Prezes Polskiego Radia zakazała pracownikom wypowiadania się w mediach
Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska wydała w poniedziałek zarządzenie w sprawie polityki komunikacyjnej nadawcy. Zapisano w nim, że z mediami w sprawach dotyczących radia może kontaktować się wyłącznie rzecznik prasowy firmy, a inni pracownicy mogą wypowiadać się w mediach wyłącznie za zgodą zarządu radia i po ustaleniu tematu rozmowy. Polskie Radio tłumaczy, że to doprecyzowanie obowiązujących już wcześniej zasad, o które prosili sami pracownicy.
Strzyczkowski kilka dni temu na trójkowym Facebooku opublikował oświadczenie, w którym relacjonował stan rozmów z zarządem Polskiego Radia m.in. na temat przeprosin dla Marka Niedźwieckiego, które próbował zamieścić w internecie (zostały zablokowane przez zarząd). Pisał też, że zespół nie chce pracować z wicedyrektorem Mirosławem Rogalskim, lecz ten wciąż pozostaje jego zastępcą.
- Zaproponowałem dyr. Rogalskiemu złożenie dymisji. Nie złożył. Nie uczestniczy w pracach Zespołu Trójki, ponieważ Zespół nie wyobraża sobie tej współpracy z uwagi na szkalowanie red. Niedźwieckiego - pisał m.in. Kuba Strzyczkowski.
Zakaz wypowiadania się w mediach bez zgody
W poniedziałek prezes Polskiego Radia wydała zarządzenie w sprawie polityki informacyjnej publicznego nadawcy. Zapisano w nim, że zarówno pracownicy spółki, jak i współpracownicy, mogą wypowiadać się w mediach wyłącznie za zgodą rzecznika prasowego bądź „odpowiedniej komórki Biura Zarządu”, po ustaleniu i zatwierdzeniu tematu rozmowy.
Wszystkie próby kontaktu mediów w sprawie (na przykład) wywiadu, czy w sprawie innej wypowiedzi mają być także zgłaszane rzecznikowi, bądź zarządowi. Wszystko dlatego, że - jak napisano w zarządzeniu - „politykę informacyjną PRSA ustala Zarząd i realizuje je poprzez właściwe i upoważnione w tym zakresie komórki organizacyjne oraz wyznaczone w tym celu osoby”.
Także Agencja Promocji, informując o nowych projektach i wydarzeniach, winna wcześniej kontaktować się z rzecznikiem lub zarządem w celu uzyskania zgody. Współpracownicy i firmy zewnętrzne świadczące usługi dla publicznego radia nie mogą wypowiadać się w mediach w imieniu spółki „ani w żaden sposób komentować jej aktywności”. W zarządzeniu prezes Agnieszki Kamińskiej znalazł się też zapis o tym, że pracownicy PR mają dokładać „szczególnej staranności” przy wypowiadaniu się w mediach społecznościowych. Należy więc unikać „osobistych dygresji na tematy związane z kwestiami politycznymi, religijnymi czy obyczajowymi”. Prezes podkreśla też, że kanały mediów społecznościowych „przestały być kanałem prywatnej komunikacji”.
Zarządzenie ma na celu - jak się dowiadujemy - ujednolicenie polityki informacyjnej Polskiego Radia, lecz przez dziennikarzy odbierane jest jako próba zapanowania nad tym, co w mediach pojawia się głównie na temat Trójki, za sprawą jej nowego dyrektora.
- Wypowiedzi Kuby Strzyczkowskiego ewidentnie uwierają prezes PR Agnieszkę Kamińską - poinformował były dziennikarz ekonomiczny Polskiego Radia, Paweł Sołtys, który upublicznił w poniedziałek tę sprawę.
Wypowiedzi Kuby Strzyczkowskiego ewidentnie uwierają prezes PR Agnieszkę Kamińską. Postanowiła więc, że od dziś współ-/pracownicy radia mogą wystąpić w mediach tylko jeśli zarząd się na to zgodzi i zatwierdzi tematykę rozmowy🙃 No i ani słowa o polityce, religii i obyczajach! 🚀 pic.twitter.com/swLtYNbn3H
— Pawel Soltys (@pawel_soltys) July 20, 2020
Strzyczkowski jest dyrektorem PR3 od 25 maja br., wprowadził w tym czasie na antenę kilka nowych programów i spowodował powroty odchodzących dziennikarzy. Jego praca w Trójce na nowym stanowisku - ale także otwartość w kontaktach z mediami - odbierane są bardzo dobrze.
Polskie Radio: to doprecyzowanie poprzedniego regulaminu
We wtorek rano biuro zarządu Polskiego Radia przesłało portalowi Wirtualnemedia.pl pełny tekst zarządzenia dot. kontaktów pracowników firmy z mediami i instytucjami zewnętrznymi, tłumacząc, że w mediach pojawiły się wyrwane z kontekstu fragmenty tego dokumentu.
- W związku ze zgłaszanymi zarówno przez kierowników jednostek organizacyjnych, jak i pracowników Polskiego Radia zapytaniami dotyczącymi właściwego sposobu postępowania w przypadku kierowanych bezpośrednio do nich przez inne media i instytucje zewnętrzne próśb o informacje i komentarze dotyczące działalności Spółki, Zarząd PRSA doprecyzował obowiązujące już od kilku lat w Polskim Radiu zapisy Regulaminu Organizacyjnego w zakresie kontaktów z mediami - opisało biuro zarządu Polskiego Radia.
Jego daniem takie doprecyzowanie „pozwala pracownikom stosować jasne i zrozumiałe sposoby reagowania w kwestiach wypowiedzi publicznych w wielu sytuacjach zawodowych”.
- Podobne zasady ładu korporacyjnego dotyczące kontaktów z innymi mediami oraz wypowiedzi publicznych w imieniu pracodawcy, w tym w mediach społecznościowych, obowiązują we wszystkich znaczących spółkach medialnych działających zarówno na polskim, jak i na międzynarodowych rynkach, w tym również w polskich oddziałach mediów zagranicznych - zaznaczyło biuro zarządu nadawcy.
Kamińska prezesem Polskiego Radia
W ub.r. Polskim Radiem jako prezes zarządzał Andrzej Rogoyski, w marcu ub.r. z funkcji członka zarządu został odwołany Mariusz Staniszewski. Natomiast Rogoyskiego zdymisjonowano w drugiej połowie stycznia, jego stanowisko objęła Agnieszka Kamińska, wcześniej m.in. dyrektor Jedynki, a od końcówki grudnia ub.r. wiceprezes spółki.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
W ub.r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.). Firma zanotowała 10,44 mln zł straty netto w porównaniu do 15,3 mln zysku netto rok wcześniej.
W spółce było zatrudnionych na koniec 2019 roku 1339 osób (54 więcej niż rok wcześniej), z tego średnio 1266 na etatach. Dziennikarze stanowili grupę 509 osób (etatowi średnio 444); pracownicy redakcyjno-programowi – 82 osoby (z tego średnio 80 na etatach); pracownicy związani bezpośrednio z tworzeniem i emisją programów radiowych stanowili 59 proc. pracowników spółki. Ogółem średnio 751 osób było zatrudnionych na etatach.
Czytaj więcej: Wygraj 10 tys. dolarów
Liderem RMF FM
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Dołącz do dyskusji: Prezes Polskiego Radia zakazała pracownikom wypowiadania się w mediach
Proszę podać adres na który możemy co miesiąc wysyłać szampana dla "pani" i "pani" funkcjonariuszy partyjnych nazywanych dla zmyłki "dziennikarzami"