Volkswagen podwoił wydatki reklamowe, McDonald's Polska w czołówce (Top 10)
Po pierwszych ośmiu miesiącach br. wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych wzrosły o nieco ponad 10 proc. Najwięcej zyskały kina, reklama DOOH i magazyny. Do ścisłej czołówki największych reklamodawców trafiła sieć McDonald's Polska, a Volkswagen Group Polska zwiększył budżet reklamowy o ponad 100 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W okresie od stycznia do sierpnia br. tradycyjne media (bez internetu) zarobiły cennikowo na reklamach 26,05 mld zł. Było to 11,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe Kantar Media, netto, bez rabatów).
Niemal połowa – bo 12,7 mld zł – trafiła do telewizji, w której marketerzy zwiększyli nakłady na reklamę w skali roku o 3,4 proc. Do radia trafiło 6,76 mld zł, czyli 6,3 proc. więcej niż przed rokiem.
Spadek w tradycyjnym outdoorze
Na reklamę w magazynach przeznaczono 2,7 mld zł - o 22,7 proc. więcej niż przed rokiem, zaś w gazetach - 898,4 mln zł, po wzroście rok do roku o 3,6 proc.
Znacznie – bo o 173,2 proc. rdr – wzrosły wydatki na reklamę w kinach, do 1,95 mld zł. Więcej wydano też na reklamę cyfrową reklamę zewnętrzną - 209,1 mln zł (+ 79,1 proc.). Zmalały natomiast nakłady na tracydyjne nośniki reklamy zewnętrznej - o 8,6 proc., do blisko 788 mln zł.
McDonald's awansował do czołówki
Niezmiennie największym reklamodawcą pozostaje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. wydała na reklamy 1,66 mld zł, zwiększając wydatki w skali roku o 6,9 proc.
Druga na podium firma Terg, właściciel sieci handlowej Media Expert, przeznaczyła na promocję w mediach tradycyjnych 763,3 mln zł, czyli wydała 6,8 proc. więcej w skali roku, a trzecia w zestawieniu firma Natur Produkt Zdrovit – 525,7 mln zł, o 5,1 proc. więcej niż przed rokiem.
Lidl Polska zwiększył wydatki reklamowe o 3 proc. (do 461,8 mln zł). Jeronimo Martins Polska (właściciel m.in. sieci sklepów Biedronka) wydało na reklamy 25,6 proc. więcej (377,3 mln zł), a USP Zdrowie – 25,8 proc. więcej (364,7 mln zł).
Volkswagen Group Polska podwoił nakłady na reklamę (+100,4 proc.) - na wsparcie swoich marek przeznaczył 259,7 mln zł, a McDonald’s Polska – zwiększył je o 44 proc., do blisko 253 mln zł.
W czołówce największych reklamodawców tylko dwóch marketerów w omawianym okresie zredukowało budżety reklamowe: Euro-Net Warszawa – zmniejszył je o 1,4 proc. (do 408,8 mln zł), a Ferrero Polska – o 4,6 proc. (do 307,6 mln zł).
Dołącz do dyskusji: Volkswagen podwoił wydatki reklamowe, McDonald's Polska w czołówce (Top 10)