Płatności zbliżeniowe: rośnie świadomość, zainteresowanie i poziom korzystania
Rośnie świadomość odnośnie płatności zbliżeniowych wśród posiadaczy kart wyposażonych w tę dodatkową funkcję. Przekonują się oni do tego nowego sposobu i częściej z niego korzystają. Użytkownicy takich kart uważają, że płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płacenie gotówką - wynika z badania Visa Europe.
31 proc. osób korzystających z usług bankowych w Polsce rozpoznaje logotyp na karcie oznaczający, że dana karta ma dodatkową funkcję zbliżeniową. Dla porównania, w marcu br. odsetek ten wynosił 22 proc. Z kolei odsetek osób w tej grupie, które słyszały o płatnościach zbliżeniowych i wiedzą, na czym one polegają, wzrósł we wrześniu br. do 32 proc. (z 26 proc. w marcu br.).
W Polsce znajomość płatności zbliżeniowych jest przy tym wyraźnie wyższa niż w Turcji (gdzie wyniosła 21 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (19 proc.), choć i w tych dwóch krajach zwiększyła się ona od marca br. Jednocześnie odsetek osób twierdzących, że nigdy nie słyszały o płatnościach zbliżeniowych zmniejszył się w Polsce z 42 proc. w marcu br. do 36 proc. obecnie, w Wielkiej Brytanii spadł z 67 proc. do 63 proc., a w Turcji – z 65 proc. do 58 proc.
Ważną rolę w budowaniu świadomości posiadania funkcji zbliżeniowej na karcie, szczególnie w Polsce, odgrywają banki. 55 proc. polskich posiadaczy kart zbliżeniowych dowiedziało się, że ma taką kartę właśnie od swojego banku-wydawcy; w Wielkiej Brytanii ten odsetek wyniósł 46 proc., a w Turcji 38 proc. Inne czynniki, takie jak reklama czy oznakowanie w punkcie handlowym miały – wg deklaracji osób objętych badaniem – dużo mniejsze znaczenie.
Wyniki badania potwierdzają duże zainteresowanie Polaków płatnościami zbliżeniowymi. 65 proc. użytkowników kart zbliżeniowych uznało, że taka forma płatności to rozwiązanie "niezmiernie atrakcyjne" lub "bardzo atrakcyjne". 70 proc. Polaków już płacących zbliżeniowo zachęciłoby przyjaciół i rodzinę do posługiwania się tą formą płatności; odsetek ten jest niższy w Turcji (61 proc.) oraz w Wielkiej Brytanii (46 proc.).
Odsetek posiadaczy kart "zgadzających się" lub "zdecydowanie zgadzających się" z opinią, iż "płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płatności gotówkowe" wyniósł w Polsce i Turcji po 79 proc. oraz 73 proc. w Wielkiej Brytanii.
Odsetek polskich posiadaczy kart z funkcją płatności zbliżeniowych, którzy użyli karty zbliżeniowej do takiej płatności w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem przekroczył 41 proc., podczas gdy w marcu br. wynosił 29 proc. Odsetek ten jest niższy w Wielkiej Brytanii (27 proc.), a wyższy w Turcji (50 proc.).
Opinię, że płatności zbliżeniowe oferuje zbyt mało placówek detalicznych wyraziło w Polsce 34 proc. osób, które posiadają karty zbliżeniowe, ale ich nie używają.
Jeśli chodzi o zachęcanie do używania karty zbliżeniowej, zasadnicze znaczenie mają wszelkiego rodzaju promocje, w których można coś otrzymać. Tak jest szczególnie w Polsce, gdzie 48 proc. użytkowników kart zbliżeniowych deklaruje, że płaciłoby zbliżeniowo częściej, gdyby istniały ku temu zachęty. W Wielkiej Brytanii odsetek takich użytkowników wynosi 39 proc., a w Turcji 34 proc.
63 proc. Polaków, którzy używają swoich kart do płatności zbliżeniowych płaci w taki sposób we wszystkich lub w większości sytuacji, gdzie może tak zapłacić. Jest to najwyższy odsetek wśród trzech objętych badaniem krajów – dla Brytyjczyków wynosi on 47 proc., a dla Turków 54 proc.
Wśród sytuacji, w których obecnie korzystają z gotówki, a woleliby płacić zbliżeniowo, Polacy najczęściej wymieniali: transport miejski, opłaty za parkowanie, taksówki, płatności w sklepach spożywczych oraz wizyty w restauracjach.
Dla posiadaczy kart zbliżeniowych najważniejszymi zaletami tej technologii są większa szybkość transakcji kartą zbliżeniową niż "klasyczną", brak konieczności potwierdzania każdej transakcji kodem PIN oraz większa szybkość płatności zbliżeniowej niż gotówkowej.
Visa Europe podaje, że na polskim rynku jest obecnie ponad 5,5 milionów zbliżeniowych kart Visa, oferowanych przez 20 banków. Płatności zbliżeniowymi kartami Visa można dokonać w prawie 40 tys. terminali w placówkach handlowo-usługowych (na początku roku było ich nieco ponad 10 tys.), m.in. w McDonald’s, coffeeheaven, Empik, Shell, T-Mobile, Rossmann, IKEA.
Druga edycja "Barometru Płatności Zbliżeniowych" organizacji Visa Europe, który analizuje postawy konsumentów odnośnie płatności zbliżeniowych, została wykonana w każdym z trzech najbardziej rozwijających się rynków zbliżeniowych Europy: w Polsce, Wielkiej Brytanii i Turcji.
Opracowany przez organizację Visa Europe "Barometr Płatności Zbliżeniowych" to studium postaw konsumentów wobec nowych metod płatności, wykorzystujące rezultaty zewnętrznych badań konsumenckich. Składają się na niego badania w dwóch przekrojach:
1. Badanie "wszerz" off-line, obejmujące na każdym rynku ok. 1,7 tys. konsumentów korzystających z usług bankowych - pomiar świadomości i zakresu korzystania z kart zbliżeniowych na każdym rynku krajowym w ramach reprezentatywnej próbki "ubankowionych" konsumentów.
2. Badanie "w głąb" on-line, przeprowadzone na każdym rynku na grupie ok. 500 posiadaczy kart zbliżeniowych (zarówno używających tych kart, jak i ich nieużywających) – dotyczy zachowań, postaw i korzystania z kart zbliżeniowych.
Do tej pory w ramach "Barometru Płatności Zbliżeniowych" przeprowadzono dwa etapy badań: w marcu 2011 r. oraz we wrześniu 2011 r.
Dołącz do dyskusji: Płatności zbliżeniowe: rośnie świadomość, zainteresowanie i poziom korzystania