SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sprzedaż „Wprost Przeciwnie” zablokowana

Start tygodnika „Wprost Przeciwnie”, zaplanowany na 19. września br., został uniemożliwiony - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Wszystko za sprawą zablokowania dystrybucji przez spółkę Ruch.

Jan Piński, redaktor naczelny „Wprost Przeciwnie”, poinformował portal Wirtualnemedia.pl, że w środę wieczorem, tuż przed wysłaniem pierwszego numeru do drukarni, do redakcji „Wprost Przeciwnie” przyszedł faks podpisany przez Wojciecha Heydla, prezesa zarządu Ruchu SA i Tomasza Grzela, członka zarządu spółki. Informowali w nim, że Ruch odmawia wprowadzenia „Wprost Przeciwnie” do kolportażu, ponieważ pojawienie się tygodnika na rynku byłoby naruszeniem ze strony redakcji „chronionych prawem praw wyłącznych” Agencji Wydawniczo-Reklamowej Wprost.

- Działania Ruchu to skandal. Firma postawiła się w roli sądu. Postanowiła rozsądzić spór między dwoma prywatnymi firmami i odmówiła dystrybucji legalnie zarejestrowanego przez sąd tytułu „Wprost Przeciwnie” - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jan Piński, redaktor naczelny tygodnika. - Ruch SA ma około połowy rynku dystrybucji prasy w Polsce. W związku z tym wydawca został zmuszony do wstrzymania wydania pierwszego numeru „Wprost Przeciwnie”, które planowane było na 19. września. Złożymy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zmuszenie Ruchu do kolportażu pisma, ponieważ wykorzystuje on dominującą pozycję na rynku - zapowiada Jan Piński.

Piński powiedział nam, że Ruch podjął decyzję na podstawie pisma wydawcy konkurencyjnego dla „Wprost Przeciwnie” tygodnika. - Wydawca „Wprost Przeciwnie” nie został nawet poproszony o przedstawienie swojego stanowiska. Tymczasem drugi największy dystrybutor prasy w Polsce firma Kolporter zwróciła się do „Wprost Przeciwnie” z prośbą o odniesienie się do zarzutów AWR Wprost i po ich otrzymaniu przyjęła tygodnik do dystrybucji.

W przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu czytamy: Wydawca „Wprost Przeciwnie” przypomina, że przedstawicielom Ruchu nie przeszkadza sprzedawanie w tym samym czasie „Gazety Wyborczej”, „Gazety Prawnej” i „Gazety Polskiej”. Wcześniej nie przeszkadzała im dystrybucja jednocześnie „Życia” i „Życia Warszawy”, mimo iż redakcje tych dwóch tytułów także były w sporze. - Jeden z naszych współpracowników informował nas, że już w ubiegłym tygodniu na Forum Ekonomicznym w Krynicy przedstawiciele wydawcy „Wprost” chwalili się, że uzgodnili z Ruchem odmowę kolportażu „Wprost Przeciwnie” - zdradza Jan Piński.

Redaktor naczelny „Wprost Przeciwnie” mówi, że kierowane przez niego pismo jest jedynym na polskim rynku wysokonakładowym tygodnikiem opinii, który nie jest jawnie prorządowy lub którego współwłaścicielem nie jest skarb państwa. - Należy tylko do pracujących w nim dziennikarzy, a biznesplan zakładał możliwość utrzymania tygodnika nawet przy braku reklam. Wszystko po to, by zapewnić czytelnikom dostęp do w pełni niezależnej opinii i informacji. Z opinii prawnych, którymi dysponuje wydawca "Wprost Przeciwnie" wynika, że blokowanie wejścia pisma na rynek jest bezprawne i nie ma szans na powodzenie. Według informacji redakcji chodzi o uniemożliwienie ukazania się pierwszego numeru „Wprost Przeciwnie” przed wyborami - podkreśla Jan Piński.

Redaktor naczelny „Wprost Przeciwnie” odniósł się także do kwestii logo tygodnika. - Winiety wszystkich wydawanych w Polsce tygodników opinii z wyjątkiem „Wprost” mają białe litery na czerwonym tle. Stąd decyzja, by nasze logo także tak wyglądało. Aktualnie używane przez tygodnik „Wprost” logo pisane jest czerwonymi literami. Logo „Wprost” i „Wprost Przeciwnie” są więc radykalnie różne. Nie może więc być mowy o pomyłce - mówi Jan Piński.

Piński powiedział także, że wydawca „Wprost Przeciwnie” dysponuje ekspertyzami renomowanych prawników, którzy potwierdzają tę opinię. - Dodatkowo, by wykazać dobrą wolę, zdecydował się zmodyfikować logo w taki sposób, by uwypuklić napis „przeciwnie”. Z takim zmodyfikowanym logo miał się ukazać pierwszy numer „Wprost przeciwnie” - mówi Wirtualnemedia.pl Piński.

Na razie nie udało się nam skontaktować z przedstawicielami Ruchu SA.

Pierwszy numer tygodnika „Wprost Przeciwnie” ma pojawić się w kioskach 26. września br.

Dołącz do dyskusji: Sprzedaż „Wprost Przeciwnie” zablokowana

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ekspert
bardzo mądra decyzja Ruchu - gratulacje!!!
0 0
odpowiedź
User
lolek
ekspert - cenzura to mądra decyzja? W takim razie 9 musisz głosować na PO
0 0
odpowiedź
User
Tom.
Nie wiem czy ktoś zauważył, że pod artykułem widnieje logotyp PIS a pod logotypem jest szarą czcionką napisane: "Materiał Komitetu Wyborczego..." To jest dopiero ciekawe w konteksie "wszechobecnych" układów i układzików...
0 0
odpowiedź