Polski rynek produktów dla dzieci wart 9 mld zł
Rynek produktów dla dzieci w Polsce osiągnął wartość 9 mld zł w 2014 roku, co stanowiło wzrost o 3,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Prognozy dalszego rozwoju rynku są pozytywne i skorelowane z prognozą kondycji dla całej gospodarki - wynika z raportu PMR.
Po dwóch latach niższych dynamik, w 2014 roku rynek artykułów dziecięcych wzrósł o 3,2 proc., a w kolejnych latach powinien, według PMR, rosnąć w tempie 4-5 proc. rocznie.
Na sytuację rynkową w Polsce pozytywnie ma wpływać ożywienie gospodarcze i wzrost wydatków konsumenckich. Mniejszy wpływ, nie mniej jednak pozytywny, mogą mieć ewentualne zmiany w polityce prorodzinnej - na razie tylko zapowiadane przez partie polityczne (m.in. świadczenie w wysokości 500 zł na każde/drugie i kolejne dziecko). Z drugiej jednak strony rozwój rynku będzie hamowany niską liczbą urodzeń dzieci, których – według prognoz GUS - będzie przybywać coraz mniej.
Coraz większego znaczenia nabiera handel internetowy, który obecnie notuje wzrosty na poziomie kilkunastu proc. W 2014 roku stanowił on najbardziej dynamiczny kanał dystrybucji produktów dla dzieci. Prognozy PMR pokazują, że sklepy internetowe utrzymają ten trend i stopniowo będą zwiększały udział w rynku, pozytywnie wpływając na kondycję całej branży. Również sieci handlujące asortymentem dziecięcym oraz sklepy wielkopowierzchniowe mają zwiększać swój udział w rynku artykułów dziecięcych kosztem sklepów niezależnych, których udział w 2020 roku ma stopnieć do ok. 15 proc., z 20 proc. w roku ubiegłym.
Zgodnie z metodologią PMR, rynek produktów dla dzieci obejmuje łącznie pięć segmentów: odzież dla dzieci, obuwie dla dzieci, zabawki, kosmetyki dla dzieci oraz żywność dla dzieci. Największym segmentem rynku produktów dla dzieci jest obecnie odzież dziecięca, która w 2014 roku odpowiadała za ponad jedną trzecią sprzedaży całego rynku. Łącznie z obuwiem dla dzieci segmenty te PMR szacuje na prawie połowę sprzedaży produktów dla dzieci w Polsce. Mają one rozwijać się najbardziej dynamicznie również w nadchodzących latach. Z kolei najmniej dynamicznie rosnąć ma segment żywności - to dlatego że jego wyniki są ściśle uzależnione od przyrostu naturalnego, który maleje. Dodatkowo, segment ten napotyka na konkurencję ze strony karmienia piersią oraz obiadków przygotowywanych w domu.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek produktów dla dzieci wart 9 mld zł