Rynek muzyczny w ubiegłym roku urósł o niemal 3 proc., 300 mln zł ze sprzedaży
W Polsce łączna wartość sprzedaży fizycznej i cyfrowej wyniosła blisko 300 mln zł, a cały rynek wzrósł o prawie 3 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Na świecie Przychody rynku muzycznego wzrosły o 9,7 proc. - podały Związek Producentów Audio Video oraz Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI).
Przychody światowego rynku muzycznego w ubiegłym roku wyniosły 19,1 mld dolarów - czytamy w najnowszym opracowaniu Global Music Report. Tendencja wzrostowa utrzymuje się już czwarty rok z rzędu.
Łączna wartość polskiego rynku, obejmująca sprzedaż fizyczną, cyfrową, synchronizacje i prawa producenckie wzrosła o 2,9 proc. do 412,2 mln zł.
Przychody ze sprzedaży cyfrowej po raz pierwszy przekroczyła próg 100 mln zł. Przeszło 105 mln przełożyło się na ponad 23-proc. wzrost w porównaniu do roku 2017 i stanowi już 35 proc. sprzedaży muzyki w Polsce. Udział w sprzedaży cyfrowej streamingu stanowi już prawie 93 proc.
Na świecie przychody z tytułu streamingu wzrosły o 34 proc. i stanowiły 47 proc. globalnych przychodów. Przychody z płatnego streamingu opartego na modelu subskrypcji wzrosły w 2018 roku o 32,9 proc. rdr.
Pod koniec 2018 roku serwisy streamingowe liczyły 255 milionów użytkowników, a przychody z płatnego streamingu stanowiły 37 proc. wszystkich przychodów sektora nagraniowego.
Za to o 10,1 proc. spadły przychody ze sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych, a o 21,2 proc. przychody z tytułu pobranych nagrań.
Rynek muzyczny w Polsce w 2018 roku
W Polsce przychody ze sprzedaży fizycznej muzyki wyniosły w ubiegłym roku prawie 195 mln zł, co stanowi spadek o niecałe 8 proc.
Repertuarowo na nośnikach fizycznych wzrost odnotowała jedynie muzyka klasyczna: 9 mln 270 tys. zł zostało wypracowane dzięki wzrostowi na poziomie 6,2 proc. i wygenerowało 4,8 proc. obrotu sprzedaży nośników fizycznych. Artyści krajowi i zagraniczni podzielili polski rynek nośników fizycznych praktycznie po równo, z lekką przewagą dla artystów światowych.
Ze sprzedaży winyli przychody wyniosły w 2018 roku ponad 31 mln zł, przejmując przeszło 16 proc. przychodu z nośników fizycznych. Segment ten odnotował wzrost sprzedaży o 8,6 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Dołącz do dyskusji: Rynek muzyczny w ubiegłym roku urósł o niemal 3 proc., 300 mln zł ze sprzedaży