SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

IAB: Polski rynek internetowy rozwija się doskonale

IAB Polska opublikował optymistyczny raport na temat polskiego internetu. Przybywa internautów, którzy chętniej kupują w wirtualnych sklepach i ... oglądają więcej reklam.

Według badania Megapanel PBI/Gemius liczba polskich internautów w wieku 7+ pod koniec 2006 roku wynosiła 13,1 mln. Polska zajmuje tym samym 9 miejsce w Europie pod względem liczby internautów – wynika z raportu Internet Advertising Bureau (IAB). Jednym z głównych zadań tej organizacji jest wspieranie działań mających na celu promocję rynku reklamy internetowej.

Średni czas korzystania z internetu w Polsce wzrósł w ciągu 2006 roku z 25 do 30 godzin miesięcznie.   
    
Wzrost aktywności polskich internautów przekłada się również na wyższą częstotliwość korzystania z sieci. W 2006 roku już ponad 60 proc. osób korzystało z internetu codziennie lub prawie codziennie, co w porównaniu do 2005 roku oznacza wzrost o 8,5 punktu procentowego. Dodatkowo ponad jedna piąta (21 proc.) zaglądała do sieci kilka razy w tygodniu – w sumie już czterech na pięciu polskich internautów korzysta z sieci więcej niż raz w tygodniu.
W naszym kraju z internetu częściej korzystają mieszkańcy miast (prawie 50 proc.) niż wsi (22 proc.) oraz młodsi niż starsi (w grupie wiekowej 15-19 prawie wszyscy korzystają z sieci, zaś wśród osób powyżej 60 roku życia zaledwie 4 proc.).

Rynek reklamy internetowej rośnie w jak na drożdżach. W 2006 roku wydatki netto (bez umów barterowych) na reklamę w internecie w wyniosły ok. 215 mln złotych. Oznacza to wzrost o prawie 60 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki na reklamę online stanowiły już 3,9 proc. wszystkich wydatków reklamowych.

„W tym roku zakładamy już kwotę 305 mln zł. To obecnie najszybciej rozwijające się medium elektroniczne w Polsce. W ciągu trzech lat wydatki na reklamę w internecie dogonię te w sektorze radiowym” – powiedział Robert Biegaj, wiceprezes IAB Polska.
         
To dużo, ale cały czas daleko Polsce do lidera, jakim jest Wielka Brytania. W 2006 roku udział internetu w rynku reklamowym przekroczył tam 10 proc., a według prognoz w 2007 roku ma wzrosnąć do 18 proc. Średnio na świecie wydatki na reklamę online wynoszą 5,8 proc.
Obroty polskiego e-commerce (handel w internecie) wzrosły w ub.r. do 5 mld złotych. Zakupy w sieci robi ponad 3,3 miliona osób.
         
Największy udział w obrotach rodzimego e-commerce miały platformy aukcyjne, w tym przede wszystkim Allegro.pl. Roczna wartość transakcji zawartych na Allegro w 2006 roku wyniosła 2,5 mld zł, a roczna liczba sprzedanych przedmiotów 46 milionów.

„W sieci kupuje się głównie bilety lotnicze, rezerwuje się wakacje, pieniądze wydaje się na bilety na koncerty, książki, ubrania, urządzenia elektroniczne” – mówił Piotr Kowalczyk, członek zarządu IAB Polska.

W 2003 roku polscy internauci przełączyli się z łącz modemowych na łącza szerokopasmowe. W 2006 roku liczba tych ostatnich wzrosła o ponad 170 proc.

„Nie ukrywamy, iż za ten boom odpowiada w dużej mierze Urząd Komunikacji Elektronicznej, a dokładnie ostra walka z monopolistą TP, z jakiej zasłynęła prezes UKE Anna Streżyńska” – mówił dalej Piotr Kowalczyk.

Chociaż przyrost szybkiego internetu był w 2006 roku bardzo duży, to jednak nadal w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej Polska wypada bardzo słabo. W przypadku przywoływanego powyżej wskaźnika liczby linii szerokopasmowych na 100 mieszkańców Polska z wynikiem 4,5 znajduje się na trzecim miejscu od końca w Europie – za nami jest tylko Grecja i Słowacja. Średnia dla całej Unii wynosił 15, zaś w czołowych państwach rankingu, Danii i Holandii, wskaźnik wynosił prawie 30.

„Pomimo tego cały raport przedstawia się optymistycznie. Pozytywnym zjawiskiem jest, że firmy zaczynają budować swoje strategie marketingowe poczynając właśnie od internetu. Branża internetowa stałą się rentowna i daje zarabiać innym. Mało tego – zaczyna brakować rąk do pracy w internecie” – podsumowywał Michał Tober, Prezes Zarządu IAB.

IAB powstało w 1996 w USA jako organizacja zrzeszająca podmioty rynku interaktywnego. Od początku do jej głównych zadań należało wspieranie działań mających na celu promocję rynku reklamy internetowej poprzez integrację branży, tworzenie standardów, upowszechnianie wiedzy oraz intensywne działania PR. W Polsce Interactive Advertising Bureau działa od 2000 roku i ma na swoim koncie mi.: stworzenie i przeprowadzenie w 2004 roku pierwszej kampanii edukacyjnej „Internet też medium”. Trzon związku tworzą portale internetowe i sieci reklamowe. Współtworzą go agencje interaktywne, domy mediowe, firmy badawcze.

Dołącz do dyskusji: IAB: Polski rynek internetowy rozwija się doskonale

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl