Akcje promocyjne? To działa! Wystarczy poznać kilka liczb…
To koniec przepalonych budżetów, akcji promocyjnych organizowanych bez przygotowania, gdy cała strategia opiera się na "tak mi się wydaje". Wystarczy działań wspierających sprzedaż, które na nikim nie robią wrażenia i przechodzą bez echa czy nietrafionych nagród. W czasach dostępu do sztucznej inteligencji i wiedzy marketingowej opartej na różnych badaniach naukowych - nie ma miejsca na przypadek czy intuicję. A co wybrać w zamian? Liczby i badania sprofilowane pod konkretną grupę docelową.
Aktualne, odnoszące się do polskiego (nie amerykańskiego czy brytyjskiego) rynku dane dotyczące konsumentów. Ich oczekiwań, potrzeb, ale też pragnień i ostatnich wyborów. Przyznaj, że z takim przygotowaniem stworzenie skutecznej akcji promocyjnej, wydaje się dużo łatwiejsze.
● 80% Polaków wzięło udział w różnego typu akcjach promocyjnych w ciągu ostatniego roku.
● 72% respondentów twierdzi, że dzięki udziałowi w konkursie, loterii lub akcji wsparcia sprzedaży łatwiej zapamiętuje markę, lub konkretny produkt związany z akcją.
● 66% badanych przyznaje, że chętniej kupuje produkty, które pozwalają wygrać nagrodę w konkursie, loterii lub innej akcji promocyjnej.
● Polacy najczęściej korzystali z: programów lojalnościowych (83%), promocji z gratisami (63%), zakupów z rabatem (54%), loterii i konkursów (40%), zakupów z nagrodą/prezentem (14%).
● 75% badanych do zaangażowania się w akcję promocyjną najczęściej motywują nagrody pieniężne np. w postaci kart podarunkowych lub przedpłaconych i eVoucherów.
● 83% badanych, którzy preferują nagrody pieniężne, uznała, że to forma cyfrowa tych nagród jest dla nich atrakcyjna.
Sięgnij po więcej wiedzy i…zysku
To tylko kilka liczb z badania zrealizowanego przez Instytut Badawczy IRCenter na zlecenie Pluxee Polska. Opisujemy wyniki w raporcie “Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży. Czyli, jak odnieść sukces mierzony liczbą uśmiechów!”. Przyglądamy się akcjom wsparcia sprzedaży i preferencjom klientów w tym obszarze od kilku lat. Widzimy, jak zmieniają się wymagania wobec marek i przedstawianej oferty.
To, co działało “od zawsze” niekoniecznie sprawdzi się teraz. Odbiorcy toną w morzu komunikatów, ofert i promocji. Marketerzy i sprzedawcy zmagają się od kilku lat z niestabilną sytuacją gospodarczo-ekonomiczną. Coraz trudniej zrealizować cele i zyskać lojalnych klientów, a jednocześnie wyróżnić markę i pozyskać nowych. Wiemy. Dlatego zebraliśmy wszystkie wnioski z naszego badania w formie interaktywnego i nowoczesnego raportu “Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży. Czyli, jak odnieść sukces mierzony liczbą uśmiechów!”.
Słyszysz: akcja wsparcia sprzedaży, a co widzisz?
Przed oczami pojawia się zestaw garnków? A może uważasz akcje wsparcia sprzedaży za przeżytek? Jesteś w błędzie. 80% Polaków kocha takie inicjatywy i chętnie w nich uczestniczy. Dlaczego? Podają trzy konkretne powody:
● Chcą zaoszczędzić pieniądze lub wesprzeć domowy budżet (74%)
● Chcą zdobyć atrakcyjne nagrody na przyjemności (43%)
● Dla zabawy, urozmaicenia, współzawodnictwa (34%)
Odpowiedź na te potrzeby to dla marek zadanie do odrobienia w 2024 roku. Brandy, które wspierają swoich klientów lub oferują im coś ekstra, wzbudzają określone emocje. A, jak wiadomo nie od dziś, emocje sprzedają, przywiązują i nadają wartość. To, czy będziesz swoją ofertą odpowiadać na aktualne bolączki kupujących, może warunkować tegoroczny sukces.
Dlaczego? Bo 72% osób wskazuje, że dzięki akcjom promocyjnym łatwiej zapamiętuje markę lub związany z nią produkt, a 66% chętniej kupuje produkty, które pozwalają wygrać nagrodę w konkursie, loterii lub innej akcji promocyjnej.
I tym właśnie akcentem przechodzimy do sedna…
Co wpływa na decyzję konsumenta: “wchodzę w to!”
Pewnie zastanawiasz się teraz, co będzie tym “łakomym” kąskiem, który zachęci klienta do podjęcia wysiłku i zaangażowania w akcję. My też tak pomyśleliśmy! I postanowiliśmy to sprawdzić.
Według Raportu “Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży” Polaków najmocniej motywują do udziału w akcji wsparcia sprzedaży nagrody pieniężne. Wskazało na to aż 75% badanych.
Po pierwsze za swoje zaangażowanie oczekują nagrody uniwersalnej, dającej wolność wyboru (mogą to być np. środki na karcie przedpłaconej lub podarunkowej, za które nagrodzony samodzielnie kupi sobie moją przyjemność) – wskazało na to 60% badanych. A po drugie to będzie łatwo dostępna wygrana – ponad połowa Polaków przyznała, że chce mieć dostęp do wygranej od razu po jej otrzymaniu. Na trzecim miejscu ankietowani wymieniali wartość gratyfikacji – powinna być ona na tyle wysoka, by wygrany mógł mieć z niej konkretną przyjemność (44%).
To “mięso” i konkret, który musi wziąć pod uwagę każdy marketer.
W którą szufladkę wpadniesz? Zasada “księgowania mentalnego”
Jeśli nagrody pieniężne, to jakie? Gotówka i zwykły przelew nie przynoszą organizatorom akcji oczekiwanego rezultatu. Dlaczego?
Chodzi o zasadę “księgowania mentalnego” znanego w psychologii już od lat 80. W dużym skrócie - ludzie mają tendencję do przypisywania posiadanych środków pieniężnych do określonych „kont mentalnych”. Jak? Na przykład, kiedy otrzymują swoją wypłatę na konto, to przeznaczą ją raczej na bieżące wydatki i zobowiązania: spłatę kredytu, czynsz, tankowanie auta, opłaty za zajęcia dodatkowe dzieci. Kiedy dostaną np. premię, są w stanie wydać ją na mniej przyziemny cel, jak np. wakacje. I będą to środki zarezerwowane na wyjazd (nietknięte aż do urlopu). Z kolei np. otrzymaną nagrodę mózg konsumentów zaksięguje jako ekstra środki na przyjemności, co pozwoli na wyjątkowy, miły gest dla siebie lub bliskich.
Co się dzieje z pieniędzmi, które trafiają na osobiste konto obdarowanej osoby np. w formie gotówki lub przelewu? Dosłownie i w przenośni mieszają się ze wszystkimi środkami na koncie. Umysł osoby nagrodzonej automatycznie „księguje” nagrodę jako część domowego budżetu. Na co ją przeznaczy? Prawdopodobnie na bieżące wydatki. A za chwilę zapomni, że taką nagrodę w ogóle otrzymał.
Gdzie tu emocje związane z wygraną? Pozytywne skojarzenia z marką? Wspomnienia nietuzinkowych przeżyć? Dlatego tak ważne jest, by zwycięzcy przypisywali otrzymane nagrody w ramach osobnej kategorii np. wydatków na małe lub większe przyjemności.
W digitalnym i mobilnym świecie nie uciekniesz od cyfrowych nagród
Powiedzieć, że trend cyfrowości dominuje dziś nad wszystkimi innymi, to jakby nic nie powiedzieć. Znają to doskonale praktycy marketingu, teza ta potwierdza się także w naszym badaniu. Konsumenci zauważają proces digitalizacji w dostępnych formach nagradzania. Aż 83% badanych, którzy wybrali nagrody pieniężne, uznało nagrody cyfrowe za atrakcyjne i motywujące do udziału w akcjach promocyjnych. Ponadto oceniają, że popularność takich rozwiązań będzie rosła. Niemal 60% badanych z tej grupy podkreśla, że w przyszłości nagrody cyfrowe będą dominującą formą nagradzania w akcjach promocyjnych.
To dobra wiadomość dla organizatorów. Cyfrowe nagrody oznaczają łatwość przekazywania, brak kosztów magazynowania i logistyki, pożądane dziś, ekologiczne rozwiązania bez plastiku. W czasie, kiedy klasyczne portfele zamieniamy na te wirtualne, coraz częściej klienci mają środki płatnicze w swoich smartfonach. Cyfrowa nagroda to kolejny czynnik przyciągający uwagę i angażujący konsumentów w akcje promocyjne. Zasilone konkretną kwotą wirtualne karty przedpłacone Pluxee Nagroda czy wartościowe i cyfrowe kody w formie eVoucherów Pluxee Nagroda są dostępne “od ręki”, dają swobodę realizacji w dowolnym miejscu i czasie.
Najczęstsze błędy, czyli rachunek sumienia: co robię źle?
A co konsumentom nie podoba się w akcjach wsparcia sprzedaży? Oprócz mało atrakcyjnych nagród, są to zbyt skomplikowane zasady, potrzeba podania danych wrażliwych oraz zbyt duża liczba komunikatów.
Najczęściej wskazywanymi przez uczestników barierami zniechęcającymi do udziału w akcjach są:
● Konieczność podania danych osobowych:
○ numeru PESEL (82%),
○ ujawniania informacji dotyczących dochodu (47%),
○ adresu zamieszkania (42%),
○ numeru telefonu (36%).
● Zbyt trudne do spełnienia warunki uczestnictwa w akcji (39%),
● Niejasne lub często zmieniające się zasady oraz nadmiar komunikatów, przeciążenie reklamami, powiadomieniami (36%)
Prawie ⅓ badanych uznała, że zniechęcające są nietrafione nagrody, które dają zbyt mały wybór lub mają niską wartość.
Wiosenne przebudzenie (i pobudzenie!) konsumentów warto przekuć w zaangażowanie i udział w akcji wsparcia sprzedaży. Podstawy do tego już masz. Zajrzyj do raportu “Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży. Czyli, jak odnieść sukces mierzony liczbą uśmiechów!” po więcej praktycznych wskazówek ekspertów z branży.
Spróbujesz?
Pluxee Polska to globalny lider na rynku motywacji partnerów biznesowych, ekspert motywowania konsumentów oraz stymulacji sprzedaży. Zapewnia nowoczesne nagrody, które sprawdzą się w akcjach wsparcia sprzedaży: konkursach, loteriach, programach lojalnościowych czy motywacyjnych dla sił sprzedaży. Dzięki przedpłaconym wirtualnym i klasycznym kartom Pluxee Nagroda oraz eVoucherom Pluxee Nagroda, można skutecznie angażować swoich klientów i kontrahentów. Pluxee w Polsce to 50 tys. klientów, 2 mln użytkowników i 2 mln transakcji w miesiącu oraz najszersza sieć punktów akceptujących.