SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UPC Polska przegrał w sądzie z UOKiK, musi zwrócić klientom koszty podwyżki ceny internetu

Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącą podwyżki opłaty za internet wprowadzonej przez UPC Polska w grudniu 2014 roku. Operator ma zapłacić 817 tys. zł grzywny i zwrócić klientom po 7 zł za każdy miesiąc, w którym płacili podwyższoną stawkę.

- Chodzi o podwyżkę abonamentu za internet wprowadzoną przez operatora od grudnia 2014 r. Sąd zgodził się z Prezesem UOKiK, że była ona bezprawna i doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów - opisano na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Sąd potwierdził, że do zmiany warunków umowy konieczna jest odpowiednia klauzula modyfikacyjna. To postanowienie precyzujące, co i w jakich okolicznościach może ulec zmianie, w konsekwencji wpływając na cenę usługi. Takiej klauzuli w umowach z UPC Polska nie było - dodano.

UPC Polska ma zapewnić zwrot podwyżki ceny internetu

Decyzja nakazująca UPC Polska zapłatę grzywny i zwrot abonentom poniesionych przez nich kosztów podwyżki opłaty za usługę internetową została wydana przez prezesa UOKiK w lipcu 2016 roku.

Urząd wyjaśnił, że UPC Polska w umowach na czas nieokreślony z klientami nie zawarł tzw. klauzul modyfikujących, które opisują, co i w jakich okolicznościach może zostać zmienione w świadczonych usługach, wpływając na ich ceny.

- Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę, nie miał możliwości korzystania z dotychczasowej oferty - opisano w komunikacie UOKiK.

Urząd nakazał UPC Polska zwrot każdemu abonamentowi po 7 zł za miesiąc, w którym płacił więcej za internet po podwyżce z grudnia 2014 roku.

Od razu po ogłoszeniu decyzji UPC Polska zapowiedział, że odwoła się od niej do sądu. Operator podkreślił, że równocześnie ze wzrostem ceny podwyższono prędkość internetu, ponadto podwyżka „objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy”.

Wiosną 2019 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił decyzję prezesa UOKiK o grzywnie i rekompensacie dla klientów. Od tego orzeczenia odwołał się z kolei UOKiK.

Po decyzjach UOKiK klienci UPC Polska dostali zwroty

Jesienią 2020 roku. na podstawie prawomocnej decyzji prezesa UOKiK, UPC Polska zrekompensował klientom wprowadzone w latach 2015-2016 podwyżki opłaty za usługę internetową, które Urząd uznał za sprzeczne w umowami. Abonenci operatora otrzymali kilka wariantów rekompensaty.

W lutym ub.r. UOKiK prawomocnie zobowiązał UPC Polska, żeby zwrócił klientom koszty usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC, którą włączał bez ich zgody. Klienci poprzez obniżone rachunki otrzymali zwrot do 54 zł.

Z kolei w połowie 2020 roku UOKiK zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska głównie w telefonicznych rozmowach sprzedażowych. Chodziło m.in. o nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzania warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku.

UPC Polska zobowiązało się wprowadzić odpowiednie zmiany w procedurach, a klientom, którzy składali reklamacje na te naruszenia, ma zaoferować rekompensaty.

UPC Polska przejęty za 7 mld zł przez Play

W zeszły piątek UPC Polska zmienił właściciela: P4, operator sieci telekomunikacyjnej Play, sfinalizował kupno 100 proc. udziałów UPC Polska od koncernu Liberty Global, zapłacił za nie 7,013 mld zł.

Na początku bieżącego powołano nowy skład zarzśdu UPC Polska, prezesem firmy został Jean Marc Harion, szef P4.

W ub.r. UPC Polska osiągnął wzrost przychodów o 4,6 proc. do 454,8 mln dolarów i zysku netto z 58,4 do 82,6 mln dolarów. Na koniec roku operator miał 1,57 mln klientów, którym świadczył 3,35 mln jednostkowych usług (RGU).

Dołącz do dyskusji: UPC Polska przegrał w sądzie z UOKiK, musi zwrócić klientom koszty podwyżki ceny internetu

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Bardzo dobrze,bo niektórzy operatorzy czują się bezkarni.Tylko kabze nabijać a klient się nie liczy.
odpowiedź
User
Pawel
Bardzo dobrze,bo niektórzy operatorzy czują się bezkarni.Tylko kabze nabijać a klient się nie liczy.
odpowiedź
User
~jajaja
żałosne, że trwało to tak długo, i żałosne, że kara jest tak niska
odpowiedź