Nielsen Audience Measurement powiększył panel. Mniejszy odsetek domów z satelitą
Instytut Nielsen Audience Measurement od stycznia 2015 roku powiększył swój panel telemetryczny do 2000 gospodarstw domowych. Jednocześnie spółka wprowadziła w nim zmiany, z których wynika, że spadła w Polsce liczba gospodarstw z anteną satelitarną.
Dotąd reprezentujący wszystkie domy i mieszkania w naszym kraju z telewizorem panel telemetryczny obejmował 1750 gospodarstw domowych. Od nowego roku powiększył się on o 250 gospodarstw i liczyć będzie ich już 2000. O tym, że taka zmiana nastąpi informowaliśmy na Wirtualnemedia.pl już kilka tygodni temu (więcej na ten temat). Zwiększenie panelu to ruch, którego od dawna domagali się zwłaszcza nadawcy kanałów tematycznych, które trudniej dokładnie zmierzyć niż duże, ogólnopolskie stacje.
Jednocześnie od stycznia 2015 roku Nielsen zmodyfikował uniwers, czyli model populacji do którego instytut odnosi dane pozyskane z mierników telemetrycznych. Wielkości uniwersów wykorzystywane są przez komputerowy system do obliczania tzw. wag dziennych uczestników panelu, czyli liczby osób w populacji reprezentowanych w danym dniu przez każdego uczestnika panelu.
Uniwers zmieniany jest on co pół roku na podstawie danych z tzw. badania establishment survey prowadzonego przez instytut (pokazuje ono jak i na czym ludzie w Polsce oglądają telewizję) oraz na podstawie aktualizacji ogólnych danych statystycznych przez Główny Urząd Statystyczny.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, z jesiennej fali badania establishment survey wynika, że odsetek gospodarstw z telewizorem w całej populacji gospodarstw w Polsce wzrósł do 96,2 proc. z 95,6 proc. w poprzedniej fali badania.
Wprowadzone od stycznia tego roku zmiany w uniwersie pokazują dalszy, choć niewielki wzrost znaczenia naziemnej telewizji cyfrowej. W nowym uniwersie odsetek gospodarstw domowych odbierających telewizję tylko naziemnie wynosi 33,8 proc., wobec 33,3 proc. w uniwersie wprowadzonym w lipcu 2014 roku. Wzrósł też odsetek gospodarstw domowych z kablówką - z 30,8 proc. do 31 proc. Coraz mniej jest natomiast domów i mieszkań, odbierających telewizję z satelity. W nowym uniwersie stanowią one 35,3 proc. wszystkich gospodarstw, a w poprzednim - 35,9 proc.
Jeszcze większą są zmiany, jeśli chodzi o liczbę odbiorników telewizyjnych w gospodarstwach domowych. W uniwersie z lipca 2014 roku odsetek gospodarstw z jednym telewizorem wynosił 74,8 proc., a w nowym uniwersie jest to już 77,5 proc. Z kolei odsetek domów i mieszkań z dwoma telewizorami spadł z 25,2 proc. na 22,5 proc.
Dołącz do dyskusji: Nielsen Audience Measurement powiększył panel. Mniejszy odsetek domów z satelitą