Trzy czwarte polskich internautów kupuje w zagranicznych e-sklepach, najczęściej w chińskich
Prawie 77% polskich e-konsumentów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych. Dwie trzecie kupujących nie ma obaw kupując od sprzedawców z zagranicy - wynika z badania GfK.
Wśród najpopularniejszych krajów, gdzie kupują polscy e-konsumenci transgraniczni, są Chiny (36%), Wielka Brytania (31%), USA (24%) i Niemcy (23%).
Najczęstszym powodem zakupów polskich konsumentów w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech jest dostęp do produktów niedostępnych we własnym kraju (odpowiednio 27%, 21% i 21% respondentów), ale także lepsza jakość produktów, korzystny kurs walutowy oraz większa różnorodność poszukiwanych produktów i usług. Tylko w przypadku Chin decyzja zakupowa opiera się głównie na korzystnych cenach i jest to najważniejsza motywacja dla 71% polskich e-konsumentów kupujących na tym rynku.
Mimo, że decyzja o zakupie wybranych produktów może przyjść znacznie łatwiej ze względu na atrakcyjne oferty w Chinach, konsumenci kupujący na zagranicznych rynkach zwracają również uwagę na dodatkowe opcje ochrony kupujących, które umożliwiają robienie zakupów z dodatkową pewnością w przypadku nieprzewidzianych wypadków. Możliwość kupienia produktów objętych preferowaną metodą ochrony kupujących została wybrana przez 41% polskich konsumentów jako czynnik, który mógłby ich dodatkowo skłonić do e-zakupów.
Polacy idący na zagraniczne e-zakupy kupują przede wszystkim ubrania (38% wybiera tego rodzaju produkty), elektronikę (20%), a także biżuterię i zegarki (17%). Jednocześnie inne kategorie, takie jak bilety bądź codzienne zakupy spożywcze, również cieszą się rosnącą popularnością: te produkty zostały zakupione przez odpowiednio 37% i 18% konsumentów kupujących online w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Wśród wszystkich przebadanych konsumentów w Polsce, 66% nie obawia się dokonywania zakupów w sklepach działających za granicą, a handel transgraniczny nie jest już dla nich egzotycznym doświadczeniem. 21% tych kupujących nie przejmuje się lokalizacją firmy o ile jest to zaufany i rozpoznawalny sprzedawca, a dla 12% badanych w takiej sytuacji najważniejsza jest cena – jeżeli pełen koszt zakupu jest korzystny, nie rozpatrują ponownie swoich zakupów nawet jeżeli sprzedawca jest zagraniczny. Równocześnie jest kilka innych czynników, które mogą dodatkowo zachęcić Polaków do kupowania za granicą, a najważniejszym z nich jest darmowa przesyłka, która została wskazana przez 83% badanych. Częstotliwość transgranicznych zakupów mogłaby również zostać zwiększona przez dostępność kuponów, promocji czy zniżek (44%) oraz możliwość skorzystania ze strony sklepu w polskiej wersji językowej (43%).
Zapytani o najważniejszy czynnik wpływający na wybór transgranicznej płatności online, 44% polskich e-konsumentów wskazuje wygodę procesu płatniczego. Wśród kolejnych wyróżników znajduje się bezpieczeństwo (38%), szybkość procesu (34%) i popularność pośród innych sprzedawców (26%).
Polacy chętnie podejmują dodatkowe, zdalne prace lub otrzymują płatności za sprzedaż produktów wykonanych własnoręcznie. 11% polskich respondentów otrzymało płatność online za rękodzieła w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a ponad 35% za odsprzedaż rzeczy, których już nie potrzebują. Szczególnie chętnie pozbywamy się ubrań, używanej elektroniki oraz mebli i produktów dekoracyjnych do domu.
Ponadto ponad 34% polskich respondentów potwierdziło, że otrzymali płatność online od rodziny bądź znajomych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 29% otrzymało e-płatność za usługi dostarczone przez internet.
Międzynarodowe badanie "E-handel transgraniczny w Europie Środkowo-Wschodniej 2016" zostało przeprowadzone przez GFK na zlecenie PayPal w lipcu 2016 r. w Polsce, na Węgrzech, w Grecji, Finlandii i Czechach, poprzez kwestionariusz online (CAWI) pośród 5000 użytkowników internetu w wieku 18+. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak by odpowiadała strukturze polskich, węgierskich, greckich, fińskich i czeskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości.
Dołącz do dyskusji: Trzy czwarte polskich internautów kupuje w zagranicznych e-sklepach, najczęściej w chińskich