Polska zrekompensuje podwyżki

Prezes UOKiK-u w decyzji nakazał UPC Polska zrekompensowanie klientom wprowadzonych podwyżek. Firma zobowiązała się do realizacji decyzji regulatora.

Osoby, które nie są już klientami UPC, otrzymają od operatora 75 proc. zapłaconych podwyżek albo będą mogli znów korzystać z oferty firmy z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 18 miesięcy.

Z kolei klienci, którzy nadal korzystają z usług UPC Polska, mają cztery opcje rekompensaty:
- Darmowa usługa do wyboru - dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekracza 200 zł (będą mogły one korzystać za darmo np. telefonii komórkowej, pakietu bezpieczeństwa, dostępu do określonych pakietów kanałów, jak HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige);
- Dwie darmowe usługi do wyboru - dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł;
- Poprzednia cena i parametry - bez względu na wysokość rachunków (aktualni abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą);
- Obniżka abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu (to oferta dla osób, które nadal są abonentami UPC Polska, ale korzystają już z innych usług niż te, które objęły podwyżki).

UPC Polska poinformuje klientów o decyzji e-mailem, pocztą, SMS-em lub na indywidualnym koncie abonenta. Aby skorzystać z rekompensaty, należy zgłosić się do operatora.

Decyzja prezesa UOKiK-u jest prawomocna i podlega wykonaniu. - W tym postępowaniu operator UPC zobowiązał się przed Prezesem Urzędu do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk i zrekompensowania strat konsumentom. Ta decyzja oznacza, że niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych - komentuje Tomasz Chróstny.

UPC po decyzji UOKiK-u zmienia standardy telemarketingu

W listopadzie 2018 roku UOKiK na podstawie skarg od klientów UPC Polska zaczął postępowanie dotyczące procedur stosowanych przez firmę przy zawieraniu lub przedłużaniu umów w trybie na odległość.

W decyzji z lipca br. regulator zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska głównie w telefonicznych rozmowach sprzedażowych. Chodzi m.in. o nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzania warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku.

UPC Polska zobowiązało się wprowadzić odpowiednie zmiany w procedurach, a klientom, którzy składali reklamacje na te naruszenia, ma zaoferować rekompensaty.

W drugim kwartale br. UPC Polska pozyskało 4,3 tys. nowych abonentów oraz 13,6 tys. subskrypcji cyfrowych. Liczba klientów wzrosła do 1,49 mln, a usług cyfrowych - do 3,2 mln. Firma zanotowała ok. 425 mln zł przychodów.

Dołącz do dyskusji: UPC Polska po decyzji UOKiK-u zwróci klientom koszty podwyżek za szybszy internet

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
cbg
Podobna podwyżka miała miejsce latem br. Znów zwiększyli prędkość Internetu i zawyżyli opłatę. Wcześniej kulturalnie informując mailowo o możliwości rezygnacji.
0 0
odpowiedź
User
dan_
Nieświadomi ludzie nie wiedzą, że ich starsze urządzenia przez Wi-Fi i tak nie będą wykorzystać maksymalnej prędkości Internetu. Maksymalna prędkość ewentualnie po podłączeniu kabla do urządzenia.
0 0
odpowiedź
User
maciekb1234567890
maciekbak12345678
0 0
odpowiedź