SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ponad połowę reklam w Polskim Radiu kupiły urzędy i spółki państwowe. Miliony na promocję Trójki po zmianach

W latach 2017-2021 udział spółek, urzędów i instytucji państwowych w przychodach reklamowych Polskiego Radia wzrósł z 23,3 do 55,9 proc., a skurczył się udział podmiotów prywatnych. W latach 2020-21 na promocję Trójki wydano ponad 5 mln zł.

Według danych uzyskanych przez Najwyższą Izbę Kontroli, w 2021 roku spółki państwowe i jednostki samorządu terytorialnego reklamowały się w Polskim Radiu za 11,2 mln zł. W poprzednich latach ich wydatki były podobne, wynosząc od 9,7 mln zł w 2020 roku do 13,3 mln zł w 2019 roku.

Równocześnie ich udział w łącznych przychodach reklamowych nadawcy poszedł w górę z 20 proc. w 2017 roku do 35 proc. w 2021 roku. Wynik wyłącznie spółek Skarbu Państwa wzrósł w tym okresie z 18,3 do 25,5 proc. Najwięcej zainwestowały Totalizator Sportowy, PKN Orlen i przejęta przez niego w ub.r. Grupa Lotos.

Jeszcze mocniej zwiększył się udział urzędów i instytucji państwowych - z 5 proc. w 2017 roku do 30,4 proc. cztery lata później. Zaważyły o tym wydatki kancelarii premiera, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Finansów.

Za to udział pozostałych reklamodawców, czyli przede wszystkim firm prywatnych, skurczyły się z 76,1 do 43,4 proc.

W 2020 i 2021 roku przychody Agencji Reklamy, sprzedającej ofertę marketingową Polskiego Radia, wynosiły odpowiednio 42 i 42,3 mln zł, za to we wcześniejszych pięciu latach przekraczały 60 mln zł (w 2018 roku sięgnęły 67,8 mln zł).

Kontrola NIK nie obejmowała natomiast danych z ub.r., w którym - jak analizowaliśmy szczegółowo na Wirtualnemedia.pl przychody Polskiego Radia ze sprzedaży czasu reklamowego zmalały rok do roku o ponad 47 proc., do 19,2 mln zł.

Ponad 5 mln zł na promocję „nowej” Trójki, bez płyty na listę nr 2 tys.

Przychody reklamowe Polskiego Radia zmalały m.in. wskutek spadki wyników słuchalności jego głównych anten: Jedynki i Trójki. Słuchalność tej pierwszej szorowała po dnie od drugiej połowy 2020 roku, gdy po unieważnieniu wydania listy przebojów wygranej przez piosenkę Kazika „Twój ból jest lepszy niż mój” ze stacją rozstała się większość wieloletnich dziennikarzy, którzy niedługo potem założyli internetowe Radio Nowy Świat i Radio 357.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Trójkę z nowym zespołem i ramówką nadawca wsparł kampanią reklamową pod hasłem „Zapraszamy do Trójki”. NIK ustalił, że w 2020 roku wydatki na promocję stacji wyniosły ok. 2,3 mln zł, a od stycznia do września 2021 roku - ok. 2,7 mln.

To dużo więcej niż przez trzy wcześniejsze lata: w 2017 roku budżet promocyjny rozgłośni wyniósł 306,5 tys. zł, rok później - 579 tys. zł, a w 2019 roku - 173 tys. zł.

NIK zwrócił uwagę, że mimo intensywnej kampanii o ile od czerwca do sierpnia 2020 roku Trójka miała 3,9 proc. udziału w rynku słuchalności, o tyle rok później już tylko 1,8 proc.

Wydanie listy przebojów wygrane przez piosenkę Kazika miało numer 1998. Kolejne nie zostały już wyemitowane, ale wcześniej z okazji dwutysięcznego notowania przygotowano płytę, która ostatecznie się nie ukazała. Wydano na nią 26,6 tys. zł.

W rozgłośniach regionalnych reklamują się głównie samorządowcy

Z kolei w pięciu stacjach regionalnych Polskiego Radia, które w 2021 roku osiągnęły najwyższe wpływy z reklam i sponsoringu - łącznie niemal 10,5 mln zł, 61,5 proc. pochodziło z samorządu terytorialnego.

W ub.r. Polskie Radio zanotowało najwyższą stratę netto od wielu lat - 55,1 mln zł. Nadawca spodziewał się jeszcze gorszego wyniku - w połowie ub.r. prognozował 63,6 mln zł. Strata pogłębiła się ponad dwukrotnie, z 19,74 mln zł w 2021 roku. To zdecydowanie najgorsze wyniki nadawcy od dużych zmian w mediach publicznych po przejęciu władzy w 2015 roku przez Zjednoczoną Prawicę.

W ramach kontroli NIK przeanalizowała natomiast finanse nadawcy w latach 2017-2021. W tym okresie spółka uzyskała 843 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego, 369 mln zł z rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa i 48 mln zł dotacji na Polskie Radio dla Zagranicy przyznawanej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Przychody reklamowe nadawcy wyniosły przez te pięć lat 258 mln zł, a pozostałe wpływy własne - 104,5 mln zł.

84 proc. budżetów stacji Polskiego Radia z abonamentu i rekompensaty

Natomiast Polskie Radio i 17 jego rozgłośni regionalnych (działających jako osobne spółki) w latach 2017-2021 otrzymały w sumie 2,37 mld zł z abonamentu i rekompensaty abonamentowej. Udział tego finansowania w ich łącznych przychodach zwiększył się z 74 proc. w 2017 roku do 84 proc. w 2020 i 2021 roku.

Dołącz do dyskusji: Ponad połowę reklam w Polskim Radiu kupiły urzędy i spółki państwowe. Miliony na promocję Trójki po zmianach

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AP
Nie widzę w tym nic złego, że SSP wspierają media publiczne.
8 52
odpowiedź
User
psotulec
Nawet tych kilka groszy nie zatopi tego czegoś .... Niestety .... Chociaż radia szkoda :-(
32 6
odpowiedź
User
510 ANT 75
Układ zamknięty.
44 7
odpowiedź