Do 2026 roku liczba subskrybentów SVOD ma w Polsce wzrosnąć o 6 mln
Zdaniem ekspertów, prognozowany przez Digital TV Research wzrost liczby subskrybentów usług SVOD w Polsce o 6 mln do 2026 roku jest bardzo realny. Pandemia przyspieszyła zmiany, ale liczba subskrypcji będzie rosła niezależnie od sytuacji związanej z COVID-19.
Jak wynika z raportu brytyjskiej firmy badawczej Digital TV Research, w Polsce do 2026 roku rynek SVOD (subskrypcje wideo na żądnie) ma wzrosnąć o 6 mln subskrybentów. W Rosji ta liczba zwiększy się o 10 mln, a w całej wschodniej Europie – o 40 mln.
Według raportu, który cytuje serwis Mediaplaynews.com, sam Netflix ma do 2026 roku mieć niemal 12,3 mln subskrybentów (prawie dwukrotnie więcej niż w 2020 roku). Na koniec marca br. na całym świecie serwis miał 207,64 mln płacących użytkowników.
Zdaniem ekspertów, prognozy Digital TV Research są realne. - Jeśli chodzi o unikalne gospodarstwa, jest to możliwe, ale będzie to wyzwanie - przyznaje Michał Kozicki, były prezes HBO Polska. - W Polsce jest około 13,5 miliona gospodarstw domowych, jeśli subskrypcje ma mieć połowa, to bardzo ambitne założenie. Ale jeśli zsumujemy nieunikalnych abonentów [osoba, która ma dwa konta np. Netflix i HBO Go liczona jest jako dwóch abonentów - przyp. red.], to jest to bardzo realne, nastąpi nawet szybciej - dodaje.
Podobnie uważa dyrektor zarządzający Player.pl Maciej Gozdowski. - Przed nami pięć lat. Obserwując tymczasową dynamikę wzrostu największych graczy na tym rynku - w tym Playera - ta liczba jest bardzo realna. Patrzę na to także przez pryzmat liczby gospodarstw domowych. Skoro 60-70 procent będzie miało dostęp do jakiegokolwiek VOD, a niektórzy będą mieli po dwie czy trzy subskrypcje, to wydaje mi się to bardzo prawdopodobne - mówi Gozdowski.
Demografia ważniejsza od pandemii
Czy znoszenie obostrzeń związanych z pandemią może spowolnić zwiększanie liczby użytkowników SVOD? - Ten wzrost już zwalnia, bo ci, którzy mieli przekonać się do tej usługi, już się przekonali, w lockdownie jesteśmy ponad rok - uważa Kozicki. Jak jednak dodaje, ważniejsza od sytuacji pandemicznej jest demografia. - Z każdym rokiem abonentów przybywa. W przypadku VOD kluczowe jest przekonanie się do samej technologii i sposobu oglądanie telewizji. Jeśli całe życie oglądaliśmy telewizję liniową i planujemy, co będziemy oglądać z tv guidem, musimy przestawić się na nowy sposób konsumpcji, w którym nie trzeba wyczekiwać premier. Absorpcja tego sposobu konsumpcji już się dzieje, na pewno zwalnia, ale tego się już nie zatrzyma - dodaje ekspert.
Wtóruje mu Gozdowski. - Pandemia spowodowała przyspieszenie zmian, ale nie wywołała efektu, który zaniknie - zaznacza.
Netflix i Player ze spadkami, HBO GO wyprzedziło TVP VOD (top10 serwisów VoD)
Dołącz do dyskusji: Do 2026 roku liczba subskrybentów SVOD ma w Polsce wzrosnąć o 6 mln