Specjaliści PR: budżety nie rosną, ale więcej na e-PR i social media
Zdaniem przedstawicieli branży PR z całego świata wydatki na działania public relations raczej nie zwiększyły się w ostatnim okresie. Wzrosły za to nakłady na działania w internecie.
Z badania sieci Grayling wynika, że nieco więcej dyrektorów i managerów PR z całego świata odczuwa ograniczanie budżetów public relations i CSR niż ich wzrost. Przy czym najwięcej osób - po ok. 40 proc. - ocenia, że wielkość tych wydatków się nie zmieniła. W przypadku stałej współpracy z agencjami PR więcej jest opinii o ograniczaniu nakładów, a w przypadku współpracy projektowej - o ich zwiększaniu. Jednocześnie prawie połowa respondentów uważa, że komunikacja jest coraz ważniejsza i bardziej doceniana przez zarządy firm. Mniej więcej tyle samo specjalistów jest zdania, że rosną budżety na działania PR w internecie i mediach społecznościowych.
Podobnie rozkład tych opinii wygląda w regionie Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz Rosji i Eurazji. Dużych zmian nie widać też w poziomie zatrudnienia w branży.
Integracja public affairs i government relations z komunikacją:
29,4% - wzrost,
51,4% - bez zmian,
4,6% - spadek.
Wydatki na usługi agencji PR w ramach współpracy stałej:
11,8% - wzrost
36,4% - bez zmian
20% - spadek.
Wydatki na usługi agencji PR w ramach współpracy projektowej
16,4% - wzrost
40% - bez zmian
14% - spadek).
Liczebność zespołu zajmującego się komunikacją:
18,2% - wzrost,
4,5% - bez zmian,
14,5% - spadek.
Zdaniem branży w Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej wydatki na PR zwiększyły przede wszystkim firmy z sektora technologii, mediów oraz telekomunikacji (15,1 proc. wskazań) oraz segmentu konsumenckiego i handlu detalicznego (12 proc.)
Badanie zostało przeprowadzone przez sieć Grayling na przełomie kwietnia i maja br. wśród 1 252 osób.
Szczegółowe informacje o respondentach:
Stanowisko: 43,9% - kierownicze; 36,7% - dyrektorskie; 10,9- account executive/asystent; 8,5% - bd.
Wielkość organizacji: 41% - 1000+; 39,7% - <250; 17,9% - 250-1000; 1,4% - bd.
Podział na sektory: 24,9% - rządowy, publiczny i organizacje not-for-profit; 16,5% - technologie, media i telekomunikacja; 11,8% - finanse i usługi dla biznesu; 11,5% - energetyka, przemysł i ochrona środowiska; 7,2% - sektor konsumencki i handlu detalicznego; 5,6% - branża farmaceutyczna i ochrona zdrowia; 4,2% - transport, motoryzacja i logistyka; 18,3% - -ozostałe
Podział geograficzny: 56,4% - Europa Zachodnia; 12,5% - CEE, SEE i Eurazja; 11,2% - Ameryka Płn.; 8,4% - Azja i Pacyfik; 1,9% - Afryka; 0,8% - Bliski Wschód; 0,2% - Ameryka Łac.; 8,6% - pozostałe
Wszystkie odpowiedzi zostały przeliczone na wynik ważony, gdzie wartość 1 przyjęto dla najbardziej zgodnych odpowiedzi twierdzących (lub największych wzrostów), a wartość 5 dla odpowiedzi przeczących w największym zakresie (lub największych spadków). Udział odpowiedzi przeczących (lub spadków) ma zatem wpływ na wynik ogólny.
Dołącz do dyskusji: Specjaliści PR: budżety nie rosną, ale więcej na e-PR i social media