Ringier Axel Springer Polska chce zwolnić 6 proc. pracowników. „Koronawirus przyspieszył decyzję”
Ringier Axel Springer Polska zamierza grupowo zwolnić ok. 6 proc. pracowników. - Nowe wyzwania związane z pandemią koronawirusa przyspieszyły konieczność podjęcia tych decyzji w celu utrzymania stabilnej kondycji finansowej firmy - tłumaczy.
Zgodnie z przepisami Ringier Axel Springer Polska przystąpił do konsultacji ze związkami zawodowymi w sprawie zwolnień grupowych. Rozmowy mogą potrwać do 20 dni.
- Planowane zwolnienia są wynikiem dostosowania działalności do przedstawionej w zeszłym roku struktury oraz strategii. Nowe wyzwania związane z pandemią koronawirusa przyspieszyły konieczność podjęcia tych decyzji w celu utrzymania stabilnej kondycji finansowej firmy - poinformował Ringier Axel Springer Polska w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.
Wydawca zaznaczył, że „na obecnym etapie negocjacji nie będzie upubliczniać informacji na temat obszarów działalności objętych zmianami”. - Wszystkie decyzje personalne będą omawiane bezpośrednio z pracownikami, których dotyczą i nie będą komentowane przez spółkę - dodała firma.
Nie podała, ilu obecnie ma pracowników. Natomiast pod koniec 2017 roku, zapowiadając połączenie spółek Onet RASP, DreamLab, Media Impact Polska, Go Brands, Onet Marketing i Onet Holding w jeden podmiot poinformowano, że łącznie zatrudniały ok. 1,8 tys. osób.
RASP wydaje tytuły prasowe i serwisy internetowe
Ringier Axel Springer Media jest właścicielem Ringier Axel Springer Polska, do którego należy szereg tytułów prasowych (m.in. „Fakt”, „Newsweek”, „Przegląd Sportowy”, „Forbes”, „Komputer Świat”, „Auto Świat”) oraz serwisów internetowych (m.in. Onet.pl, vod.pl, Business Insider Polska, Sympatia i serwisy tytułów prasowych).
W 2018 r. Ringier Axel Springer Polska osiągnął 6 mln zł zysku netto. W ciągu roku firma połączyła się z 10 powiązanymi z nią spółkami. Ze względu na restrukturyzację Ruchu utworzyła 28,7 mln zł rezerwy.
Pod koniec ub.r. firma wprowadziła nową strukturę swojej działalności w internecie opartą na pięciu obszarach strategicznych. Ich dyrektorami zostali Marta Badurek-Pietniczka, Martyna Majchrzak, Tomasz Gaweł, Mateusz Łukianiuk i Jerzy Gulczyński.
Według badania Gemius/PBI w marcu br. serwisy i aplikacje internetowe Ringier Axel Springer Polska zanotowały 23,25 mln użytkowników, 2,82 mld odsłon oraz 21 minut i 46 sekund średniego dobowego czasu korzystania.
Natomiast w lutym br. średnia sprzedaż ogółem „Faktu” wynosiła 212 426 egz. (6,9 proc. mniej niż rok wcześniej), „Przeglądu Sportowego” - 19 275 egz. (po spadku o 13,3 proc.), a „Newsweek Polska” - 67 280 egz. (po spadku o 13,8 proc.). „Przegląd Sportowy” w związku z odwołaniem rozgrywek sportowych wskutek epidemii w drugiej połowie marca zmniejszył objętość. W zeszłym tygodniu RASP poinformował, że w marcu sprzedaż „Newsweek Polska” nie zmalała w porównaniu z lutym.
Ringer Axel Springer z serią przejęć internetowych
Pod koniec 2017 roku, zapowiadając połączenie polskich spółek należących do Ringer Axel Springer Media, Mark Dekan zapowiadał, że firma jest zainteresowana przejęciami wyłącznie w internecie. - Mamy na oku kilka akwizycji w sektorze cyfrowym. Nie planujemy uruchomienia nowych tytułów prasowych - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl.
W połowie 2018 roku Ringier Axel Springer Media przejął 44 proc. udziałów spółki No Fluff Jobs zarządzającej serwisem z ogłoszeniami pracy w branży IT. Pod koniec 2016 roku Grupa Onet-RAS Polska (obecnie Ringier Axel Springer Polska) kupiła 69 proc. udziałów właściciela platformy Jakdojade.pl, w połowie 2014 roku - 80 proc. udziałów w porównywarce cenowej Skąpiec.pl i serwisie z recenzjami produktów Opineo.pl, a jesienią 2014 roku - serwis NK.pl.
W ub.r. Ringier Axel Springer Polska sprzedał Netii (grupa Cyfrowy Polsat) swoje centrum danych w Krakowie. - Obecnie przenosimy nasze systemy do innego rozwiązania technicznego (rozwiązanie chmurowe), które jest zgodne z rozwojem i strategią naszej firmy - uzasadnił RASP.
Pod koniec lutego ub.r. Ringier Axel Springer kupił od Grupy Polska Press serwis ogłoszeniowy Gratka.pl oraz ogłosił wezwanie do sprzedaży akcji firmy MZN Property wydającej serwisy z ogłoszeniami nieruchomości. Wiadomo już, że wezwanie dojdzie do skutku - do sprzedaży zapisali się właściciele odpowiednio dużej części akcji, a zgodę na transakcję wyraził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Obniżki i zwolnienia w prasie, internecie i radiu
Pod koniec zeszłego tygodnia Burda Media Polska zwolniła mailowo ok. 50 osób, m.in. kilka osób z biura reklamy, projektów specjalnych, badań focusowych, fotoedytorów oraz parę osób z redakcji "Gali", "Elle" i "Glamour". Ponadto w firmie planowane jest obniżenie wynagrodzeń pozostałych pracowników.
W połowie kwietnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Pod koniec zeszłego tygodnia szefostwo firmy wycofało się z tych ustaleń. Zdecydowało, że część pracowników będzie miała obniżone pensje o 20 procent, część szefostwo skieruje na tzw. przestój ekonomiczny objęty 50-procentową obniżką pensji.
Wydawnictwo Bauer zdecydowało o obniżce pensji dla współpracowników "Chwili dla Ciebie". Prezes firmy Tomasz Namysł w zeszłym tygodniu zapewnił pracowników, że nie są planowane żadne zwolnienia.
Jednak w poniedziałek Wydawnictwo Bauer potwierdziło decyzję o zamknięciu w sumie 34 tytułów prasowych. Wypowiedzenie otrzymało 27 pracowników - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl. Firma żegna się się też z dziennikarzami "CD Action" i "PC Format", ale nie przesądziła jeszcze o zakończeniu wydawania tych pism.
Agora uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku. Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł. Ponadto ustaliła program dobrowolnych odejść z jej spółki zależnej Goldenline, z którą pożegnało się właśnie 26 osób, prawie 80 proc. zatrudnionych.
W środę Edipresse Polska poinformowało, że rozwiązało umowy z 31 osobami, a z początkiem maja obniży pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na okres od 6 do 8 miesięcy.
Spółki ZPR Media (zajmuje się produkcją tv) i Time (wydawca „Super Expressu” i broker reklamy radiowej) porozumiały się z pracownikami co do obniżki wynagrodzeń i wymiaru pracy o maksymalnie 20 proc. przez pół roku. Firmy chcą skorzystać ze wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Ich kierownictwa będą natomiast zarabiać o 20-40 proc. mniej do końca br.
Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. - Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu - tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.
W zeszłym tygodniu zarząd Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.
Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.
Dołącz do dyskusji: Ringier Axel Springer Polska chce zwolnić 6 proc. pracowników. „Koronawirus przyspieszył decyzję”