Niewiele polskich e-sklepów dba o bezpieczeństwo zakupów
Tylko 21 proc. polskich e-sklepów korzysta z szyfrowania danych, a zaledwie 14 proc. chroni automatycznie prywatne informacje - wynika z raportu "Bezpieczeństwo zakupów w polskich sklepach internetowych" autorstwa serwisów Domeny.pl oraz CertyfikatySSL.pl.
Przeprowadzona analiza wykazała, że jedynie 14 proc. sklepów internetowych automatycznie wprowadza szyfrowanie informacji w najważniejszych punktach przesyłania danych. Zalicza się do nich strony rejestracji, logowania i składania zamówienia. Kolejne 7 proc. posiada zainstalowany certyfikat SSL, który nie chroni danych na co najmniej jednej z nich.
Jednocześnie stwierdzono, że ok. 79 proc. przebadanych e-sklepów nie zastosowało żadnych środków bezpieczeństwa.
21 proc. e-sklepów z zainstalowanymi certyfikatami SSL (62 z 301) nie wprowadza automatycznego protokołu https:// na trzech najważniejszych stronach przesyłania danych. Kolejne 11 proc. nie wprowadza go przynajmniej na jednej z tych stron. W sumie 32 proc. sklepów z certyfikatem SSL nie spełnia podstawowego założenia szyfrowania danych.
Wśród 1428 przebadanych serwisów e-commerce najwięcej sklepów oferuje produkty związane z modą - 15 proc. Sklepy specjalistyczne stanowią prawie 12 proc. całości. Niewiele mniej sklepów zajmuje się sprzedażą elektroniki i AGD - 11 proc. Najrzadziej występują sklepy prowadzące sprzedaż artykułów zoologicznych i hobbystycznych.
Aby wskazać najbezpieczniejsze branże, wzięto pod uwagę ile serwisów z danej kategorii posiada certyfikat SSL w stosunku do wszystkich sklepów danego profilu.
Najwyższym poziomem bezpieczeństwa odznacza się branża "Sport, turystyka, rekreacja". 35 proc. sklepów z tej kategorii posiada zainstalowany certyfikat SSL. Na drugim miejscu znajduje się ""Elektronika i AGD" (28 proc.). Trzecie miejsce zajmuje "Kultura i rozrywka" - co czwarty sklep o tej specjalizacji zapewnia szyfrowanie przesyłania danych.
Najmniej bezpieczne okazały się e-sklepy oferujące produkty związane z modą, motoryzacją oraz artykułami dziecięcymi. Jedynie 16-17 proc. w każdej z tych grup ma zainstalowany certyfikat SSL.
Działalność polskich sklepów internetowych jest rozproszona po całym kraju. Poza województwem mazowieckim, w którym funkcjonuje co piąty e-sklep, ciężko jest wskazać regiony z silnie rozwiniętym rynkiem e-commerce. W województwie śląskim, któe zajmuje drugą pozycję, działa 13 proc. sklepów, w małopolskim 11 proc., a w wielkopolskim 10 proc.
Słabiej rynek e-commerce jest rozwinięty w województwach sąsiadujących z granicami kraju na wschodzie, północy i zachodzie. Najmniej sklepów występuje w województwach warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim i opolskim.
Działalność e-commerce nie jest skupiona wyłącznie w dużych miastach. Tylko w sześciu województwach ponad połowa sklepów internetowych funkcjonuje w ich stolicy.
Zebrane dane pozwoliły także na zbadanie poziomu bezpieczeństwa sklepów internetowych w województwach. Wyniki uzyskano na podstawie stosunku e-sklepów z SSL z danego województwa do wszystkich e-sklepów w tym regionie.
Najbezpieczniejszym województwem jest zachodniopomorskie, w którym prawie 31 proc. sklepów posiada zainstalowany certyfikat SSL. Kolejne pozycje zajmują łódzkie i dolnośląskie.
Tymczasem najmniejsze prawdopodobieństwo zakupów w sklepie z zainstalowanym certyfikatem SSL występuje w województwach lubuskim i warmińsko-mazurskim. Tam odnotowano najniższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ serwisy szyfrujące przesyłane dane stanowiły jedynie po 13 proc. wszystkich sklepów internetowych w tych województwach.
Badania w ramach raportu przeprowadzone zostały na przełomie stycznia i lutego 2011 roku na próbie 1428 sklepów internetowych, obecnych na polskim rynku co najmniej rok.
Dołącz do dyskusji: Niewiele polskich e-sklepów dba o bezpieczeństwo zakupów