Media Polsatu pod koniec roku zarobiły mniej. Zysk Interii w górę
Grupa Interia osiągnęła w ub.r. 55 mln zł zysku EBITDA, wobec 48 mln zł dwa lata wcześniej. Natomiast cały segment telewizji i internetu grupy Cyfrowy Polsat w czwartym kwartale ub.r. zanotował spadek wpływów o 2 proc., a jego zysk ETBIDA zmalał o 27 proc.
W prezentacji grupy Cyfrowy Polsat podkreślono, że zysk EBITDA Grupy Interia poszedł w górę z 28 mln zł w 2019 roku do 48 mln zł w 2021 roku i 55 mln zł w ub.r. Według holdingu to efekt synergii po przejęciu wydawcy przez Telewizję Polsat w połowie 2020 roku (zapłacił Grupie Bauer Media 422 mln zł).
Pełne wyniki finansowe Grupy Interia z ub.r. nie jest jeszcze dostępne. Natomiast w 2022 roku jej przychody zwiększyły się o 11,6 proc. do 113,18 mln zł, a przy wyższym wzroście kosztów zysk netto zmalał z 19,83 do 13,29 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- W obszarze online naszym priorytetem niezmiennie jest dostarczanie wartościowych treści. Co miesiąc z naszych serwisów korzysta średnio ok. 21 mln użytkowników, dzięki czemu jesteśmy wiodącym wydawcą internetowym w Polsce. W ciągu trzech lat, realizując zapowiadane synergie, podwoiliśmy EBITDA Grupy Interia.pl. W styczniu tego roku Grupa Polsat-Interia dzięki 21,11 mln użytkowników po raz pierwszy w historii została numerem 1 wśród wydawców internetowych - przypomniał w komunikacie prasowym Piotr Żak, od stycznia br. pełniący obowiązki prezesa Telewizji Polsat.
Telewizja Polsat: 1,3 mld zł z reklam
Z kolei Telewizja Polsat w ub.r. zanotowała 1,332 mld zł przychodów z reklamy i sponsoringu telewizyjnego, o 3,4 proc. więcej niż przed rokiem. Udział nadawcy z całym rynku reklamy tv, który według danych Publicis Groupe zwiększył się w ub.r. o 3,3 proc. do 4,657 mld zł, tak jak przed rokiem wynosił 28,6 proc.
W czwartym kwartale dynamika była znacznie niższa: wpływy Telewizji Polsat z reklamy i sponsoringu wzrosły o 1,1 proc. do 415 mln zł, a cały rynek urósł o 0,4 proc. do 1,454 mld zł.
CZYTAJ TEŻ: Zmiany na liście kanałów Polsat Box. „Na prośbę widzów”
Udział stacji nadawcy w rynku oglądalności w czwartym kwartale wynosił równe 22 proc., wobec 21,6 proc., natomiast wynik głównego kanału Polsatu to 7,5 proc. Telewizja Polsat zarabia z reklam i sponsoringu nie tylko we własnych kanałach, lecz także jako broker kilkudziesięciu stacji innych nadawców.
Pod koniec roku niższe wpływy i zysk mediów Polsatu
Cały segment mediów telewizyjnych i internetowych grupy Cyfrowy Polsat w czwartym kwartale ub.r. wypracował 704 mln zł przychodów, o 4 proc. mniej niż przed rokiem. Firma uzasadnia to niższymi wpływów ze sprzedaży licencji i sublicencji (chodzi o prawa do emisji stacji, filmów i seriali nadawcy).
Przy wzroście kosztów operacyjnych o 2 proc. do 550 mln zł (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) zysk EBITDA poszedł w dół o 27 proc. do 140 mln zł, a marża EBITDA - o 6,1 pkt proc. do 19,91 proc. Na inwestycje w tym obszarze przeznaczono 11 mln zł, o 40 proc. mniej niż przed rokiem.
We wcześniejszych trzech kwartałach wyniki pionu były znacznie lepsze. W trzecim kwartale przychody zwiększyły się rok do roku o 1 proc. do 560 mln zł, zysk EBITDA o 8 proc. do 83 mln zł, a marża EBITDA o 0,9 pkt proc. do 14,8 proc. W drugim kwartale wpływy wzrosły o 5 proc. do 639 mln zł, zysk EBITDA o 10 proc. do 157 mln zł, a marża EBITDA o 1 pkt proc. do 24,5 proc., zaś w pierwszym kwartale przychody wzrosły o 6 proc. do 568 mln zł, zysk EBBITDA zmalał o 4 proc. do 93 mln zł, a marża EBITDA o 1,8 pkt proc. do 16,3 proc.
Katarzyna Ostap-Toman, członkini zarządu Cyfrowego Polsatu ds. finansowych, na czwartkowej telekonferencji podkreśliła, że słabsze wyniki pionu mediów telewizyjno-internetowych holdingu w czwartym kwartale ub.r. „to kwestia przejściowa”. - W 2024 roku patrzę na telewizję z dużym optymizmem - zapewniła.
CZYTAJ TEŻ: Polsat przejmie prawa piłkarskie po Viaplay? “Od tego zależy przyszłość kanałów premium stacji”
Cała grupa Cyfrowy Polsat w ub.r. przy wzroście przychodów o 5,5 proc. do 13,63 mld zł i kosztów operacyjnych o 9,5 proc. zarobiła na czysto 311,6 mln zł, wobec 901,1 mln zł rok wcześniej. Holding zanotował spadek liczby abonentów indywidualnych.
Dołącz do dyskusji: Media Polsatu pod koniec roku zarobiły mniej. Zysk Interii w górę
Ale my widzowie paradokumentów nie .