Reklamy w dziennikach: „Rzeczpospolita” z największym wzrostem, „Fakt” i „Super Express” mocno w dół
W styczniu i lutym br. utrzymała się spadkowa tendencja przychodów reklamowych dzienników drukowanych. Największy spadek w skali roku zanotowały w tym okresie „Fakt” i „Super Express”. Z kolei „Rzeczpospolita” zarobiła niemal 50 proc. więcej niż rok temu.
Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że cennikowe wpływy dzienników w styczniu i lutym br. spadły w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. o 5 proc., i wyniosły 196,7 mln zł (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Liderem przychodów reklamowych wśród gazet codziennych pozostaje „Gazeta Wyborcza” (Agora) z wpływami w wysokości 47,7 mln zł. Tytuł nie uchronił się jednak przed spadkiem, który wyniósł w omawianym okresie blisko 15 proc.
Największa redukcja wydatków na reklamę w prasie codziennej dotknęła - spośród czołówki dzienników - takie tytuły, jak „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska), „Super Express” (ZPR Media) i „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor).
W „Fakcie” reklamodawcy w pierwszych dwóch miesiącach tego roku wydali 22,9 proc. mniej niż rok wcześnie (19,8 mln zł), w „Super Expressie” - 22,8 proc. mniej (15,1 mln zł), a w „Dzienniku Gazecie Prawnej” -19,6 proc. mniej (6,2 mln zł).
Wśród 10 tytułów z największymi przychodami reklamowymi tylko jeden zarobił więcej niż rok wcześniej. Wpływy „Rzeczpospolitej” wzrosły o 49,8 proc. - z 9,5 do 14,3 mln zł.
W tym roku w zestawieniu pojawiły się „Metrocafe.pl” (12,4 mln zł), „Dziennik Zachodni” (6,2 mln zł), „Dziennik Bałtycki” (5,7 mln zł), „Głos Wielkopolski” (5,7 mln zł) i „Gazeta Wrocławska” (4,7 mln zł). Do stycznia br. cztery ostatnie tytuły monitorowane były przez Kantar pod wspólną marką „Polska”, teraz wpływy reklamowe każdego podawane są oddzielnie.
Z prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group wynika, że w tym roku w prasie codziennej nastąpią dalsze duże spadki przychodów z reklam - nakłady na reklamę na łamach dzienników mają być w 2016 roku niższe o 16,3 proc. w stosunku do roku 2015.
Cennikowe wpływy reklamowe dzienników | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-II 2015 | I-II 2016 | zmiana proc. |
GAZETA WYBORCZA | 56 061 959 zł | 47 683 889 zł | -14,9 |
FAKT | 25 686 295 zł | 19 813 446 zł | -22,9 |
SUPER EXPRESS | 19 610 246 zł | 15 142 002 zł | -22,8 |
RZECZPOSPOLITA | 9 519 649 zł | 14 261 381 zł | 49,8 |
METROCAFE.PL | 11 496 134 zł | 12 383 834 zł | 7,7 |
DZIENNIK ZACHODNI | 4 514 393 zł | 6 225 508 zł | 37,9 |
DZIENNIK GAZETA PRAWNA | 7 662 924 zł | 6 160 008 zł | -19,6 |
DZIENNIK BAŁTYCKI | 4 165 342 zł | 5 704 235 zł | 36,9 |
GŁOS WIELKOPOLSKI | 4 004 783 zł | 5 697 708 zł | 42,3 |
GAZETA WROCŁAWSKA | 3 632 654 zł | 4 740 132 zł | 30,5 |
razem | 207 102 644 zł | 196 727 585 zł | -5 |
Dołącz do dyskusji: Reklamy w dziennikach: „Rzeczpospolita” z największym wzrostem, „Fakt” i „Super Express” mocno w dół