Rozmowy o fuzji platform cyfrowych na wczesnym etapie
Platformy cyfrowe DirecTV i Dish Network są na wczesnym etapie rozmów o połączeniu. Jak poinformował Bloomberg, po ewentualnej fuzji, czołowy dostawca płatnej telewizji satelitarnej w Ameryce Północnej, miałby 16 mln abonentów.
Informację na temat rozmów o połączeniu potwierdził nie tylko Bloomberg, ale także Reuters. Zdaniem osoby związanej z Dish Network Charliego Ergena, negocjacje są prowadzone przez operatora AT&T i jego partnera joint-venture TPG. Obie firmy pierwszy raz próbowały się połączyć w 2002 roku, ale Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych zablokował transakcję z powodu zagrożenia monopolem. Obecnie takie czynniki nie występują, a „śmiertelnym” zagrożeniem dla tradycyjnych dostawców płatnej telewizji są serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Max, Amazon Prime Video, Disney+ czy Peacock.
Recepta na masowe odejścia klientów?
Zdaniem amerykańskich mediów, ewentualna fuzja umocniłaby pozycję negocjacyjną dostawcy płatnej telewizji z producentami treści programowych. Właściciel Dish Network Charlie Ergen skupiłby się z kolei na inwestycjach telekomunikacyjnych, m.in. w sieć 5G.
Oficjalnie firmy nie chcą wypowiadać się na temat fuzji. - Pogłoski o potencjalnej transakcji z udziałem DirecTV i Dish nie są niczym nowym, ale nie komentujemy plotek i spekulacji – stwierdził rzecznik DirecTV w oświadczeniu przesłanym Reutersowi. Już kilka lat temu pojawiały się informacje, że może dojść do połączenia.
Platforma cyfrowa Dish Network w I kwartale br. straciła 348 tys. abonentów, a jej serwis streamingowy Sling TV 135 tys. klientów. Łączna liczba abonentów obu usług to niecałe 8,2 mln osób. W IV kwartale ub.r. firma straciła 314 tys. klientów. Już wtedy pojawiały się głosy o bankructwie. W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln. DirecTV miał na koniec 2023 roku 11,3 mln abonentów (dwanaście miesięcy wcześniej było ich 13 mln, a w 2009 17,62 mln).
Głównym problemem amerykańskich platform są masowe odejścia klientów do serwisów streamingowych. Amerykanie coraz częściej preferują subskrypcje, które można w dowolnym momencie przerwać zamiast wieloletnie umowy na dostęp do linearnych kanałów, w których często emitowane są reklamy i nie brakuje powtórek. Polscy dostawcy płatnej telewizji nie mierzą się jeszcze z masową utratą abonentów, ale spadek zainteresowania telewizją satelitarną jest już zauważalny.
Sytuację firmy miała poprawić fuzja z operatorem satelitarnym EchoStar, ale tak się nie stało. - Ponieważ nie mamy pieniędzy na finansowanie naszej działalności przez co najmniej dwanaście miesięcy, istnieją poważne wątpliwości co do naszej zdolności do kontynuowania działalności. Obecnie nie mamy niezbędnych środków pieniężnych w kasie i/lub prognozowanych przyszłych przepływów pieniężnych, aby sfinansować działalność w czwartym IV kwartale roku i obsługę zadłużenia w listopadzie 2024 roku - poinformował w maju br. EchoStar. Analityk Craig Moffett z MoffettNathanson przewidywał wówczas bankructwo firmy w ciągu najbliższych 4-6 miesięcy. Po informacji o możliwej fuzji wzrosła wartość akcji EchoStar.
Fuzje na rynku telewizji satelitarnej nie są niczym nowym. W 2002 roku w Polsce skonsumowano połączenie platform cyfrowych Cyfra+ i Wizja TV. Dekadę później doszło do fuzji Cyfry+ i n, po której powstała platforma nc+, obecnie nosząca nazwę Canal+. W ostatnich latach Canal+ zacieśniał współpracę z Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat). Firmy wymieniały się kanałami, a nawet stworzyły wspólnie serial. Przed rokiem Cyfrowy Polsat wystąpił o rejestrację znaków słowno-towarowych Polsat+ i Polsat Box+. W ostatnich miesiącach stosunki na linii Canal+-Polsat Box nieco się ochłodziły. Powodem było przejęcie przez Canal+ praw do Ligi Mistrzów. Klienci Polsat Box stracili dostęp do meczów PKO BP Ekstraklasy i Ligi Mistrzów.
Dołącz do dyskusji: Rozmowy o fuzji platform cyfrowych na wczesnym etapie
Czy kogoś to obchodzi? Ja wiem, że są ludzie którzy się tym zajmują, ale podejrzewam że jest ich mało. Więć po co zaśmiecać portale takim czymś z dalekiego kraju?