Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł o 5,39 pkt do poziomu 87,17 pkt we wrześniu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w środę. Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 5,24 pkt do 75,42 pkt.
Ipsos podkreśla, że obecna zmiana jest spowodowana jednoczesnym, wyraźnym spadkiem dwóch składowych WOK: Wskaźnika Klimatu Gospodarczego (-5,2 pkt.) oraz Wskaźnika Skłonności do Zakupów (-5,5 pkt.).
"Ocena Klimatu Gospodarczego jest na poziomie 75,4 pkt., zaś Skłonności do Zakupów osiągnęła 95,1 pkt. Do spadku przyczyniły się narastające obawy o przyszłość naszego kraju, które mogą być związane z obserwowanymi ostatnio niepokojami społecznymi takimi jak długo nierozwiązany spór wokół krzyża przed Pałacem Prezydenckim, protestami grup pracowniczych czy zapowiedziami strajków" - czytamy w komunikacie.
Instytut zauważa, że więcej Polaków niż miesiąc wcześniej (+3,4 pkt. proc.) uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, podobny pesymizm dotyczy także przyszłości krajowej gospodarki. Pogorszyła się również ocena dotychczasowych zmian gospodarczych, które zaszły w ciągu ostatniego roku
"Już 41% z nas jest zdania, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sytuacja gospodarcza uległa pogorszeniu, a tylko 11%, że się poprawiła. Gorzej oceniamy także swoją sytuację materialną względem sytuacji ubiegłorocznej i mniej liczymy na jej poprawę. Obecnie wierzy w nią tylko 19% Polaków. Większość (52%) uważa, że nie ulegnie ona zmianie" - czytamy dalej.
Jedyną pozytywną zmianą nastrojów konsumenckich są trochę mniejsze obawy o tempo wzrostu cen, niż te obserwowane w ubiegłym miesiącu, co związane było z zapowiedziami podwyżki podatku VAT, podano także.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 16 września 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów