SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Marek Sowa będzie prezesem Agory

Eksperci: Kandydatura Marka Sowy na prezesa Agory to sygnał inwestycji w media elektroniczne. O nowym prezesie dla Wirtualnemedia.pl m.in. Zbigniew Bajka, Dorota Stanek, Juliusz Braun, Piotr Walter, Robert Kozyra, Jan Wejchert i Paweł Fąfara.

Podczas Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Agory, zwołanego na 30 sierpnia 2007 roku, okaże się, czy stanowisko prezesa spółki po odejściu Wandy Rapaczyńskiej obejmie Marek Sowa - poinformowała Agora w środowym komunikacie.

Powodem zwołania NWZA, jest fakt, iż obecny prezes Wanda Rapaczyńska poinformowała o zamiarze złożenia rezygnacji z pełnionej funkcji i z członkostwa w zarządzie spółki, wobec zakończenia procesu przygotowania sukcesji. Jednocześnie Agora-Holding, właściciel wszystkich akcji serii A, jako kandydata do składu zarządu spółki wskazała Marka Sowę - podano w komunikacie.

Pozostali członkowie zarządu spółki, zadeklarowali, iż w przypadku wyboru Sowy do składu zarządu, wybiorą go na stanowisko prezesa - dodano.

sowaaaa

Marek Sowa do końca sierpnia pozostaje na swoim dotychczasowym stanowisku wiceprezesem i dyrektorem ds. korporacyjnych UPC Polska, dostawcy usług telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do internetu i usług telefonicznych.

- Jestem przekonany, że Agora ma wielką szansę zostać poważnym konkurentem dla międzynarodowych graczy na rynku nowych mediów i chciałbym poprowadzić tę wspaniałą spółkę przez kolejny ważny etap jej rozwoju - powiedział Marek Sowa.

Wanda Rapaczyńska przez kilka kolejnych miesięcy będzie doradzać nowemu prezesowi, tak, aby, jak podaje, "zmiana na stanowisku przebiegła sprawnie i nie zakłóciła codziennego funkcjonowania spółki. O swoim następcy mówi: - Rozwój Agory w najbliższym czasie to nowe technologie. Nasz kandydat ma w tej dziedzinie dużą wiedzę i dlatego doskonale pasuje do naszych potrzeb. Jest doświadczonym managerem, którego strategiczna wizja zapewni nam dynamiczny rozwój. Rozumie też ducha naszej spółki - niezależność Gazety, przejrzystość jej funkcjonowania.

Zmianę pokoleniową uważa za konieczność. Wanda Rapaczyńska pracuję w Agorze 18 lat, a prezesem jest od momentu jej powstania, czyli od 1998 roku.

Z UPC Polska Marek Sowa był związany przez wiele lat. Był odpowiedzialny za kluczowe kwestie regulacyjne i biznesowe. Jest prezesem Związku Pracodawców Prywatnych Mediów oraz członkiem zarządu PKPP Lewiatan. To wieloletni członek zarządu Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, European Cable Communications Association w Brukseli oraz American Chamber of Commerce w Polsce. Zasiada w radach nadzorczych TKP (Canal+/Cyfra+) i PTC (Era/Heyah).

- To jedna z czołowych postaci polskich mediów, doświadczony manager, doskonale rozumiejący zarówno media, jak i realia polskiego i międzynarodowego biznesu. Marek Sowa to ceniony członek zarządu UPC i wielu organizacji. Osobiście ogromnie cenię sobie wartości, jakie wniósł do UPC, profesjonalizm, trafność opinii, znajomość i wyczucie rynku, dbałość o zachowanie najwyższych standardów. Nowe wyzwania, przed jakimi staje, są na jego miarę. Życzę mu wielu sukcesów, mając jednocześnie szczerą nadzieję, że nasze drogi w biznesie jeszcze się spotkają - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Simon Boyd, prezes UPC Polska.

UPC podaje, że nie zapadły jeszcze decyzje, kto zostanie nowym członkiem zarządu.

W środę na zakończenie sesji akcje Agory wzrosły na Giełdzie Papierów Wartościowych o 5,6 punktu procentowego.

KOMENTARZE DLA PORTALU WIRTUALNEMEDIA.PL

bajka120x120Zbigniew Bajka, medioznawca i nauczyciel Uniwersytetu Jagiellońskiego
Odejście prezes Rapaczyńskiej sygnalizowane było od dawna. Był problem - kto ją zastąpi. Podobno ona sama ma spory udział w wyborze prezesa Sowy, znała go choćby z pracy w Związku Pracodawców Prywatnych Mediów. Zresztą, gdzie on nie był i nie jest - członkiem, prezesem itp. Wynika z tego - jakby powiedział mój góralski sąsiad, że prezes Sowa "mo dobrze pohytane", czyli że ma rozmaite i podobno dość dobre kontakty w biznesie medialnym i okołomedialnym, a także niezłe kontakty zagraniczne.

Marek Sowa nie ma doświadczeń z prasą papierową, ale holding Agora SA potrzebował kogoś, kto mocno wprowadzi spółkę w rozdział pt. nowe media / nowe technologie komunikacyjne. A być może - jakimś sposobem - spełni stare marzenie ludzi Agory - zdobędzie dla spółki telewizję. Marek Sowa robi karierę błyskawicznie; gdyby komputer chciał wybrać dla Agory najlepszego kandydata na prezesa, zapewne wskazałby właśnie prezesa Sowę. Giełda zareagowała szybko - akcje Agory poszły w górę. Jak znajdzie pełne poparcie w kierownictwie spółki - może wykorzystać życiową szansę. Zdobędzie kolejne punkty i pójdzie dalej i wyżej. Agora jest bowiem z całą pewnością ważnym bardzo, ale jednak etapem w karierze tego szalenie zdolnego człowieka biznesu, ale zbyt ambitnego, aby nie myślał dalej, szerzej - zapewne także w skali międzynarodowej. Wybór Marka Sowy to niezbyt dobra wiadomość dla konkurentów - jest twardym zawodnikiem, a do tego bardzo pomysłowym. Oczekiwał będę interesującej jesieni w mediach; zresztą nie tylko jesieni.

PS. Gazeta Wyborcza podnosząc wartość przyszłego prezesa w opinii publicznej nazwała go "jednym z liderów polskiego rynku mediów". To ciut przesadzone, chyba, że liderów tego rynku liczymy nie na sztuki, a na kopy i mendle.

juliuszbownJuliusz Braun - dyrektor generalny, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy
Agora spokojnie dokonuje zmiany pokoleniowej. Na miejsce ludzi, którzy wchodzili w życie publiczne pod znakiem "Marca'68" przychodzi kolejna osoba o 15 lat młodsza. Warto zauważyć, że Marek Sowa jest niemal dokładnie rówieśnikiem Jarosława Kurskiego. Nie będzie rewolucji. Komunikat spółki informuje, że poszukiwano nie tylko doświadczonego managera, ale także "osoby, która podziela wartości, jakimi w codziennej pracy kieruje się zespół Agory". Okręt nie zboczy z kursu, nowy kapitan sprawniej będzie posługiwał się nowoczesnymi przyrządami nawigacyjnymi, a poprzednik przez pewien czas pozostanie na mostku, by służyć doświadczeniem i radą.
Doświadczenia nowego prezesa związane są przede wszystkim z mediami elektronicznymi, znakomicie czuje dokonujące się zmiany na rynku mediów i na polskim gruncie w istotnej części jest ich współtwórcą. Oznacza to niewątpliwie, iż Agora zamierza wzmacniać swoją obecność na tym rynku.

"Gazeta Wyborcza" pozostanie zapewne nie tylko "okrętem flagowym", ale i ważną częścią działalności biznesowej, ale nie może to być już tylko gazeta papierowa. Jestem przekonany, że długo jeszcze wiele osób - tak jak ja - nie zrezygnuje z lektury papierowych stron gazety. Jednak pokolenie Marka Sowy, a zwłaszcza kolejne, jeszcze młodsze, ma już inne nawyki. "Gazeta" i inne - używając brzydkiego określenia - "produkty" Agory, muszą więc być obecne na wielu platformach, jakie powstają w efekcie zmian technologii komunikowania. Międzynarodowe doświadczenia Marka Sowy będą mu zapewne pomocne w konfrontacji ze Springerem, głównym obecnie konkurentem oraz Murdochem, który moim zdaniem głównym konkurentem stanie się już wkrótce. Sytuacja nie jest łatwa, bo amerykański magnat medialny cieszy się manifestowaną sympatią władz, które jednocześnie nie ukrywają braku sympatii do wydawcy polskiego. Atutem nowego prezesa jest z kolei duży autorytet i sympatia ludzi mediów.

oraczRafał Oracz, dyrektor generalny CR Media
Marek Sowa to typ nowoczesnego managera, który może z powodzeniem pokierować spółką ku wyzwaniom, jakie niesie cyfryzacja i integracja mediów. To dobra wiadomość dla inwestorów. Trudno jest oczywiście powiedzieć jak nowy prezes zostanie zaakceptowany przez dość hermetyczne środowisko Agory, jednak uważam, że paradoksalnie jego stosunkowo niewielkie doświadczenie na obszarach podstawowej działalności koncernu, jest olbrzymią szansą na rozwój spółki. Pojawia się bowiem możliwość, że wszystkie nowe projekty realizowane przez Agorę, uzyskają autonomię i niezależność w stosunku do Gazety Wyborczej, która jak dotąd była dla nich centralnym punktem odniesienia. Zamiast więc robić coś, żeby bronić lub wzmacniać pozycję Gazety, spółka zacznie budować swoją pozycję w oparciu o nową wizję swojej obecności na rynku mediów.


Paweł Fąfara, szef i redaktor naczelny nowego dziennika Polskapresse

Nominacja Marka Sowy na prezesa to na 100 procent ruch w stronę rozwoju Agory jako koncernu multimedialnego, szukanie przyszłości w rozwoju internetu, poszukiwanie formuły na obecność na rynku telewizyjnym, pracy nad formatem dla stacji radiowych. Dziś Agora to wciąż aż, ale tylko Gazeta Wyborcza. Inne projekty są raczej skromnymi dodatkami. Marek Sowa ma pewnie wizję jak to zmienić, i szansę to zmienić, bo dalsze bazowanie Agory tylko na Gazecie Wyborczej wcześniej czy później doprowadzi ten koncern do marginalizacji w starciu z multimedialnymi koncernami.

Marek Sowa wraz z jego doświadczeniami jest do takiej koncepcji postacią dobrze dobraną - w branży medialnej zna prawie wszystkich, odniósł spore sukcesy jako jeden z liderów i integratorów środowiska telewizji kablowych, i chyba dobrze rozumie wyzwania, przed jakimi stoi Agora. I to, że sukces Gazety Wyborczej w starciu z Dziennikiem, niekoniecznie oznacza, że Agora znalazła swój pomysł na rozwój i to, gdzie chce być jako koncern za kilka lat. Może więc nowy prezes będzie tym, który w końcu wprowadzi Agorę na telewizyjne wody. Tak przynajmniej wynika z krążących po rynku plotek. Tak czy tak, na pewno każdemu jego ruchowi warto się przyglądać z dużą uwagą.

piotrlwalterPiotr Walter, prezes Grupy TVN
Marek Sowa ma duże doświadczenie w prowadzeniu działalności na bardzo konkurencyjnym rynku, a jednocześnie głęboką wiedzę na temat szeroko pojętych multimediów, co czyni go na pewno odpowiednią osobą na to stanowisko, choćby z punktu widzenia potrzeb rozwojowych Agory. Znam go osobiście i uważam, że to wyjątkowej klasy manager.


jwejchert
Jan Wejchert, prezes Grupy ITI

Cieszę się, że kierownictwo jednej z najważniejszych grup medialnych w Polsce obejmuje Marek Sowa, którego karierę śledzę od lat. Reprezentuje on nie tylko bogate doświadczenie zawodowe, ale jest również symbolem generacyjnej zmiany. Od lat był też Prezesem Związku Pracodawców Mediów PKPP Lewiatan, reprezentując na tym forum interesy całego środowiska. Wypada mi tylko wyrazić nadzieję, że prezes Sowa jako zapalony golfista również po objęciu nowego stanowiska nadal będzie znajdować czas na weekendowa rundę golfa.


rkozyra

Robert Kozyra, Prezes i Redaktor Naczelny Radia Zet

To bardzo dobry wybór. Marek Sowa jest wysokiej klasy managerem z wiedzą i doświadczeniem. Agorę, jak i inne spółki medialne, czeka starcie się z nową rzeczywistością mediów, których rola w multimedialnym, telekomowo-internetowo-elektronicznym świecie jest zupełnie inna niż dekadę temu. To duże wyzwanie, z którym niewielu radzi sobie dziś w Europie, a jest to szczególnie trudne dla tych, których core-biznesem jest prasa. Jeśli w Polsce komuś ma się to udać, to właśnie Markowi Sowie.


stanekpDorota Stanek, prezes Polskapresse

Wybór oceniam jako trafny. Pan Marek Sowa jest znanym i cenionym fachowcem na rynku mediów. Jednocześnie kandydatura Pana Sowy to dla mnie jasny sygnał, ze Agora będzie inwestowała w media elektroniczne.







bajka120x120Aleksander Kutela - wiceprezes HBO CE (Senior Vice-President HBO Central Europe), prezes HBO Polska i Cinemax Polska
Marek Sowa to doskonały wybór - profesjonalista o kwalifikacjach na najwyższym światowym poziomie. Doskonale rozumie wyzwania wynikające z globalizacji i rewolucyjnych zmian, jakie właśnie zachodzą na rynku mediów. Agora skutecznie obroniła swój rynek - teraz jednak czas na ofensywę: zdecydowane wejście w nowe media oraz ekspansję na rynki zagraniczne. Marek Sowa posiada wszystkie niezbędne atuty: swobodnie porusza się na międzynarodowych rynkach, doskonale zna nowe media i ma jasną wizję rozwoju tego rynku. W czasie, gdy tradycyjne podziały na rynku mediów tracą znaczenie, zdecydowane wejście Agory w nowe media może spowodować sporo zamieszania: dla pozostałych graczy to nowe wyzwanie, ale także szansa na strategiczne alianse. Marek Sowa z pewnością zagra o najwyższe stawki& .

Krystyna Lubelska, tygodnik "Polityka"
Wiadomość o odejściu Wandy Rapaczyńskiej z Agory jest potwierdzona, ale moim zdaniem, nie jest 100 proc. pewna. Od dawna wiemy, że do odejścia zbiera się red. nacz. GW, Adam Michnik i Helena Łuczywo, nie jestem do końca pewna obecnej roli Piotra Niemczyckiego w koncernie, czyli niby wszystko wiadomo, ale tak naprawdę nic do końca nie jest rozstrzygnięte. Nie do końca też jest określona rola pierwszego zastępcy, Adama Michnika, Jarosława Kurskiego, typowanego na stanowisko redaktora naczelnego "GW". Mimo to, wygląda na to, że choć powoli legenda papierowej gazety o korzeniach solidarnościowych się kończy. Kiedy już naprawdę odejdą bohaterowie, mam nadzieję, że mit "GW" nie zostanie pogrzebany w mrokach ludzkiej niepamięci, ale pozostanie w okrojonej przynajmniej formie na jej stronach, nawet tych internetowych.

Ciężar przeniesienia legendy spłynie przynajmniej częściowo na barki nowego prezesa Agory Marka Sowy, nowoczesnego managera, który już sprawdził się na rynku mediów elektronicznych. Jakich nowych wartości przysporzy koncernowi, rozrastającemu się na wzór molocha, elastycznie wprawdzie odpowiadającemu na potrzeby rynku medialnego, jednak reagującemu raczej na posunięcia operujących na polskim rynku, zachodnich konkurentów niż je wyprzedzających - tego nikt nie potrafi przewidzieć. Nawet chyba również on sam.

Z pewnością jednak wiadomo, że Wanda Rapaczyńska, kobieta atrakcyjna i wybitna (znajdowała się na liście Financial Times 50 najbardziej wpływowych kobiet świata) doktor psychologii, stawiająca, jak wielokrotnie podkreślała na wysiłek zbiorowy ustępuje miejsca rzutkiemu, młodszemu od niej o kilkanaście lat managerowi. Ma on doskonałą pozycję wyjściową, doświadczenie i talent. Zobaczymy, czym nas zaskoczy.

Piotr Her, analityk Raiffeisen Bank Polska dla GW
Uważam, że jest to dobra zmiana. Wydaje się, że doświadczenie kandydata w mediach elektronicznych dobrze wróży rozwoju spółki w tym właśnie kierunku.

Dołącz do dyskusji: Marek Sowa będzie prezesem Agory

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl