Kontrowersje wokół wejścia Publicis Consultants do ZFPR
Do Związku Firm Public Relations przyjęto Publicis Consultants (Grupa Publicis). Podmiot ten jest jedynie brandem bez własnej osobowości prawnej - formalnie członkiem związku została agencja Publicis Lion, świadcząca inne usługi niż public relations. Część agencji członkowskich jest tym oburzona. - Nie ma tu żadnych kontrowersji - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Szczepański, prezes ZFPR.
Publicis Consultants w połowie listopada została przyjęta do Związku Firm Public Relations. Jak ustalił portal Wirtualnemedia.pl, decyzję zarząd przyjął jednogłośnie.
Z kilku źródeł (zastrzegających sobie anonimowość członków zarządów agencji członkowskich ZFPR) dowiadujemy się, że ta decyzja spotkała się z dużymi wątpliwościami i wywołała burzliwą dyskusję w związku. Dlaczego? Publicis Consultants formalnie bowiem nie jest zarejestrowaną w KRS osobną spółką, a na rynku funkcjonuje jedynie jako submarka grupy Publicis. .
Jak wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Szczepański, prezes zarządu ZFPR oraz CEO Hill+Knowlton Strategies Poland, nowo przyjęta agencja korzysta z osobowości prawnej innego podmiotu z grupy Publicis.
- Publicis Consultants korzysta z osobowości prawnej Publicis Lion. Jest agencją PR, która ma własną, niezależną strukturę organizacyjną i finansową oraz autonomiczny zespół konsultantów - i jako taki podmiot została przyjęta do Związku Firm Public Relations - tłumaczy Szczepański.
Nasze źródła wskazują, że w komunikacie do pozostałych agencji członkowskich o tych rozstrzygnięciach formalnych nie poinformowano. - W pierwszej wersji komunikatu nie podaliśmy tej informacji, poprawiliśmy to w kolejnym dniu, po tym jak zwrócono nam na to uwagę - tłumaczy prezes ZFPR.
Specjalizację Publicis Lion w klasyfikacji działalności PKD opisano jako "Pozostała działalność wydawnicza". Realizuje kampanie reklamowe, pracowała dla takich klientów jak BGŻ BNP Paribas, PKP Intercity, Vibovit.
"Żadnych kontrowersji"
Całą sprawę Grzegorz Szczepański komentuje: - Sądzę, że nie ma w tym żadnych kontrowersji, a wszystkie wątpliwości wyjaśniliśmy z członkami ZFPR. To, że agencja PR korzysta z osobowości prawnej innego podmiotu, na rynku się zdarza. Zresztą nadchodząca fala konsolidacji marketingowych grup kapitałowych na świecie spowoduje, że niedługo międzynarodowe podmioty mogą wprowadzić model jednego podmiotu prawnego na danym rynku przy zachowaniu działających obecnie pod różnymi nazwami podmiotów organizacyjnych i to także musimy brać pod uwagę - ocenia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Szczepański.
Poprosiliśmy kilku przedstawicieli agencji należących do ZFPR o oficjalny komentarz do sprawy. Nikt jednak się na to nie zgodził, argumentując, że to wewnętrzne sprawy związku i jako takie powinny być omawiane tylko w kręgu zrzeszonych podmiotów.
Nieoficjalnie jeden z prezesów agencji członkowskiej poinformował nas, że sprawa ma zostać omówiona na lutowym walnym zgromadzeniu ZFPR. W opinii naszego rozmówcy doszło do precedensu, otwierającego drogę do wejścia do ZFPR podmiotom niezwiązanym z PR-em. "Równie dobrze możemy przyjąć do ZFPR spółkę PKN Orlen czy KGHM, bo mają swoje działy zajmujące się public relations, które to korzystają z ich osobowości prawnej" - argumentuje. Nie wyklucza również, że część agencji członkowskich może w najbliższym czasie wnioskować o ekspertyzę prawną na temat tego, czy Publicis Lion może należeć do ZFPR.
Warto podkreślić, że Publicis Consultants należy do tej samej grupy kapitałowej co inna agencja z ZFPR, MSL. Jej dyrektor zarządzający, Sebastian Stępak, jest wiceprezesem związku. Poproszony przez nas o komentarz, stanowczo odmówił.
Publicis Consultants osiągnęła w ubiegłym roku 2,56 mln fee income (za rankingiem ZFPR, wartość różnicy między przychodem netto ze sprzedaży usług, a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów).
Warunki przyjęcia do ZFPR
Według statutu Związku Firm Public Relations, do organizacji może zostać przyjęta "wyłącznie firma public relations", która m.in. "świadczy pełen zakres usług public relations", "odznacza się w swej działalności wysokimi standardami etycznymi i moralnymi","akceptuje cele i środki działania związku oraz chce efektywnie przyczyniać się do ich realizacji".
Agencja musi ponadto działać na rynku od co najmniej 3 lat oraz posiadać dwóch członków wprowadzających spośród dotychczasowych członków ZFPR.
W statucie zastrzeżono też, że zarząd związku może przyznać członkostwo firmie, która nie spełnia któregoś z kryteriów, "jeżeli jest to uzasadnione szczególną sytuacją tej firmy i nie wpłynie w sposób negatywny na działalność Związku". Do ZFPR należy obecnie 39 agencji.
Dołącz do dyskusji: Kontrowersje wokół wejścia Publicis Consultants do ZFPR