TVP prowadzi przetarg ws. must carry, must offer
Do 27 lutego firmy zainteresowane półrocznym świadczeniem usługi CDN na potrzeby must carry, must offer mogą składać oferty Telewizji Polskiej. Nadawca publiczny chce, żeby zleceniobiorcy odpowiadali za system dystrybucji jej kanałów w ofercie co najmniej pięciu platform OTT.
Rozporządzenie must carry, must offer nakłada na sieci kablowe, platformy cyfrowe i serwisy OTT obowiązek oferowania kanałów TVP1, TVP2, TVP3, Polsat, TV4, TVN i TV Puls. Mimo wielu apeli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji tylko część platform streamingowych z kanałami linearnymi udostępnia stacje konkurentów. Część z nich nie porozumiało się z TVP, ponieważ oczekuje ona, aby stacje były emitowane z wykorzystaniem CDN (Content Delivery Network) nadawcy publicznego, a nie serwerów tych usług.
Czym jest CDN? - CDN to rozproszony system dystrybucji treści. To serwery, które są zainstalowane u operatorów albo w istotnych punktach internetu. One przejmują obsługę użytkowników, którzy są najbliżej nich. Jeżeli na przykład użytkownik Orange chce skorzystać z usługi Viaplay, powinien zostać automatycznie przekierowany na serwery brzegowe, które znajdują się w sieci Orange i są połączone łączem o odpowiedniej przepływności do sieci Orange. Tak działają firmy, które są dostawcami CDN-u. Ich głównym przedmiotem działalności jest zawieranie porozumień z operatorami i uruchamianie w ich sieciach serwerów brzegowych. Nie mówimy tu o pojedynczych serwerach, a o setkach, a nawet tysiącach - tłumaczył w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przy okazji problemów ze sportem w streamingu Przemysław Frasunek, członek zarządu Redge Technologies, firmy zajmującej się obsługą serwisów streamingowych.
TVP chce zarabiać na reklamach DAI
W listopadzie przy okazji mundialu w Katarze, kanały TVP1 i TVP2 dołączyły do serwisu Canal+ online. Telewizja Polska chwaliła się wówczas, że wykorzystano jej CDN. Wcześniej podobny komunikat wydano odnośnie platform streamingowych sieci kablowej Toya i CDA. TVP1 i TVP2 dzięki zasadzie must carry, must offer oferują także Pilot Wp, goNET.tv czy Televio.
- Przez uruchomienie Usługi, o której mowa w ust. 1, Strony rozumieją w pełni funkcjonalny CDN oraz wykonanie integracji z co najmniej pięcioma zewnętrznymi Operatorami platform i usług OTT wskazanymi przez Zamawiającego zgodnie ze wszystkimi wymaganiami Zamawiającego zawartymi w Umowie, w tym w Opisie Przedmiotu Zamówienia - można przeczytać w dokumentacji przetargu. TVP nie zdradza wartości zamówienia. W postępowaniu mogą wziąć udział firmy, które w ciągu trzech lat wykonały lub wykonują dwie podobne usługi, a wartość każdej z nich nie była mniejsza niż 100 tys. zł.
Niedawno informowaliśmy, że Biuro Reklamy TVP pracuje nad produktami związanymi z DAI, dynamiczną technologią podmiany na reklam (dla konkretnych lokalizacji czy grup docelowych). Oferuje już ją w naziemnej telewizji cyfrowej (HbbTV) i serwisie Player TVN Warner Bros. Discovery. Zwycięzca przetargu TVP musi dokonać integracji z systemem do pomiaru oglądalności i Ad Serverem firmy Gemius, który posłuży m.in. do reklam adresowalnych. W specyfikacji zamówienia TVP wymaga, aby zintegrowany CDN pozwał na „przechwytywanie do DAI zmiennych przekazywanych przez operatorów”.
- Biuro Reklamy TVP współpracuje z Fincast. W ramach tej współpracy partnerzy Fincast mają dostęp do unikalnej przestrzeni reklamowej wideo w aplikacjach TVP Sport i TVP VOD wyświetlanej na telewizorach podłączonych do internetu. W zakresie reklamy adresowalnej Telewizja Polska nieustannie rozwija swoje produkty reklamowe, także w kierunku DAI. O terminach wdrożeń testowanych aktualnie rozwiązań reklamowych TVP poinformuje na etapie wprowadzania ich do sprzedaży - informowało nas kilka dni temu Centrum Informacji TVP. Kanały TVN w IV kwartale 2022 roku wyemitowały ponad 17 tysięcy spotów w ramach technologii DAI.
Dołącz do dyskusji: TVP prowadzi przetarg ws. must carry, must offer