Serwisy e-commerce, turystyczne i motoryzacyjne celami akwizycyjnymi Grupy Wirtualna Polska
Grupa Wirtualna Polska dysponuje ponad 80 mln zł wolnych środków i zamierza realizować dalsze przejęcia. W segmencie e-commerce jest zainteresowana agregatorami ofert, a wśród serwisów treściowych - tymi z kategorii tematycznych, w których jest mało obecna, m.in. turystycznej i motoryzacyjnej.
Przedstawiciele Grupy Wirtualna Polska, prezentując wyniki finansowe spółki z pierwszej połowy br., podkreślili, że najszybciej rosnącymi segmentami działania firmy są e-commerce, reklama mobilna i reklama wideo. W każdym wydawca zanotował trzycyfrowy wzrost procentowy wpływów (nie ujawnia, ile konkretnie).
- Z monetyzacją mobile’u jeszcze dwa-trzy lata temu były duże problemy. Teraz zmianę na lepsze widać chociażby po ostatnich wynikach Google’a, któremu pierwszy raz udało się zbliżyć monetyzację użytkownika mobilnego do desktopowego. My też widzimy w tym zakresie znaczącą poprawę - stwierdził Jacek Świderski, prezes Grupy WP.
W sektorze e-commerce wydawca jest zainteresowany nie sklepami internetowymi i witrynami sprzedażowymi, tylko serwisami agregującymi ich oferty. Na razie działa w trzech głównych kategoriach tematycznych: odzieżowej (poprzez Domodi.pl), wyposażenia wnętrz (Homebook.pl) i finansowej (Money.pl). Jacek Świderski przyznał, że jego firma była zainteresowana jednym z podmiotów, które w ostatnim miesiącu kupiła Grupa Bauer: porównywarką Rankomat.pl i Grupą eBroker.
W ub.r. usługi e-commerce stanowiły ok. 20 proc. przychodów Grupy WP (reszta to przede wszystkim wpływy reklamowe), natomiast w minionym półroczu udział e-commerce znacząco wzrósł (wydawca nie podaje, o ile konkretnie). Firma jest zainteresowana ekspansją w tym segmencie także dlatego, że rośnie on szybciej niż rynek reklamy internetowej. Dla tego drugiego Jacek Świderski prognozuje w całym br. maksymalnie 10 proc. wzrostu. - W tej chwili mamy do czynienia z dużym zamieszaniem, na razie nieodczuwalnym jeszcze w Polsce, ale trudno mi powiedzieć, czy nie będzie to odczuwalne w czwartym kwartale - zaznaczył.
Grupa Wirtualna Polska jest też zainteresowana przejmowaniem kolejnych serwisów z treściami. Przypomnijmy, że w czerwcu br. kupiła za ok. 20 mln zł Grupę NextWeb Media, a pod koniec maja - za 4 mln zł serwisy radiowe Open.fm i Polskastacja.pl.
- Walczymy dalej o skalę zasięgową, bo bycie partnerem pierwszego wyboru w danym medium jest ważne. Sposób planowania reklamowego mediów powoduje, że gracze wyżej usytuowani są premiowani, co widać już zresztą po naszych wynikach z pierwszego półrocza - stwierdził Jacek Świderski. Grupie Wirtualna Polska pierwszy raz udało się wyprzedzić Grupę Onet-RASP i awansować na pozycję największego zasięgowo polskiego wydawcy w grudniu ub.r. Potem Onet i RASP włączyły do swoich wyników NK.pl i wróciły na pierwsze miejsce, ale od czerwca br., głównie dzięki przejęciu serwisów NextWeb Media, liderem znów jest Grupa WP.
- Walka o pozycję lidera Megapanelowego jest zacięta - przyznał Świderski. - Cały czas pracujemy nad uzupełnieniem brakujących kategorii tematycznych - dodał, wymieniając w tym kontekście turystykę i motoryzację.
Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu ds. finansowych w Wirtualnej Polsce, poinformowała, że spółka ma obecnie ponad 80 mln zł wolnych środków, które zamierza przeznaczyć na rozwój, m.in. kolejne akwizycje. Większość pochodzi z majowego debiutu giełdowego, z którego spółka pozyskała 106,87 mln zł. Przy czym oprócz wydatków na przejęte potem serwisy poniosła 8,3 mln kosztów związanych z wejściem na giełdę oraz przeznaczyła 20 mln zł na spłatę kredytu.
W ostatnim okresie Grupa WP zamknęła szereg mniej popularnych serwisów tematycznych, w ostatnich trzech miesiącach Snobkę.pl i Kimono.pl, a wcześniej m.in. witryny Autokrata.pl, Smog.pl, Sportfan.pl, Babol.pl oraz - należące do przejętej na przełomie ub. i br. Grupy Money.pl - Menstream.pl, iWoman.pl i Platine.pl. - Mamy kilkaset serwisów. Jest naturalne, że żywot niektórych dobiega końca, inne otwieramy, niektóre konsolidujemy. To nie jest proces jednorazowy, tylko trwały element zarządzania portfolio produktowym - skomentował Jacek Świderski.
W lipcu br. serwisy Grupy Wirtualna Polska zanotowały 18,38 mln użytkowników i 3,55 mld odsłon krajowych (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).
Dołącz do dyskusji: Serwisy e-commerce, turystyczne i motoryzacyjne celami akwizycyjnymi Grupy Wirtualna Polska