Serwisy tygodników opinii: „Newsweek” wyprzedził „Wprost”, mocno w górę „TP” i „GN”
W ub.r. serwis „Newsweeka Polska” zanotował spory wzrost odwiedzalności, wyprzedzając witrynę „Wprost” na pozycji lidera wśród stron tygodników opinii. Bardzo dużo zyskały zdecydowanie mniej popularne serwisy „Tygodnika Powszechnego” i „Gościa Niedzielnego”.
W grudniu ub.r. Newsweek.pl odwiedziło 907 tys. internautów, którzy wykonali nieco ponad 6 mln odsłon (w tym 611 tys. mobilnych odsłon krajowych), a każdy spędził na stronie 6 minut i 37 sekund. Serwis zanotował o 270 tys. użytkowników więcej niż kolejna w zestawieniu witryna „Wprost” i o 2,1 mln odsłon więcej niż strona „Polityki” - wynika z danych badania Megapanel PBI/Gemius opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Za to na zdecydowanie najdłużej - 24 minuty i 23 sekundy - przeciętnego użytkownika przyciągał serwis „Tygodnika Powszechnego”. Lepsze wyniki pod tym względem od Newsweek.pl i Wprost.pl zanotowały też witryny „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Natomiast strony „Gazety Polskiej” i „Do Rzeczy” nie są objęte w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają na nich internauci.
>>> Sprzedaż tygodników opinii w 2013 r.: „Uważam Rze”, „Wprost” i „Gazeta Polska” straciły najwięcej
Warto zaznaczyć, że poszczególne tytuły mają różne strategie prowadzenia swoich stron. Na Newsweek.pl i Wprost.pl nie tylko udostępniana jest w całości większość tekstów z wydań papierowych tygodników (z kilkutygodniowym opóźnieniem), lecz także publikowanych jest wiele newsów. Za to w serwisach „Polityki”, „Tygodnika Powszechnego”, „Do Rzeczy” i „Gazety Polskiej” w całości pojawiają się tylko pojedyncze teksty z łamów tych pism (głównie krótkie komentarze), a pozostałe są zamieszczane tylko we fragmentach mających zachęcić do zakupu egzemplarza lub wykupienia dostępu na stronie. Ponadto jest w nich mniej lub nie ma w ogóle newsów.
W zestawieniu nie ma serwisu „W Sieci”, który zanotował w grudniu zbyt małą odwiedzalność, by została ona określona w Megapanelu. Przy czym strona ta jest tylko internetową wizytówką pisma, a do wydającej je Fratrii należy jeszcze grupa witryn o analogicznych nazwach: wPolityce.pl, wNas.pl, wSumie.pl i wGospodarce.pl. Zdecydowanie najpopularniejszą z nich jest wPolityce.pl, które w grudniu odwiedziło 431 tys. użytkowników.
Serwisy tygodników opinii w grudniu 2013 (Megapanel PBI/Gemius) | |||||
serwis | real users | odsłony | czas na średniego użytkownika | krajowe odsłony mobilne | zasięg |
newsweek.pl | 907 031 | 6 032 175 | 0:06:37 | 611 059 | 4,29% |
wprost.pl | 637 983 | 3 910 426 | 0:05:36 | 209 976 | 3,01% |
tygodnik.onet.pl | 439 822 | 1 683 414 | 0:24:23 | 78 240 | 2,08% |
polityka.pl | 368 914 | 3 859 460 | 0:09:11 | 311 239 | 1,74% |
gosc.pl | 215 358 | 2 948 593 | 0:10:14 | 291 204 | 1,02% |
gazetapolska.pl | 95 401 | - | - | - | 0,45% |
dorzeczy.pl | 70 801 | - | - | - | 0,33% |
Newsweek.pl w grudniu ub.r. miał o 385 tys. użytkowników i 1,5 mln odsłon więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrosty o 74 i 33 proc. Natomiast Wprost.pl zanotował o 134 tys. real users i 2,4 mln odsłon mniej (17 i 38 proc. w dół).
Liczba użytkowników serwisu „Tygodnika Powszechnego” w skali roku prawie się potroiła (urosła ze 151 do 440 tys.), a strony „Gościa Niedzielnego” - prawie podwoiła (wzrost ze 114 do 215 tys.). Obie witryny zanotowały też znacznie więcej odsłon niż rok wcześniej.
Polityka.pl zyskała w skali roku 94 tys. real users (w górę o 34 proc.), za to Gazetapolska.pl straciła 51 tys. (w dół o 35 proc.).
>>> Najpopularniejsze serwisy tematyczne w grudniu 2013 roku
Serwisy tygodników opinii rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) | ||||||
serwis | grudzień 2013 | grudzień 2012 | ||||
real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | |
newsweek.pl | 907 031 | 6 032 175 | 611 059 | 521 541 | 4 544 613 | 504 315 |
wprost.pl | 637 983 | 3 910 426 | 209 976 | 771 662 | 6 333 504 | 825 476 |
tygodnik.onet.pl | 439 822 | 1 683 414 | 78 240 | 150 784 | 1 370 536 | 40 679 |
polityka.pl | 368 914 | 3 859 460 | 311 239 | 275 200 | 3 818 579 | 172 008 |
gosc.pl | 215 358 | 2 948 593 | 291 204 | 114 501 | 1 678 482 | 80 058 |
gazetapolska.pl | 95 401 | - | - | 146 684 | - | - |
Od stycznia do października ub.r. - z wyjątkiem marca i maja - Wprost.pl miał więcej użytkowników niż Newsweek.pl. Pierwszy serwis odwiedzało wtedy miesięcznie od 760 do 950 tys. internautów, natomiast liczba użytkowników drugiego od czerwca do sierpnia wynosiła 670-690 tys.
Jednak od września, kiedy witryna „Newsweeka” została udostępniona w nowej wersji, zaczęła zyskiwać na odwiedzalności i w listopadzie zanotowała rekordowe 1,04 mln real users. Natomiast Wprost.pl w ostatnich dwóch miesiącach mocno tracił użytkowników i w grudniu miał 255 tys. mniej niż w październiku.
Serwis „Wprost” rekordowe 7,5 mln odsłon osiągnął w styczniu, marcu i kwietniu ub.r., a w kolejnych miesiącach notował stopniowe spadki. W maju miał poniżej 6 mln odsłon, w sierpniu - poniżej 5 mln, a w grudniu - tylko 3,9 mln.
Witryna „Newsweeka” najmniej odsłon - od 4,4 do 4,8 mln - notowała od czerwca do października. Natomiast rekordowy wynik - prawie 7 mln odsłon - osiągnęła w marcu.
Dołącz do dyskusji: Serwisy tygodników opinii: „Newsweek” wyprzedził „Wprost”, mocno w górę „TP” i „GN”
P