SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Większość dzienników z najniższym wynikiem w historii. Sprzedaż spadła do 606 tys. egz.

Liderem średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich w pierwszym półroczu br. był „Fakt”. Prawie wszystkie dzienniki zanotowały najniższą sprzedażą w historii, a liderem wśród spadków względem analogicznego okresu 2017 roku była „Gazeta Wyborcza” - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Sprzedaż ogółem ogólnopolskich dzienników w I półroczu 2018 roku spadło rok do roku o 9,5 proc. do 606 tys. sztuk. Liderem był „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) z wynikiem 250 983 egz., czyli o 7,28 proc. mniej niż w pierwszym półroczu poprzedniego roku - pokazują dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowane przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł ten cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży, np. w porównaniu do pierwszego półrocza 2013 roku średni wynik tego dziennika zmalał o 27,99 proc,. a w porównaniu do pierwszego półrocza 2009 roku - o 47,17 proc.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Drugą pozycję zajął „Super Express” (ZPR Media) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 121 011 egz. Jego wynik jednak zmniejszył się o 8,52 proc. Analizując dane z wielu lat wynika, że tytuł ten w cykl spadającej sprzedaży wszedł w 2008 roku. Od pierwszego półrocza 2009 roku jego wynik zmalał o 38,55 proc.

Ostatnią lokatę podium zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Jej średni wynik poszedł w dół najbardziej w zestawieniu - o 17,35 proc. do 96 365 egz. Tytuł ten zanotował również największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z pierwszych sześciu miesięcy 2009 roku - w tym ujęciu wyniósł on 72,77 proc.

Pierwszą piątkę zestawienia uzupełniają „Rzeczpospolita” (Gremi Media; 45 384 egz.; w dół o 8,59 proc.) oraz „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes; 39 100 egz.; - 7,14 proc.).

Jak wynika z analizy Wirtualnemedia.pl wszystkie dzienniki oprócz „Parkietu” (Gremi Business Communication) zanotowały najniższą sprzedaż w historii ich średnich wyników dla pierwszego półrocza. W ostatnich latach jednak rozwija się sprzedaż e-wydań dzienników, czyli dostępnych w Internecie wersji gazet, identycznych pod względem zawartości z wersjami papierowymi.

Warto dodać, że wszystkie tytuły w tym segmencie w pierwszym półroczu 2018 roku sprzedały się w liczbie 606 000 egz., o 9,46 proc. mniej, niż w pierwszym półroczu 2017 roku (wówczas średnia sprzedaż wszystkich tytułów w segmencie wyniosła 669 353 egz.). Z kolei w pierwszym półroczu 2009 roku średnia sprzedaż wszystkich dzienników wyniosła 1 300 300 egz. (spadek o 53,40 proc.; w pierwszym półroczu 2009 roku nie uwzględniono danych „Gazety Polskiej Codziennie”, która jest wydawana od 2011 roku - nie uwzględniając danych tego tytułu z pierwszego półrocza 2018 roku spadek wyniósł 54,62 proc.).

Dane dotyczą wszystkich dzienników ogólnopolskich z bazy ZKDP.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Dołącz do dyskusji: Większość dzienników z najniższym wynikiem w historii. Sprzedaż spadła do 606 tys. egz.

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
iki
giewu spada najszybciej! jak widac histeryczna pisanina o upadku demokracji i IV rozbiorze Polski nie przekonuje czytelników. Za 2 lata będzie pozamiatane. Brawo wy
odpowiedź
User
Adi
Myślę, że po prostu forma dziennika, jako prasy wychodzącej codziennie, się zdewaluowała. Nikt nie musi biec rano do kiosku, żeby dowiedzieć się co się dzieje w kraju i na świecie. A i tak te w dziennikach są w momencie druku już trochę przeterminowane. Doceniam rolę dzienników, opiniotwórcze zaplecze, wnikliwe dziennikarstwo, ale zdecydowanie jeżeli chodzi o druk to wydaje mi się, że tylko miesięczniki mają szansę stać się formą, która będzie dominować. Więcej materiału "długoterminowego" (artykułów, reportaży, felietonów), doskonalonego przez dłuższy czas, wzbogaconego o wysokiej jakości fotografie i grafiki, na lepszym papierze. Rzadziej a lepiej po prostu.
odpowiedź
User
ja
Myślę, że po prostu forma dziennika, jako prasy wychodzącej codziennie, się zdewaluowała. Nikt nie musi biec rano do kiosku, żeby dowiedzieć się co się dzieje w kraju i na świecie. A i tak te w dziennikach są w momencie druku już trochę przeterminowane. Doceniam rolę dzienników, opiniotwórcze zaplecze, wnikliwe dziennikarstwo, ale zdecydowanie jeżeli chodzi o druk to wydaje mi się, że tylko miesięczniki mają szansę stać się formą, która będzie dominować. Więcej materiału "długoterminowego" (artykułów, reportaży, felietonów), doskonalonego przez dłuższy czas, wzbogaconego o wysokiej jakości fotografie i grafiki, na lepszym papierze. Rzadziej a lepiej po prostu.


Aktualność dzienników zależy od częstotliwości aktualizacji portali internetowych, a te są mniej więcej na równi z gazetą, ponieważ tylko w wyjątkowych sytuacjach są one aktualizowane co kilka godzin, przeważnie raz na dzień. Wcześniej portale wygrywały z dziennikami także interaktywnością, ale po wprowadzeniu cenzury i ściganiem ludzi za wpisy (bez względu dlaczego napisali to co napisali i co posiadają na poparcie własnych wpisów) to tylko fasada.
odpowiedź