Polski rynek HoReCa w stagnacji w 2013 r., dobre prognozy na kolejne lata
2013 był rokiem stagnacji na rynku HoReCa, obejmującym rynek gastronomii hotelowej (Ho), rynek restauracyjny (Re) i rynek cateringu (Ca), ale prognozy na ten rok i na najbliższe lata są pozytywne - wynika z badania PMR.
Według szacunków PMR, zeszły rok zakończył się dla całego rynku HoReCa minimalnym wzrostem, do wartości 23 mld zł. Najlepiej funkcjonowały firmy z segmentu cateringu (Ca), natomiast pozostałe dwa rynki odnotowały korektę.
Główną przyczyną stagnacji było spowolnienie gospodarki, co ponownie umocniło trend oszczędzania, bądź rezygnacji z niepotrzebnych wydatków zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Widocznym trendem jest obecnie m.in. poszukiwanie opcji bardziej ekonomicznych. Z drugiej strony pozytywnym czynnikiem jest wzrost liczby turystów zagranicznych odwiedzających Polskę (o 6,9% do 15,8 mln w 2013 r., według raportu Active Group dla Ministerstwa Sportu i Turystyki).
Prognoza dla rynku na 2014 rok jest optymistyczna: według danych PMR wzrost wyniesie prawie 3%, a sytuacja będzie się polepszać z miesiąca na miesiąc. Prognozy na kolejne lata są również optymistyczne.
Z badania przeprowadzonego wśród placówek gastronomicznych wynika, że przeszło 1/3 respondentów prognozuje, że sytuacja w 2014 r. będzie lepsza niż w roku poprzednim. Taki pozytywny wynik został zanotowany po raz pierwszy od kilku edycji badania. Dotychczas prognozy na rok bieżący w chwili realizacji badania były ogólnie negatywne.
Poprawy sytuacji w branży spodziewa się niemal połowa przedstawicieli pizzerii oraz ponad 40% pracowników kawiarni i herbaciarni. Negatywne prognozy najczęściej pojawiały się wśród respondentów pracujących w restauracjach hotelowych i w barach alkoholowych.
Wśród głównych czynników wpływających na pozytywną prognozę sytuacji była wymieniana poprawa sytuacji ekonomicznej w kraju. Taką odpowiedź wyraził niemal co drugi badany, który spodziewa się lepszej sytuacji w branży. Oprócz tego za poprawą sytuacji przemawia obserwowany wzrost sprzedaży powiązany z rosnącą liczbą klientów, a także poprawa nastrojów konsumenckich.
Badanie zostało przeprowadzone przez PMR w styczniu 2014 r. techniką wywiadów telefonicznych CATI. Zrealizowano 600 wywiadów. Respondentami byli właściciele lub współwłaściciele placówek gastronomicznych w Polsce.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek HoReCa w stagnacji w 2013 r., dobre prognozy na kolejne lata