SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Po blokadzie Flasha w Chrome reklamy szybciej zostaną przeniesione do HTML 5

Agencje marketingu internetowego czym prędzej powinny zrezygnować z reklam Flash, bo proces marginalizacji tej technologii będzie postępował. Decyzja Google’a wymusi na wielu agencjach szybsze wykształcenie kompetencji w HTML 5, co wciąż nie jest standardem na polskim rynku - mówią dla Wirtualnemedia.pl eksperci zajmujący się reklamami internetowymi.

Przeglądarka Chrome domyślnie będzie blokowała wszystkie materiały reklamowe udostępniane w technologii Flash. Google uzasadnia swój ruch tym, że technologia Flash stała się niedostatecznie wydajna w porównaniu z HTML 5.

Ze zrozumieniem tę decyzję przyjmuje Marcin Siwek, team leader działu performance design w iProspect. Jak mówi, technologia Flash ma swoje lata i mankamenty, zastąpienie jej przez HTML 5 to wręcz naturalna kolej rzeczy.

- Kreacje w HTML 5 dają o wiele większe możliwości jeżeli chodzi o animacje: w przeciwieństwie do Flasha mogą być bez problemów wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Ponadto kreacje przygotowane w tym języku nie wymagają dodatkowego oprogramowania kompatybilnego z danym systemem operacyjnym - mowa tutaj o Adobe Flash - uważa Siwek. - Dobra wiadomość jest taka, że decyzja Google’a wymusi na wielu agencjach szybsze wykształcenie kompetencji w HTML 5, co wciąż nie jest standardem na polskim rynku - dodaje Siwek.

Sławomir Wala, production director w OS3, uważa, że w związku z decyzją Google należy czym prędzej zrezygnować z reklam we Flashu, bo proces marginalizacji tej technologii będzie postępował, a po decyzji Google może to tylko przyspieszyć. Zwraca uwagę, że już teraz 25 proc. reklam przygotowanych w tej technologii nie jest wyświetlana w ogóle, a zamiast nich pojawia się statyczny format zastępujący.

- Blokowanie Flasha w przeglądarkach nie jest jedynym powodem tego zjawiska. Od wielu lat mamy do czynienia ze wzrostem udziału w rynku urządzeń mobilnych. Wszystkie wiodące systemy operacyjne dla tych urządzeń nie wyświetlają domyślnie reklam Flashowych. Jeżeli nie weźmie się tego pod uwagę i zostanie przygotowana jedynie forma Flash oraz zastępująca ją forma statyczna, to potencjał kreatywny kampanii nie dotrze do wielu odbiorców. W Polsce niestety, zmiany następują bardzo wolno, a odwrotu już nie ma. Wszyscy będziemy zmuszeni się przestawić: zarówno klienci, domy mediowe, agencje interaktywne jak i wydawcy - podkreśla Sławomir Wala w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Menedżer OS3 uważa też, że naturalnym następcą Flasha, tak w przypadku stron internetowych jak i form reklamowych, jest HTML5. - Oczywiście pojęcie to jest skrótem myślowym. W rzeczywistości chodzi o połączenie języka opisu struktury HTML, arkuszy stylów CSS oraz skryptowego języka programowania - JavaScript. Są to dość stare rozwiązania, jednak ich najnowsze wersje przeżywają od pewnego czasu swego rodzaju renesans. HTML5, CSS3 oraz JS są w stanie zastąpić wszystkie możliwości technologii Flash, począwszy od grafiki rastrowej i wektorowej, animacji skończywszy na odtwarzaniu dźwięku, video i grafiki 3D. W przeciwieństwie do Flasha, jest kompatybilny z najnowszymi urządzeniami mobilnymi, ale nie tylko. Tego typu formy reklamowe mogą być serwowane także na urządzeniach typu smart tv czy konsole gier. Ta technologia ma jeszcze jedną ciekawą możliwość - na urządzeniach mobilnych jest w stanie komunikować się bezpośrednio z urządzeniem i uzyskiwać od niego informacje o położeniu, pozycji czy kierunku (kompas). Jest w stanie korzystać z mikrofonu i kamery urządzenia, a nawet sprawić że nasz smartphone będzie wibrował w czasie kiedy na ekranie będzie wyświetlana reklama - mówi Wala.

Z kolei Andrzej Piłatowicz, szef studia i kreacji w K2 Media, przypomina, że pierwszą firmą, która kilka lat temu przeciwstawiła się technologii Flash, był Apple, swego czasu również dość mocno krytykowany za brak wsparcia Flasha w iPhone’ach oraz za zatrzymywanie animacji w swojej przeglądarce Safari. Dopiero ostatnie nagłośnienie przez media niebezpiecznych luk w oprogramowaniu Adobe skłoniło innych graczy do podjęcia równie drastycznych kroków. W ciągu ostatniego miesiąca blokowanie Flasha zapowiedziała Mozilla (Firefox) oraz Google - obecnie Chrome ma największy udział w przeglądarkach internetowych na polskim rynku.

- Czy należy zatem zrezygnować z reklam we Flashu? Odpowiedź jest prosta: tak. Jednak nie wpadajmy od razu w panikę, minie jeszcze trochę czasu zanim ludzie zaktualizują swoje przeglądarki. Platformy takiej jak Google AdWords nie zostawiają nas też bez wsparcia, mamy już od jakiegoś czasu możliwość skonwertowania swoich reklam do HTML5, pomocą służy nam też tutaj Swiffy. Google posunął się nawet o krok dalej i wypuścił narzędzie - Google Web Designer. Adobe również nie pozostaje w tyle - Flash CC umożliwia export animacji do HTML5 mamy też całkiem udaną aplikację Edge Animate CC. Nie zapominajmy też o najprostszych formatach takich jak JPG czy GIF - zawsze dobrą praktyką było przygotowanie paczki składającej się z reklamy we Flashu i odpowiednika w wersji statycznej - jpg lub/oraz animowanego gifa. Reasumując, nadszedł w końcu ten czas, kiedy z czystym sumieniem możemy powiedzieć goodbye Flash, welcome HTML5 - komentuje Piłatowicz.

Dołącz do dyskusji: Po blokadzie Flasha w Chrome reklamy szybciej zostaną przeniesione do HTML 5

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Paweł S.
Bardzo się z tego cieszymy.
Dostarczamy wydawcom prasy narzędzie do produkcji i publikacji e-wydań oparte o HTML5 i jest to dla nas sygnał, że wybraliśmy właściwy kierunek.
odpowiedź
User
abc
"Od wtorku przeglądarka Chrome domyślnie blokuje wszystkie materiały udostępniane w technologii Flash" - po co powielacie brednie? Chrome 45 nie blokuje wszystkiego we flashu. Blokuje tylko część. Szczegóły u źródła czyli w kodzie chrome: https://chromium.googlesource.com/chromium/src.git/+/master/content/renderer/pepper/plugin_power_saver_helper.cc#124
odpowiedź
User
Czeslaw
dużo nieprawidłowości w artykule!
1. informacja została ogłoszona przez google w czerwcu,
2. reklamy finalnie będą blokowane od października, narazie wdrażają zmiany
3. google tłumaczy to nie lepszą wydajnością i bezpieczeństwem, a nową opcją w Chrome pt. "power saving"
odpowiedź