SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Norman Foster w "Architekturze -murator"

We wrześniowym numerze "ARCHITEKTURY-murator" wyjątkowy wywiad ze światowej sławy architektem - Normanem Fosterem, autorem projektu jednego z najsłynniejszych gmachów powstających ostatnio w Polsce - warszawskiego budynku Metropolitan. Rozmowę ilustrują fotografie budowli. Wydanie otwiera okładka ze szkicem sporządzonym przez Normana Fostera.

Autorski szkic Normana Fostera przedstawia "żyletki" z litego granitu mocowane do ściany osłonowej Metropolitan. Projekt tego budynku użyteczności publicznej, usytuowanego przy Placu Piłsudskiego w Warszawie, opracowała firma Foster and Partners we współpracy z polską pracownią JEMS Architekci. Budynek zostanie otwarty w połowie września. O pracy przy tworzeniu jego koncepcji i projektu Norman Foster opowiada brytyjskiemu krytykowi architektury Davidowi Crowleyowi w cyklu rozmów "Na nowy wiek" . Wywiad ilustruje fotoreportaż z końcowej fazy budowy Metropolitan. W październikowym wydaniu "Architektury - murator" obszerna prezentacja budynku Metropolitan wraz z opiniami architektów.

Fragment wywiadu:

David Crowley :

Zapytam o stosunek do historii. Zawsze chodzi o dialog?

Norman Foster:

Tak, o dialog. Ale właściwie stosunkowo niedawno zaczęliśmy się nad tym zastanawiać. Myślę, że pierwszym impulsem była praca nad Sackler Galleries w Akademii królewskiej w Londynie. Mógłbym może przywołać jakieś wcześniejsze realizacje, ale były nieliczne i rozłożone w dużych odstępach czasu. Natomiast po Akademii Królewskiej pracowaliśmy nad Reichstagiem i Muzeum Brytyjskim. Teraz zajmujemy się dworcem kolejowym w Dreźnie, pracujemy nad renowacją budynku, odsłaniamy konstrukcję dachu, by ujawniać jego dziewiętnastowieczną strukturę. Zanim zająłem się Akademią Królewską, było nie do pomyślenia, aby współcześni architekci, uważający się za przedstawicieli głównego nurtu nowoczesnej architektury, chcieli mieć do czynienia z historycznymi budynkami. A przecież budynek historyczny to w gruncie rzeczy miasto w miniaturze, złożone z elementów pochodzących z różnych epok i zbudowane z odmiennych materiałów.
Dobrze to widać na przykładzie naszego ostatniego projektu w Warszawie, ulokowanego w historycznym kontekście biurowca Metropolitan. Projekt uległ w Warszawie poważnym przeobrażeniom. Pierwotnie miała to być "uniwersalna" budowla. Dialog z lokalizacją oraz ludzie, z którymi rozmawialiśmy mieli bardzo pozytywny wpływ na ostateczną wersję projektu. Jestem pewien, że znajdą się tacy, którzy uznają, iż ten budynek wygląda jakby nie powstał w naszej pracowni. Świadczy to tylko o tym, że wciąż potrafimy sprawić, by ludzie na widok naszych prac mówili nie spodziewałem się tego...

Dołącz do dyskusji: Norman Foster w "Architekturze -murator"

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl