SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK stawia T-Mobile zarzuty ws. promocji „1200 GB za darmo przez rok”

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty T-Mobile Polska dotyczące promocji dla użytkowników prepaidowych reklamowanej hasłem „1200 GB za darmo przez rok”. Według regulatora slogan może wprowadzać w błąd, a w reklamach niewystarczająco wyjaśniono warunki promocji.

Promocja pod hasłem „1200 GB za darmo na rok” została rozpoczęta przez T-Mobile Polska w lutym ub.r. Towarzyszy temu kampania reklamowa obejmująca telewizje, internet (w tym social media), outdoor (bilboardy, plakaty, citylighty w przestrzeni miejskiej) oraz punkty sprzedaży (m.in. sklepy Żabka).

Z promocji mogą skorzystać użytkownicy taryfy GO! W T-Mobile - zarówno obecni, jak i nowi, mający wykupiony pakiet „Bez Limitu L” lub „Bez Limitu XL”. Wystarczy, że aktywują ją w aplikacji Mój T‑Mobile.

Włączając promocję, klient na kartę otrzyma nawet 12 pakietów po 100 GB każdy: pierwszy od razu po aktywacji promocji, a kolejne 11 pakietów (każdy po 100 GB) w dniu odnowienia oferty „Bez limitu L” za 30 zł lub „Bez limitu XL” za 39 zł. Z otrzymanego bonusu można korzystać przez 365 dni od przyznania pierwszego pakietu 100 GB. Niewykorzystane gigabajty z poprzedniego miesiąca kumulują się na koncie klienta.

 

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów korzyści obiecywane przez T-Mobile różnią się od faktycznych i są uwarunkowane opłatami, o szczegółach których konsumenci mogą nie być należycie informowani. UOKiK zwraca uwagę, że w rzeczywistości przyznawane są co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy, o ile konsument odnawia cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł.

Urząd ma zastrzeżenia do reklam wspierających promocję. - Duże hasło reklamowe, w polskim lub ukraińskim języku, na różowym tle to wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne, zapisane kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji - opisano w komunikacie.

Zaznaczono, że w reklamie zewnętrznej zamieszczono kod QR odsyłający do strony internetowej poświęconej promocji. Jednak według UOKiK nie może to zostać uznane za wystarczające zaznajomienie konsumentów z ważnymi zasadami oferty.

- Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością, wyobrażenie na temat prezentowanej oferty. Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji i wiedzieli, że muszą w ciągu roku wydać co najmniej 420 zł, aby dostawać co miesiąc 100 GB internetu, mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd dodaje, że skierował do T-Mobile Polska tzw. wystąpienie miękkie - sygnalizujące, że komunikacja promocji może wprowadzać w błąd i naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Telekom nie zdecydował się zmodyfikować reklam.

T-Mobile Polska z ponad 9 mld zł rocznych wpływów

Teraz UOKiK postawił firmie zarzuty. Jeśli potwierdzi je w ramach postępowania, może nałożyć na operatora karę wynoszącą do 10 proc. rocznych obrotów.

T-Mobile Polska w trzecim kwartale ub.r. przy wzroście przychodów o 3,8 proc. do 1,67 mld zł zwiększył skorygowany zysk EBITDA AL z 457 do 458 mln zł. Telekom na koniec września br. miał 12,32 mln klientów, o 896 tys. więcej niż rok wcześniej.

W całym 2021 roku T-Mobile Polska osiągnął 9,1 mld zł przychodów, według danych Ministerstwa Finansów zapłacił 137,8 mln zł podatku dochodowego.

Dołącz do dyskusji: UOKiK stawia T-Mobile zarzuty ws. promocji „1200 GB za darmo przez rok”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Olek
Ciekawe kiedy UOKiK postawi zarzuty ws. promocji "1 zł na paliwie więcej przez rok, aby Obajtek mógł kosić suwerena".
odpowiedź
User
Obatel
Ciekawe kiedy UOKiK postawi zarzuty ws. promocji "1 zł na paliwie więcej przez rok, aby Obajtek mógł kosić suwerena".


Poczta też ściga za abonament choć w Europie już się od tego odchodzi na dodatek gdzie te media spełniają misję publiczną ? To jest nabijanie w balona atu w tej ofercie wszystko jest czytelne wytarczy wejść na stronę i pisze że 12 x 100 mb .
odpowiedź
User
Ech
Powinno choć raz bezpośrednio polecieć po pensji "januszom merketingu", którzy wymyślają podobne hasła reklamowe.
odpowiedź